Beste verloskundige, Drie weken geleden ben ik bevallen van een prachtige zoon. Zware lange bevalling gehad maar fysiek herstel ik heel goed. Ik was bijna twee weken overtijd, na een halve week overtijd ging ik heel slecht slapen. Ik voel heel moeilijk in slaap en in de nacht in slaap vallen, ging ook heel zwaar. Na de bevalling is dit ook gebleven, overdag rusten niks doen op de bank, lukt wel. Maar middagdutje lukken niet, ik val gewoon niet in slaap. En s avonds ook niet. Eenmaal ergens in de nacht val ik in slaap, maar door de gebroken nachten kom ik aan weinig slaap toe. Ik zou graag bijvoorbeeld s avonds tot de late avondvoeding kunnen slapen, maar ik val gewoon niet in slaap. Niks helpt, warme douche helpt niet. 's Nachts voel ik mij daardoor behoorijk gestresst en gefrustreerd. Verder ben ik over alert, ik hoor elk geluidje van de kleine (slaapt bij ons) en last van gesnurk van mijn man (hij slaapt dan maar ook beneden). Ik weet niet hoe ik er voor kan zorgen om beter in te slapen. Nu trek ik het overdag nog wel, wij hebben een makkelijk mannetje. Ik geef sinds anderhalve week flesvoeding, en onze mannetje drinkt overdag tussen de 3,25 - 4 uur, s nachts hetzelfde soms zelfs eerder in de late nacht. Op den duur gaat dit natuurlijk echt opbreken en dan ben ik verder van huis. Graag advies. Groetjes,
Hoi Pukjepuk, lastig hoor, want het is een heel vervelend probleemwat vaak door een ander heel lastig op te lossen is of de gouden tip over te geven valt. Je zou bij een natuurwinkel eens kunnen gaan kijken voor homeopatische medicijnen. (al helpt het maar voor je idee). Het is een proces van in kaart brengen wat je ritme is en of je daar iets in kunt veranderen waardoor je geest doorbroken wordt en je wel in het slaapritme kunt komen. Je zou eens kunnen proberen naar een osteopaat te gaan. Dat die met je meekijkt of er lichamelijk beklemmingen zitten. Of via een haptonoom. Yoga helpt vaak ook. Er zijn hele makkelijk oefeningen om je geest rustig te krijgen. Koop voor jezelf een leuk boek (daarover bv) en stel als doel dat je dat lekker gaat lezen in die avondperiode. Misschien val je wel boven het boek in slaap. Het zijn de huis tuin en keuken tips, maar veel verder kom ik helaas niet. Maar ik vind het wel goed dat je er mee aan de slag gaat en het bespreekt. Het moe niet ten koste gaan van je gemoed. Al is het geen onbekend probleem bij verse ouders hoor.... (hier spreekt ook een ervaringsdeskundige). op een gegeven moment besef je ineens dat je toch meer slaapt dan een paar weken terug. Groetjes BRigitte
Beste Brigitte, Bedankt voor het antwoord. Fijn dat dit gewoon een bekend iets is bij jonge nieuwe ouders. Ik ga eerst maar s avonds naar bed met een boek eens proberen. Verder fysieke inspanning, een lange wandeling maken mogelijk ook goed. Afgelopen nacht wel beter geslapen, omdat Benjamin ook langere slaapjes deed in de nacht.