Wij zijn ook rond 5,5 maand begonnen met babyzwemmen, vond ik in ieder geval vroeg genoeg! Ze vond het meteen helemaal geweldig, maar had het vaak toch koud na een half uur... bij 3 maanden voor het eerst gaan zwemmen, maar dat was na een kwartier al over met een blauwe bibberlip! Geen succes en dus maar paar maandjes gewacht! Als je wil gaan zwemmen met zo'n kleine baby zou ik zeker wel gaan als het babyzwemmen is omdat het water dan een stuk warmer gemaakt wordt! Ga je in een 'gewoon' bad, kun je er gegarandeerd weer uit na een kwartier, is véél te koud voor zo'n kleintje... die heeft er dan ook niets aan! Hou er rekening mee dat je drie keer zo lang bezig bent met omkleden/afdrogen etc dan dat je met je kindje in het water ligt!
De minimum leeftijd om te gaan zwemmen is ná 6 weken, maar hangt verder van het zwembad zelf af of tenminste: Van de watertemperatuur. Er zijn baden die het water tot 36 graden opwarmen (dat isniet op zoveel plekken) - dan kun je wel vanaf 6 weken starten - want dat is bijna net zo warm als het badje thuis. De meeste plekken is het water wat kouder en kun je beter starten vanaf 3 / 4 maanden. Het hangt ook van je kindje af. M'n oudste hield het pas vanaf 4maanden 25 minuutjes vol (de les) in een bad van 32 graden. De jongste echter, kon het prima een half uur volhouden met 10 weken in bad van 30/31 graden (en 1 graad verschil, voel je duidelijk) . Die was gewoon niet zo'n koukleumpje . Goed op je kindje letten (reacties, huidskleur) en lekker gaan zwemmen... liefst zonder band, zeker als ze zo klein zijn, dat is alleen maar kouder. Lekker dicht bij mama, warm en knus is het fijnste.
Met de oudste zijn we meteen na de eerste vaccinaties gestart (dus tien weken). Op dat moment vond ik het helemaal prima en geweldig. Zwemmen elke week. Mijn zoontje vond het ook altijd heerlijk in het water, maar nu, achteraf gezien, had ik misschien beter even wat langer kunnen wachten. De tweede is voor het eerst in het zwembad geweest toen hij 4 maanden was. Wat een verschil. Ze zijn dan toch echt al een stuk sterker en koelen veel minder snel af. Maar ik heb ook met de oudste de eerste tijd ook altijd heerlijk gezwommen. Alleen in het begin lang niet altijd de les vol gemaakt.
Iemand zei dat ik beter langer kon wachten en dat het veel te vroeg is.. waarom niet proberen? Het babyzwemmen betaal je hier los per keer en niet meteen voor 10 keer ofzo. Het mag vanaf 6 weken en hij is dan 9 weken. Als hij het niet leuk vind, te vermoeiend vind of iets dergelijks, kan ik m toch gewoon weer aankleden en naar huis? Dan wachten we nog een paar weekjes / maanden voordat we weer gaan. Ik weet niet eens of ik het zelf wel leuk vind. Geen idee wat ik me ervan voor moet stellen. Misschien vind ik het wel leuker om straks alleen met m te zwemmen i.p.v in groeps verband. 1 ding weet ik wel. Ik kom er alleen maar achter door het te doen.. Als ik het niet doe, krijg ik misschien wel spijt.
Oh spannend! Leuk zeg, ben benieuwd hoe jullie het vinden. Meenemen voor je zoontje: zwemluierS, badcape, schone luier voor na t zwemmen. Eventueel voor na t zwemmen: douchespul en babyolie/bodylotion. En vergeet niet je eigen badkleding mee te nemen! Veel plezier alvast!
We zijn vanmorgen wezen zwemmen. Had mijn badpak van te voren vast aangetrokken, dacht dan kan ik m ook niet vergeten hahaha. Hij vond het geweldig.. Zijn om 10 uur het water in gegaan en om 10.55 het water uit gegaan, want toen werd ie het pas zat. Het duurde tot 11 uur, maar ik vind het heel netjes dat ie het zo lang vol gehouden heeft. Hij zat geweldig mooi om zich heen te kijken. In het zwembad waren de lichten gedimd en in het water waren gekleurde ledlampen aan de zijkanten die steeds veranderde van kleur, hij vond het zeer interessant. Toen moesten we eventjes onder water, dat vond mama wel spannend moet ik zeggen, maar Noah vond het heel leuk. Het was maar 1 seconde, nog niet eens volgens mij. Maar hij moest erg lachen de 2e keer. De eerste keer was het een beetje griezelig. De andere kindjes waren allemaal al wat ouder. Op een gegeven moment gingen we de kinderen aan de kant zitten een liedje zingen en de baby's er ook bij. Noah was het kleinst.. en wat zag dat er schattig uit. Hij zat met open mond naar de andere kindje te kijken..!! Hihi geweldig Ik ga denk ik over 3 weken ofzo weer eens. Ik vond het erg leuk!!
wat goed zeg! zo zie je maar weer. ohja, mijn tip is om meerdere exemplaren (zwem)luiers mee te nemen. Kan zo maar gebeuren dat er een scheurt of hij poept of wat ook...
Oh wat leuk dat ie t zo naar z'n zin heeft gehad! En gelijk bijna een uur in het water, dat is echt lang!
Hier was ze 5,5 maand toen we voor het eerst gingen zwemmen en hield het toen 1,5u vol Zo geweldig vond ze het! Ouder en kind zwemmen heb ik vorige week een keer voor het eerst gedaan, ook een groot succes dus dat gaan we vaker doen. Vraag me alleen af hoe moeders het met 2 kindjes doen.
Ja super he echt zo leuk.. Het verbaasde me echt dat hij het zo lang volhield. Ik had rekening gehouden met max. 15 á 20 minuten. Maar dit had ik absoluut niet verwacht. Een hele verrassing. Ik had inderdaad ook reserve zwemluiers mee voor het geval dat, je weet maar nooit inderdaad. De zwemluier was alleen wat te groot. Steeds als ik hem iets uit het water op tilde zakte zn zwemluier bijna van zn kont af hahahaha. Maar dat zag er wel schattig uit hihi. (blij dat ie al gepoept had) Ja hoe moeders dat met 2 kids doen weet ik ook niet. Misschien om de beurt zwemmen ofzo..
Wij hebben een moeder met 2 kindjes in de les en de oudste moet dan langs de kant wachten, ik vind dat er altijd een beetje zielig uitzien, de jongste zwemt dan van half 10 tot 10 (wij ook) en de oudste denk ik van half 11 tot 11 denk ik (dan ben ik al weg).Maar goed als beide kindjes dat zo gewend zijn is het wel te doen lijkt me. Wat ik zelf zou doen is oppas regelen en voor elk kind een apart tripje maken, maar ik heb dan ook een lieve schoonmoeder die altijd wel wil oppassen (en ze woont op de route naar het zwembad toe). Die luxe heeft natuurlijk niet iedereen. Wij gingen overigens voor het eerst zwemmen toen Simone ruim 5 maanden was, ik vond dat vroeg genoeg....