Hoi allemaal! Tim is nu 5,5 weken oud, en ik zit ergens mee. Het is een heel erg tevreden ventje, en omdat ik dat graag wil houden wil ik graag een ritme in alles krijgen. Dus wakker worden-voeden-spelen-slapen. Nu was Tim gister een uur wakker na de fles, hadden geknuffeld, en gespeeld, en toen hij begon te jengelen legde ik hem wakker in bed. Na 10 minuten sliep hij als een roosje, ik supertrots, want dacht dat ik het ontdekt had wanneer hij moe is. Echter, gister na de fles van 19.00 uur wou ik hetzelfde doen, en bleef hij eigenlijk wat jengelen. Hem de speen gegeven, maar deze viel telkens uit, waardoor hij daardoor weer moest huilen. Al met al anderhalf uur aan het "klooien" geweest met hem in bed troosten, speentje geven, maar hij bleef jengelen/huilen. Heb hem na anderhalf uur uit bed gehaald, en eenmaal bij mij op de buik sliep hij als een roosje. Vanmorgen eigenlijk hetzelfde verhaal. Vind dit dus heel erg moeilijk, want wat is het nou? Hij kan prima alleen wakker in bed in slaap vallen, maar ik wil ook heel graag dat dit zo blijft, en niet dat hij alleen maar bij mij kan slapen. Maar ik wil hem ook niet te lang laten huilen, wil hem geborgenheid en veiligheid geven. Overigens heeft hij vannacht wel supergoed geslapen, van 22.00 uur tot 5.00 vanmorgen! Zou hij dan dit slaapje van vanmorgen niet zo nodig hebben, en na de volgende fles weer in bed gaan slapen? Hoe zouden jullie het doen? En hoe zien jullie aan jullie baby wanneer het geen nut heeft om hem/haar in bed te laten, en hoe zien jullie dat de kleine moe is? Ben erg benieuwd!
Ik herken het wel,maar misschien zit hij nu ook wel midden in een sprong,zo tussen de 5 a 6 weken en dat gooien ze vaak allles om en zijn soms huilerig en willen vaak weer terug bij mama....ik heb bijna 3 maanden lang met Roos s'avonds op mijn buik gelegen en sinds vorige week ben ik ook ritme gaan doen en het gaat een stuk beter,alleen na 17.00 is het drama maar ze is dan echt wel moe,als ik haar in me armen heb vallen zo de oogje dicht...nu laat ik haar op bedje liggen,probeer haar zo te troosten door te wrijven over haar borstkastje...vaak lukt dit wel maar haar eruit halen doe ik niet meer...ik vind dit best vermoeiend maar met een kind op schoot liggen ook! Lastig he allemaal! Succes!
Hoi! Ik herken dit heel erg goed. Had mijn zoontje ook, wilde absoluut niet zelf in bed slapen, maar alleen maar op de arm. Raakte daar soms zo geirriteerd van, constant op de arm, zelf niets meer kunnen doen en weer beginnen met gillen als ik hem even weg legde in de box om naar het toilet te gaan. Totdat ik de puckababy ben gaan proberen, dit is een bakerzak, waarin hij weinig bewegingen kan maken, maar niet zo strak is al echt inbakeren. Hij sliep gelijk door van 22.00 (laatste fles) tot 7.00 of soms zelfs 8 a 9 uur. Misschien een ideetje? Zelf vond ik ze nieuw wel heel erg duur (50 euro), dus ik heb hem van marktplaats gehaald. Even goed wassen...
Hoi, was ie wakker voor die fles aan, of had ie geslapen? In het laatste geval is het handiger om hem nog even wakker te hebben voor je hem op bed legt. Verder hebben veel baby's een wakkere tijd op een bepaald moment van de dag en dat is nogal eens 's avonds. Ook dan gewoon even lekker spelen en knuffelen nog, misschien de fles verdelen over 2, zodat je een uurtje later nog wat kunt geven en hij dan toch kan gaan slapen? Wat dat betreft blij dat ik hier BV geef: kun je altijd aanleggen en daar wordt goed op geslapen,
Bedankt voor de reactie's! Dacht eerst ook dat het een sprong was, maar hij is 2 weekjes te vroeg geboren, dus dan kan dat nog niet? Verder zat ik idd ook te denken aan inbakenen, of zo'n puckababy, maar hoe wordt het dan in bedje niet te warm voor hem?
