die tip van die kruiden in een ijsklont bakje vind ik erg leuk!! meestal gaan mijn plantjes nog hartstikke vol uiteindelijk dood dus dat idee ga ik zeker onthouden wij hebben trouwens ook altijd macaroni en spaghetti (39cent) in huis en tomaten saus en als we dan weer eens groenten over hebben haal ik bij de lidl voor 1,99 half om half gehakt (scheelt 40 cent om rundergehakt) en dan maak ik pasta zelf op smaak maken met kruiden, heerlijk!!! of ik haal een zakje soepgroente bij de lidl voor 52 cent geloof ik en dan is het nog steeds lekker goedkoop ik heb maar een abbo op dit onderwerp genomen komen zoveel leuke tips voorbij
Ik heb zelfs van 6 maanden alle boodschappen elke maand opgeteld en nu weten we dus een beetje het gemiddelde aan boodschappengeld. Echt alles alles alles wat er maandelijks in en uit gaat in een excel gezet. In eerste instantie was er ruimte ZAT, totdat ik zag dat we best veel geld uitgaven aan boodschappen en er verschillende eenmalige rekeningen tussendoor kwamen. En ja dan moet je gaat kijken waar je kunt bezuinigen. Telefoon/internet, boodschappen, afhaalmaaltijden, uit eten, kleren kopen, uitjes etc etc... Als je weet wat er aan ruimte is als je boodschappen en vaste lasten eraf zijn weet je wat je nog aan overige rekeningen of leuke dingen of onverwachtte uitgaven hebt te besteden. Hier ook een probleem hoor, krijg gewoon echt te weinig salaris en zo gek doen we helemaaaal niet! Maar, bankafschriften erbij pakken en excel... succes!
Ik heb vorig jaar berekend hoeveel stroom onze oude koelkast en vriezer verbruikte, schrok me kapot. We hebben nu zo'n grote america's en binnen 8 maand hadden we het geld van de nieuwe er al uit, plus dat we nu veel meer ruimte hebben. Heb het ook met onze hele oude vaatwasser gedaan en die moeten we er binnen 7a8 maand uit hebben, moet alleen nog steeds een nieuw kopen.
wij gebruiken van sun de losse poeder, stuk goedkoper en minder nodig en schone vaat... scheelt heeeeeel veel geld. van mijn man mag ik geen afwasmiddel meer gebruiken, begrijp niet waarom (schuim schuim en nog meer schuim hahaha). zorgen dat je geld heb met de uitverkoop en dan goed shoppen
Goede tips! Ik probeer altijd alles op een rijtje te krijgen in excel, maar vind het zo lastig dat mijn vriend zijn salaris per 4 weken krijgt en ik per maand... Iemand nog tips hoe dat op te lossen? Hoor vaak de tip zijn salaris keer 13 te doen en dan delen door 12, maar dan wijkt hetgeen ik op papier heb staan nog steeds af van het geen er op de rekeningen staat. Hoop dat iemand hier DE oplossing hiervoor heeft!!
Lana, hier heb ik dat ook zo. mijn vriend krijgt nu per week, straks per 4 weken. das echt kut rekenen. heb het idee dat ik telkens het overzicht kwijt ben. Wij hebben 3 rekeningen: hij, ik en wij. ik ga nu de vaste lasten van mijn loon afhalen en op de wij-rekening storten. Wanneer mijn vriend zijn loon krijgt, zet ik daarvan een bedrag op onze spaarrekeningen (wij & zoon). als iemand een gouden tip voor de 4-wekelijkse uitbetaling heeft, hou ik me van harte aanbevolen
hoe ik het doe, is 1 maand heeft hij dubbel salaris. aangezien mijn man chauffeur is en elke keer ander inkomen heb, vind ik het makkelijkste.... 1 maand hebben we extra, ik zie het als 13e maand zeg maar.
Hier ook een vierwekenloon. Ik zie het gewoon als maandloon. We hebben er gewoon een 13de maand bij (dus extra).
Ik vind het helpen om mezelf te dwingen om regelmatig te bankieren. Zo kwam ik laatst een per-ongeluk-abonnement tegen. Dat is een uit de hand gelopen proefabonnement waarvan het tijdschrift (Ook) bij mijn schoonmoeder bezorgd werd. 1 afschrijving per jaar, had ik sinds de geboorte niet meer in de gaten gehouden, me herinnerend (foutief dus) dat het een 'vrijblijvend' proefabonnement was. Meteen opgezegd, natuurlijk. Verder kun je besparen op bellen door veel te skypen of chatten via internet, en een aflopend abonnement voor een mobiel over te sluiten door een sim-only abonnement. De Aldi scheelt bakken geld voor de meeste boodschappen, maar niet met alles. Het is even goed opletten, maar volgens mij is het goedkoopste huismerk voor toiletspullen Etos Voordeelselectie (of misschien Europrofit van Kruidvat, maar dat is een meer beperkte lijn). Zo kost een grote tube tandpasta 42 cent Als je per se A-merk toiletspullen wilt, zijn Wibra en Zeeman de places to be. Vaak van die 'verkeerd bezorgde' ladingen Dove en Timotei (met Engelse of Griekse labels) voor een habbekrats. Marktplaats is vooral lonend als je veel kan verkopen, als je koopt moet je altijd bedenken dat je verzendkosten betaalt. Ik vind voor kinderkleding de kringloop geweldig - je moet er wel goed zoeken, maar er is een hoop wat er zo goed als nieuw ligt (vaak ook merkkleding, zo scoorde ik vorige week zomaar een prachtige Vingino broek voor 1 euro ).
