Bachelor Psychologie bij open universiteit

Discussie in 'De lounge' gestart door Anne1985, 28 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anne1985

Anne1985 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.364
    6
    38
    Ik heb recent HBO-V afgerond en ben werkzaam in de psychiatrie. Ik speel nu ongeveer een jaar met de gedachte psychologie te gaan studeren. Ik ben me een beetje aan het oriënteren en de open universiteit spreekt me wel aan.

Wie heeft ook psychologie gestudeerd aan de open universiteit? En hoe beviel dat, vond je het een interessante studie en hoe was de begeleiding? Hoe vond je het te combineren met je gezin en baan? Kortom, in ben benieuwd naar wat ervaringen :)

2. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    Ik ben er mee begonnen en een maand later raakte ik zwanger..ik werkte en deed ook twee dagen in de week nog een andere studie dus ik heb deze studie stopgezet.

Over begeleiding kan ik je niet vertellen maar ik vond de leesstof heel interessant.leek me wel pittig vooral qua tijd maar wel te doen.de open universiteit staat erg hoog aangeschreven...er zit een goed systeem aan vast en helpt echt bij het studeren en voorbereiden op de tentamens.ik ben positief voor zover ik dat kan beoordelen!

Veel plezier en succes!

3. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Ik heb ook na mijn HBO MWD opleiding een poging gedaan Psychlogie te studeren. Maar dan een schakelprogramma, zou ik in 2 jaar mijn master kunnen halen.
    Ik liep alleen volledig vast op statistiek. Nou weet ik niet hoe jouw wiskunde is, maar er vallen zo ontzettend veel mensen uit omdat statistiek niet lukt..
    Verder geen tips ofzo, maar wou je hier wel even op wijzen;)

4. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik heb psychologie gedaan aan de universteit van Leiden (in het drs tijdperk :) ). Ik vond het een hele leuke studie, maar het is soms lastig om er praktisch mee verder te gaan. En er zit idd een hele lading aan statistiek en methoden en technieken van onderzoek in. Dat zijn echt de struikelvakken. Maar misschien kun je vanuit je HBO-V nog vrijstelling krijgen voor bepaalde onderdelen?

Wat wil je er verder mee doen?

5. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    Over statistiek heb ik ook veel gehoord als struikelblok...daar was ik ook huiverig voor.ik ben nooit zover gekomen dus kan hierover niets zinnigs melden en ik ben met mijn studie richting creatieve therapie gegaan.maar op statistiek haken veel mensen af...

6. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ik wilde het ook gaan doen maar heb uiteindelijk een andere keuze gemaakt omdat er al zoveel psychologen zijn.

Wat statistiek betreft, dat is idd pittig. Ik heb het gehaald maar met thuisstudie was me dat nooit gelukt. Ik had al 6 jaar geen wiskunde meer gehad dus de basisregels (optellen en aftrekken gaat voormenigvuldigen en delen of andersom bijv) en tabellen lezen kon ik al niet meer, om idee te geven van mijn start niveau :D
    Bij statistiek moet het kwartje vallen, dan is het niet moeilijk meer. Ik had een statisticus als docent en hij heeft me bijles gegeven tot ik het doorhad. Hij heeft ook het methoden gedeelte van mijn scriptie gecontroleerd. Uiteindelijk ben ik afgestudeerd op een onderzoek met een multiple regressie analyse, was zo trots!

Maar iig, dat lijkt me het moeilijkste. Als je havo hebt gedaan mis je veel wiskunde kennis en ik denk niet dat jedat zo krijgt opgepakt. Als je veel discipline hebt moet de rest wel lukken.

7. muis26

muis26 Fanatiek lid

ik heb drie jaar biomedische wetenschappen gestudeerd.. en wij kregen ongeveer dezelfde statistiek als de psychologie studenten. Maar ik kan je een ding zeggen WAT EEN HEL!!!

ik zou als ik jou was gewoon eerst eens een college statistiek meelopen, proberen te kijken wat je er van begrijpt. Want met psychologie krijg je statistiek 1,2 en 3..... geen pretje dus... het is niet iets wat je er even instampt , 1 keer tentamen in doet en dat het dan klaar is.

het is iets wat terug blijft komen , elk jaar weer. en wat je ook ontzettend goed onder de knie moet krijgen, aangezien het wetenschappelijk onderwijs is.

Dus ik zou zeggen... Loop een dag mee!! en kijk of het je ligt of niet :)

8. mamavanmenno200

mamavanmenno200 Fanatiek lid

16 okt 2012
    1.674
    0
    0
    Steenokkerzeel, BE
    ik heb geen ervaring met open universiteit maar ik ben nu gestart met een bachelor maatschappelijk werk aan de Katho (Kortrijk in België) in afstandsonderwijs

ik ga 1x per maand naar Kortrijk (2u in de trein zitten...) voor een examen mee te doen, er zijn geen lessen dus alles is zelfstudie
    er is wel een forum per vak waar je met mede (afstands)studenten kan discussieren over de leerstof

ik vind het wel leuk dat je heel vrij bent in het bepalen welke vakken je wanneer studeert en welke vakken je welk jaar wilt behalen... dit is toch zo bij Katho, ik vermoed dat dit ook zo is bij de open universiteit?

succes in ieder geval met het maken van een beslissing

9. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Herkenbaar :) Ik had een vak regressieanalyse en had daar uiteindelijk een 9 voor. Nu heb ik echt zo iets van: hoe heb ik dat in hemelsnaam voor elkaar gekregen :$

10. annetje83

annetje83 Lid

22 apr 2012
    54
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben bezig met psychologie bij de OU (nog een paar vakken tot mijn Bachelor). Het vraagt een ijzeren discipline (zeker met een kind), de tentamens zijn rampzalig (multiple choice, erg op de feiten en details terwijl je dikke boeken moet leren die wat mij betreft meer bedoeld zijn voor toepassing in de praktijk) maarrrr...wel erg interessant! Voor wat betreft statistiek: dat is inderdaad pittig, ik heb hiervoor al 2 opleidingen afgerond dus voor mij is het bekend(er) terrein maar dan alsnog niet eenvoudig. Het is ook vrij prijzig en je moet een lange adem hebben (verwacht niet dat je het snel afrondt), maar ik beleef er veel plezier aan.

11. Ik heb een bachelor psychologie en wat statistiek betreft sluit ik me volledig aan bij de rest. Ik weet niet of ik het had gered als ik het thuis had gestudeerd want ik was altijd net met mijn hakken over de sloot met statistiek..

Nu ben ik sinds bijna een jaar bezig aan de master psychologie bij de OU maar eerijk gezegd is het niet voor mij weggelegd. Niet vanwegge de inhoud want dat vind ik nog steeds reuze interessant, maar ik heb gewoon die discipline niet om er goed voor te gaan zitten. Ik ben nu dus al bijna een jaar aan een vak bezig en ik moet snel mijn tentamen inplannen anders is mijn tijd voorbij en moet ik het of opnieuw betalen of ermee stoppen. Plus dat ik in het buitenland woon dus dat maakt het er ook nog even net iets ingewikkelder op qua planning natuurlijk. Als je de mogelijkheid hebt zou ik eerder kijken voor een deeltijd studie aan de gewone universiteit. Je hebt dan veel lessen in de avonduren en de colleges kun je gewoon terugvinden op internet. Als ik een universiteit in de buurt had dan was ik daarvoor gegaan denk ik.

Deel Deze Pagina