bacteriële infectie

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Niekki, 8 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niekki

Niekki Lid

28 aug 2011
    18
    0
    1
    NULL
    NULL
    Beste,
    Ik had een vraagje voor jullie.
    Ik zit met een bacteriële infectie op mijn tepels, borsten. Dit is al 2tal maanden bezig. De eerste maanden ging de voeding prima, veel melk, geen probleem met aanleggen en vooral ook na de voeding geen pijn.
    Hierna begon de pijn (voelde aan als terug vullen van mijn melkkanaaltjes), jeuk, stekende/brandende pijn na de voeding en dit kon tot een uur doorgaan, soms zelfs de inname van pijnstilling nodig. Omdat mijn zoontje zo goed is met de borstvoeding ben ik altijd blijven doorvoeden.
    Omdat de pijn niet overging hebben we 2 weken behandeld voor spruw (alhoewel zowel de lactatiekundige als ik niet echt het gevoel hadden dat het dit was, want geen witte vlekjes bij mijn zoontje, dit ben ik ook gaan laten nakijken door de HA). Uiteraard bracht dit ook niet echt een oplossing en hier ook weer mee gestopt.
    Vorige week maandag werd het me toch te pijnlijk en bij ik bij mijn HA geweest, zij zei direct dat dit een bacteriële infectie was en dat ik chance had dat het nog niet overgegaan was naar een mastitis na al die tijd. Ik heb antibiotica genomen (5d) en smeer nog fucidinezalf. Ze raadde me aan om te voeden met tepelhoedje. Nu, dit lukt niet echt. Er wordt veel gesmost, ik heb ook niet de indruk dat hij goed kan drinken hieraan. Hij raakt buiten adem en mijn borsten voelen nog even gespannen aan, waardoor ik dat tepelhoedje aan de kant leg en zo verder voedt. Uiteraard gaan de kleine wondjes zo niet toe (volgens de HA heb ik 'broos' tepelweefsel dat snel geïrriteerd geraakt en zou ik dus zo lang ik bv geef met tepelhoedjes blijven voeden).
    Hebben jullie een 'merk' dat jullie aanraden van tepelhoedjes, andere tips? Mijn vroedvrouw is tegen de tepelhoedjes en ik momenteel ook wel omdat het langs geen kanten lukt.
    ONze zoon is ondertussen 4maanden.
    Alvast bedankt,
    Niekki

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Om je tepels te laten helen zou je ze rust kunnen geven en even een paar dagen te kolven en je kindje via de fles te laten drinken (Medela Calma of de Breastflow). Wanneer je tepels gedeeltelijk of volledig geheeld zijn dan ga je weer aan de borst voeden.

Anders zou ik een lactatiekundige in consult vragen om mee te kijken bij het aanbrengen van een tepelhoedje en je begeleiden in het voeden met een hoedje.

Draag je in je BH al gelcompressen? Deze compressen ondersteunen het helingsproces. Bijv. Mother Mates.

Groetjes Saskia

Deel Deze Pagina