Joehoe iedereen van wie ik een verzoekje EN emailadres heb gehad heb ik zojuist het bestandje gemaild. Veel plezier ermee... Verder even nog niet bijgelezen doe ik snel. Hier ook zeker niet vies van tips. Wij hebben vandaag de rente periode van de hypotheek bijgetekend en het is niet veel maar we gaan toch elke maand net wat meer betalen (grrrr)
Voor energie een dubbeltariefmeter aanvragen als je dit nog niet hebt, dan is het goedkoper om na 2300 savonds te wassen etc de tijden zijn in iedere regio overigens anders. kringloopwinkel voor kleding en spulletjes. Verder volg ik ook het toppic
ik heb veel moedermelk ingevroren (meerdere vriezers vol, de vriezers niet allemaal van mezelf maar ook van familie), gaat me straks een paar pakken nutrilon besparen we hebben er een aparte vriezer voor gekocht, via internet, veel goedkoper. uitgezocht via kieskeurig.nl dan kun je prijzen vergelijken. Ik denk ook dat het goedkoper is een extra vriezer te hebben, dan kan ik die paprikastukjes invriezen truc proberen en 3 broden voor 2 euro bij de ah inslaan, dan heb ik nooit meer dat het niet past en dat ik duurdere ga kopen bijvoorbeeld. Yeh ik heb er nu al zijn in om al die moedermelk straks op te gaan maken en lekker aanbiedingen in te vriezen. en grotere maaltijden koken en de helft invriezen...
Ik neem aan dat je de baby borstvoeding geeft omdat het gezond is en niet om te besparen . Maar zo sla je wel 2 vliegen in 1 klap. Persoonlijk is dit topic niet van toepassing maar ik sta er soms echt versteld van hoe sommige mensen leven en om allerlei kleine dingen moeten denken om het maandelijks financieel te kunnen redden. Moet eerlijk bekennen dat ik sinds ik hier op ZP zit en al die verhalen lees wel wat bewuster ben gaan leven. Zo probeer ik aangepaste hoeveelheden te koken en leftovers gooi ik niet meer weg maar probeer er de volgende dag nog wat van te maken of vries het in.
Panter Met een jonge tweeling is het zo op denk ik staan handige tips in.. Heb gisteren het bonnetje van de boodschappen bewaard.. Mijn man krijgt elke 2 weken salaris en ik eens per 4 weken.. Word dus lastig rekenen maar goed, maar daar verzinnen we wel wat voor.. Als ik zie hoeveel prulletjes hier in de kasten liggen die je eigenlijk niet nodig bent Lang leve nesteldrang, hier moet man de kelder uitruimen Las hier (of in het andere topic) dat meiden een apart potje hebben voor het geld wat ze op marktplaats verdiend hebben.. Nog niet zo'n gek idee.. Denk dat er aardig wat spul uit de kelder en zolder komt
Nee hoor, tot 6 maanden, mits je een diepvriezer hebt (niet het vriesvakje dus, -20 graden of kouder, denk ik). In de regel moet je gewoon zorgen dat je het oudste het eerste opmaakt. Bij een overtollige voorraad kan je altijd denken aan een donatie via het mm-netwerk, trouwens Heeft niks meer met besparen te maken sorry.
Hier is dit topic eigenlijk ook niet van toepassing, wij hoeven niet zuinig te leven om rond te komen. Ik wil zuinig leven om veel te sparen, maar ook om bewuster met spullen te zijn. Ik heb een rothekel aan eten weggooien, en vind het onnodig om alles nieuw te kopen (vooral kinderkleren, muv ondergoed). Een van de kringloopwinkels hier meldt een schatting van wat het scheelt aan afval: En dan hebben we het daar niet over de mogelijke mindering die je hebt als de vraag naar nieuwe produkten systematisch minder zou worden (i.e. de uitstoot die gepaard gaat met produktie en vervoer van wat er in de winkel ligt wat je ook tweedehands zou kunnen 'hergebruiken'). Sorry, ook dit is een beetje offtopic.
Tip: Ga naar de markt i.p.v. supermarkt.. net ook gedaan.. in de stad waar ik werk is het de moeite niet echt.. scheelt niet zoveel qua geld.. Maar ben voor het eerst sinds 2.5 jaar -> ja echt) hier eens naar de markt gegaan.. Nou schrok me rot 3 grillburgers, 2 kipkrokantschnitzels voor 2,20.. 4 Fuji appels en 3 handperen voor 3,35.. denk dat ik elke dinsdag daar boodschappen ga doen haha..