Waarmee borsten afbinden na bevalling?

Discussie in 'De bevalling' gestart door 2g4e, 19 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Dames,

Waar kan ik het beste mijn borsten mee afbinden na de bevalling? Ik ga geen borstvoeding geven maar wil voorkomen dat ik stuk ga van de stuwing.

2. Natascha8778

21 sep 2013
    52
    0
    0
    Borsten afbinden? Apart... ik zou hierover advies vragen bij de kraamverzorging of je verloskundige? Afbinden lijkt mij niet helemaal goed ofwel?

Is een strakke sportbh niet voldoende?

3. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Ja afbinden klinkt misschien heel luguber maar ik bedoel inderdaad hoe hou ik het handeltje in toom :D

4. Boommm

Boommm Niet meer actief

Ik heb een strakke sporten gedragen. Een week dag en nacht volgens mij en daarna nog een week overdag. Verder koude compressen uit de vriezer erop, dat hielp erg tegen de pijn.

Ik mocht ze niet afbinden trouwens.

5. Kaatje1603

Kaatje1603 Fanatiek lid

21 jan 2013
    1.291
    192
    63
    Vrouw
    Mamma!
    omgeving Rotterdam
    Ze hebben ook tabletjes om borstvoedingproductie niet te stimuleren... Zou er even om vragen een vlg x bij controle!

6. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Vind afbinden nog niet eens zo'n gek woord ervoor. Bij mij buurvrouw hebbeb ze dan ook gedaan met hydrofiele doeken heel strak om de borsten en volgens mij dan vastgemaakt met iets. Heb ik niet gevraagd eigenlijk maar haar borsten zaten dus stevig verpakt.

Dit is 3 weken geleden gebeurd dus denk dat iedere kraamzorg er anders naar kijkt omdat iemand zei dat het niet mocht.

7. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Bij mijn moeder werden ze toen ook echt afgebonden dus vandaar dat woord.

Ik hoor ook veel mensen zeggen dat witte koolbladeren in je bh zouden helpen. Iemand daar ervaring mee?

Medicatie krijg je niet zomaar en volgens mij zitten daar ook weer nadelen aan. Ik probeer het dus eerst maar even op de veilige manier.

8. Onje

Onje Niet meer actief

Na beide bevallingen heb ik ze laten afbinden met hydrofiele en veiligheidsspelden. Paar dagen niet te lang warm water er overheen laten stromen en 's avonds koelde ik zo nu en dan met nat Maandverband uit de vriezer.
    Na een week was ik overal vanaf.

9. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Koolbladeren helpen voor de pijn net als koude maandverbanden.
    Stevige bh idd en niet warm douchen.
    Tabletten zou ik idd niet aan beginnen.
    Volgens mij worden die ook alleen gegeven in noodgevallen want zijn erg heftige medicijnen.

10. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ik denk dat afbinden een beetje van de oude stempel is maar het zal vast werken??
    De huisarts kan je anti stuwingsmedicatie geven, sommige mensen krijgen er nare bijwerkingen van, maar een ander merkt er niks van.
    Verder witte koolbladeren kneuzen, kwark, maandverband nat maken en in de vriezer leggen, appelstroop bevriezen dat blijft soepel als het bevroren is dus ook lekker. En verder uitzingen ;)

11. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Je krijgt gewoon een pilletje hiervoor hoor. Toen ik wou stoppen met bv hebben ze mij dat ook gegeven. En 32 jaar geleden hebben ze hetzelfde gedaan met mijn moeder (gaf flesvoeding) na het bevallen. Je kan hydrofiele doeken kopen om "af te binden" maar dat hoeft niet. Moest er na dat pilletje nog een beetje lekken kan je beter borstcompressen kopen in de Hema.

12. Margriet82

25 mrt 2014
    40
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij de tweede heb ik ook de keuze gemaakt om geen borstvoeding te geven. Ik kreeg na 3 dagen enorme bortsen die echt pijn deden en daar legde de kraamverzorgster compressen uit de vriezer op. Wat een opluchting dat!! En verder de tijd doorkomen inderdaad... Succes!

13. JD74

JD74 Bekend lid

17 sep 2013
    514
    0
    0
    Kindercoach De Vuurtoren Den Haag
    Aan de kust
    Afbinden met hydrofiele luiers werd mij vorige week door de VK geadviseerd inderdaad. (bleek niet nodig) En bevroren maandverband in een hydrofiel washandje.
    Je moet echt een paar dagen je borsten verder met rust laten, elke douchestraal (warm of koud) kan stimulerend werken, dus dat werd afgeraden.

Met de medicijnen heb ik geen ervaring, maar het schijnt dat dit nogal een impact heeft op je hormoonhuishouding. Bij mijn vorige zwangerschap was dit een reden om hier niet meteen mee te beginnen.

Succes! :)

14. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik zou echt niet afbinden, als je het niet stimuleert komt het ook niet op gang. De druk die kan ontstaan zou je kunnen verlichten door een warme douche (geen massagestraal) en dan rustig je borsten masseren zodat de melk wegstroomt.

Zorg gewoon dat het leegstroomt, volle borsten houden of afbinden of afkoelen zijn allemaal garanties op een borstontsteking en dan ben je verder van huis. Zolang jij je kind niet aanlegt ga je ook geen melkproductie krijgen. Zorg dat je de stuwing verlicht.

Saliethee werkt ook remmend en is gezonder dan een medicijn. Verder is het de natuur dat je melk produceert, je moet dit niet tegenvechten maar het gewoon z'n beloop laten, zolang je niet gaat kolven of aanleggen komt het circus echt niet zomaar op gang. Je lichaam snapt heel snel dat die productie niet nodig is.

15. Kiwi2013

Kiwi2013 Actief lid

8 feb 2013
    269
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben 3 weken geleden bevallen en wilde ook geen borstvoeding geven. Niets gestimuleerd dus en dag en nacht een strakke bh gedragen. Jammer genoeg wel super veel last gehad van stuwing (veel meer als bij de 1e en heb toen geprobeerd bv te geven en me gek gekolfd).
    De bladeren van een witte kool vond ik heel erg fijn voor het branderige gevoel! Dat nam het echt weg!!
    Er werd tegen mij juist gezegd koelen, maar niet iets wat bevroren is erop doen! En niet onder de warme douchestraal, want dat zou stimuleren...

16. siepie

siepie Fanatiek lid

28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    Ik heb bij mn 1e nooit stuwing gehad.
    Dus dat is ook nog een mogelijkheid.

17. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Een goede strakke bh en tabletten die je van de vk/ha voorgeschreven kan krijgen.

18. Linana

Linana Niet meer actief

Hier krijg je niet zomaar pillen ;)
    Was bij mij ook niet nodig. Gewoon niets stimuleren en een strakke bh/hemdje aandoen.

19. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.381
    10.328
    113

ik wou juiste wel borstvoeding geven maar kwam niet voldoende op gang. Toen ik stopte heb ik dag en nacht een bh aan gehad met een strak hempje maar dat was meer een voorzorgsmaatregel. Ze waren wat gevoel maar verder nergens last van (ook geen lekkage)

20. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Nog nooit van gehoord!!;)
    Hier krijg je het gewoon op recept en moet je in je vluchtkoffer doen.
    Het zorgt er alleen voor dag je borsten niet gaan produceren en dus geen stuwingen krijgt.

Deel Deze Pagina