Hoi Danielle1982, Sowieso hebben veel kindjes 's avonds een 'huiluurtje'. Ze moeten dan alle indrukken van die dag verwerken en willen dan vaak lekker geknuffeld worden en op schoot liggen. Maar je bent nog niet zo lang bezig met dat ritme als ik het goed lees. Dan zou ik inderdaad gewoon doorgaan met wat je nu doet. Misschien is het gewoon even wennen voor jullie allebei. Wat ik bij onze meid wel heel goed merk is dat ze echt moe moet zijn als ik ze op bedje leg. En dat is bij haar nog niet na 1 keer gapen. Maar dat is iets wat je zelf uit moet vinden. Op zich lijkt het me vrij logisch dat je zoontje 's ochtends wat minder slaap nodig heeft na een lange nacht. Maar ja, als hij om 5 uur 's ochtends wakker wordt, wil je natuurlijk dat hij na het flesje weer in slaap valt. Misschien kun je daarvoor de laatste fles 's avonds wat uitrekken, zodat hij later op bedje ligt en dan langer slaapt? Ik zou het iig nog niet op geven en doorgaan met waar je mee bezig bent. Als hij lang huilt/jengelt als hij op bed ligt, zou ik hem eruit halen en een half uurtje later nog eens proberen. Hopelijk gaat het dan vanzelf beter. Oh en je vraag over de puckababy. Onze meid heeft een tijd ('s nachts) ingebakerd gelegen. Ze had dan meestal alleen een rompertje aan en sokken en als het wat kouder was ook een broek. Om te voorkomen dat ze ging draaien, legden we een lakentje over haar heen die we heel strak instopten. Emy heeft het ook vrij snel warm, maar zo ging het prima!
Hoi Danielle, dit hoort er ook allemaal wel een beetje bij hoor. Inderdaad voeden-knufje-moe?-naar bed! Maar met 5.5wk kan er nog niet zoveel ritme zijn...tis nog maar zo'n klein babietje. Dat moet nog 'inslijten', de kleine moet nog leren slapen etc. Een gaapje betekende bij ons meneertje nog niet bedtijd, onrustige bewegingen, oogjes wrijven etc wel. Wij zijn ook wel eindeloos aan het klooien geweest met speen erin/eruit/erin/eruit, pff en dan NOG moeier en huileriger. Achteraf denken we wel eens dat we er veel teveel gedoe van maakten, wat hem nog veel meer prikkels gaf en daardoor dus nog moeier en huileriger en nog moeilijker om in slaap te vallen... We hebben hem nooit heel lang laten huilen, kozen voor steun en geborgenheid...maar hielden het op gegeven moment wel kort: eruit, knufje, luiercheck, weer in bed om opnieuw te proberen... Bij ons kwam er zo na de 10e week echt een beetje ritme in (nu 4 maand gepasseerd). Wel was (goed) slapen in het begin een probleem, hij kon nooit echt goed in slaap komen en nooit lekker blijven slapen tot volgende flesmoment. Tot we getipt werden om zijn nek/heupjes te laten checken bij een gespec.kinderfysio: wauw wat een ander kind, hij was veel relaxter na 3 behandelingen! Bovendien gingen ook wij inbakeren nou vanaf toen was het helemaal rust en regelmaat! Eerst met een echte bakerdoek en vanaf 12wk met de puckababy, super! Dit kan ik echt iedereen aanraden. Overal in de wereld worden kinderen ingebakerd, in strakke doek meegedragen. In de bm zitten ze tenslotte op het eind ook helemaal opgevouwen en strak ingepakt!
