Irregulaire antistoffen

Discussie in 'Gezondheid' gestart door miekkie, 13 jan 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miekkie

miekkie Bekend lid

24 feb 2006
    713
    162
    43
    Vrouw
    Goedemorgen,
    Gisteren heb ik de termijnecho en intake bij de verloskundige gehad. Aansluitend bloed geprikt. Nu blijkt dat er bij mij irregulaire antistoffen aanwezig zijn. Welke en hoeveel moet nog onderzocht worden door Sanquin.
    Heeft iemand hier ervaring mee??
    Nav diverse artikelen op medische ziekenhuispagina’s op het internet, maak ik me best wel zorgen. Is dat terecht? Of is de grootste kans dat het allemaal wel meevalt?
    En hoe lang duurt het ongeveer tot er een uitslag van Sanquin volgt? Gisteren is mijn bloed vanuit het streek ziekenhuis naar Sanquin verstuurd.

2. miekkie

miekkie Bekend lid

24 feb 2006
    713
    162
    43
    Vrouw
    Helemaal niemand hier deze bloeduitslag gehad?

3. Lily30

Lily30 Actief lid

1 okt 2022
    305
    218
    43
    Vrouw
    Ik had er nog nooit van gehoord, maar ik heb er net over gelezen. Voor zover ik het begrijp is het meestal niet ernstig. De antistoffen kunnen ervoor zorgen dat het bloed van de baby afgebroken wordt. Bloedcellen worden bij iedereen afgebroken en weer nieuw bijgemaakt, maar bij te veel afbraak ontstaat er bloedarmoede. Er zijn blijkbaar veel verschillende soorten irregulaire antistoffen, sommige zijn ‘sterk’ en breken veel bloed af, andere zijn ‘zwak’. Daarom hangt het af van de soort of het ernstig is. In het allerergste geval kan een bloedtransfusie nodig zijn, maar voor zover ik het begrijp is dat zeldzaam. Om het uit te sluiten is aanvullend bloedonderzoek nodig, maar het valt dus waarschijnlijk mee. Heb er verder geen ervaring mee, maar dit is wat ik er van begrijp.

Nog geen uitslag gekregen? Misschien kun je de verloskundige bellen en vragen hoe lang het meestal duurt tot de uitslag er is?

4. miekkie

miekkie Bekend lid

24 feb 2006
    713
    162
    43
    Vrouw
    Hai Lily, Bedankt voor je reactie. Ik weet inmiddels dat ik vandaag of morgen de vervolguitslag zal krijgen. Spannend dus!

Deel Deze Pagina