Hoi, heel herkenbaar... Onze dochter is ook heel erg tevreden en huilt zelden, maar soms kan ze gewoon haar slaap niet vinden en nemen we haar bij ons. Gewoon lekker tegen ons aan slaapt ze dan al snel en dan ligt ze soms wel 2-3 uur zo zelfs. Daarna als we haar in bed leggen is er niks aan de hand, slaapt ze gewoon verder en zo doen we dat al sinds ze geboren is. Toen ze heel klein was gebeurde dit vaker, nu komt het nog zelden voor en ze is sinds gisteren 3 maanden oud. Dus wat je doet lijkt me prima, wij hebben haar in ieder geval nog nooit laten huilen, ik denk dat haar huilrecord (aan 1 stuk door) nu nog niet eens op 10 minuten staat... En owja, ik leg haar in bed zodra ze begint te gapen op, wanneer ik dat gapen niet heb gezien, wanneer ze begint te jengelen. Even op de arm, knuffelen, in bedje, speentje erin, muziekje aan, aai over het koppie en een kusje en oogjes dicht!
Onze zoon had met die leeftijd nog geen echt ritme. Wij keken gewoon wat hij wilde kwa slapen.. Dus soms was hij maar half uurtje wakker en soms bijna 1,5 uur. Wij deden gewoon voeden-spelen-slapen wanneer hij zelf aangaf moe te zijn. Dus dat kon nog al eens verschillen, als hij ervoor van voeding tot voeding had geslapen bleef hijzelf langer wakker dan wanneer hij ervoor kort had geslapen. Ik denk dat t goed is je baby een vast ritme aan te leren, maar je kunt niet zeggen ik leg je elke x na 45 min op bed.. Want dan ben je soms gewoon een uur bezig om je baby in slaap te krijgen, omdat het gewoon nog niet moe genoeg was. Net als wat EmyD ook zei, mijn zoon moet echt wel goed moe zijn wil hij gelijk gaan slapen zonder 2/3 x zijn speentje te moeten geven.
Rond die leeftijd kan hij ook een sprongetje hebben. Bij het ene kindje moet je wel rekening houden met het te vroeg geboren zijn en bij het andere kindje niet. Na het flesje spelen is hier geen succes. Wij spelen voor het flesje Wij doen het zo: flesje, slapen, spelen (en dan vooral op het aankleedkussen, dat vindt hij geweldig!) en dan weer het flesje. Hij gaat ook na het boeren gelijk gapen en dan leggen we hem in bed. Jouw baby is nog zo klein, dat ritme komt er wel hoor. Snap wel dat je alvast wil beginnen, maar misschien moet je gewoon nog even geduld hebben. Wij hebben hem eerst vooral op de arm en in de box gehad totdat hij er aan toe was om echt in zijn eigen bedje te slapen.
He, bedankt voor alle reacties! Vandaag was Tim bijna de hele dag door wakker/jengelig, en heeft niet in zijn eigen bedje geslapen, maar lekker bij mij. Vanavond na de fles heb ik hem wakker in bed gelegd, heeft een uur lang lekker wakker in zijn eigen bedje gelegen. Na wat gejengel viel hij in slaap, heerlijk! Dat was wat ik wilde, even een rustmomentje voor hem zelf. Denk dat Tim afgelopen nacht al veel slaap heeft gehad, voor de 1e keer 7 uur achter elkaar! Denk dat hij het daarmee vandaag zo goed kon redden, en viel hij daarom niet echt in slaap in zijn bedje? Blijft uitproberen denk ik, vind het nog best lastig! En snap idd heel goed dat ik echt nog niet teveel mag verwachten, maar wil het voor zijn eigen bestwil doen. Wil gewoon niet in een viceuze circel komen van: moe, maar niet kunnen slapen door oververmoeidheid, nog meer moe, etc. etc. Maar geloof dat het bij Tim vanavond al wel weer aardig wat bijgeslapen/gerust heeft, en dan is het wat mij betreft ook goed! Was al blij dat hij wakker in slaap kon vallen, zonder speen, maar puur door rondkijken in zijn kamertje. Superschattig! En zulke kleine babytjes zijn ook gemaakt om lekker mee te knuffelen, nu kan het nog! Maar probeer hem telkens niet teveel te prikkelen, ben zo bang om hem te "verpesten"...