Bad bevalling

Discussion in 'De bevalling' started by bloempje6, Nov 30, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. bloempje6

bloempje6 Actief lid

Apr 29, 2014
    419
    4
    18
    Hoi Hoi,
    Ik was nooit zo van de bad bevallingen, totdat ik ging bedenken dat ik van het zitten in een bad altijd wel super ontspannen wordt. Wel heb ik bij een bijeenkomst over bevalling gehoord dat als je volledige ontsluiting hebt, je niet meer in bad mag, omdat het water dan bij het kindje kan komen enz. Ik wil namelijk ook met weeen lekker onder de douche. Ik douche namelijk altijd thuis om echt mn ontspanning te zoeken.
    Nu vroeg ik me af of iemand een badbevalling heeft gehad, hoe dat ging, of dit fijn was of nooit meer? Hoe zit dat met zo'n bad huren en bijvoorbeeld je verzekering? Ervaringen zouden fijn zijn :)

2. EvelyndeB

EvelyndeB Fanatiek lid

Feb 26, 2015
    1,576
    298
    83
    Eindhoven
    Het leek mij ook wat, maar uiteindelijk niet doorgezet.
    In t ziekenhuis ben ik wel tijdens de bevalling in bad geweest. Hoppa, met infuus en ctg in bad. Het was eventjes heerlijk ontspannen, maar ontspanning zorgt er ook voor dat je weeën sterker worden en na n uurtje kon ik de weeën echt niet meer liggend opvangen.
    Dus tussen de weeën door uit bad gegaan, staand/hangend weeën opvangen ging voor mij echt beter. Blij dus dat ik niet geïnvesteerd had in een bevallingsbad!

3. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,496
    2,948
    113
    Ik ben onlangs bevallen. De weeën heb ik opgevangen onder de douche. Heerlijk was het! Ik heb wel een paar keer gezegd dat ik baalde geen bad te hebben.

4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,255
    6,154
    113
    Ik ben 2 keer in bad bevallen en als ik nog een keer zou bevallen (in theorie, vriendlief wordt gek :$:D) zou ik het weer doen. Ik vind het superfijn.
    Bij de eerste heb ik ook de weeën opgevangen in bad. Ik had veel last van beenweeen en die verdwenen in bad. Ideaal. Uiteindelijk op bed bevallen (vacuümverlossing).
    Tweede wederom ingeleid in ziekenhuis, weer weeën opvangen in bad, maar deze ging ineens snel dus uiteindelijk daar ook in bad bevallen. Wat een gave ervaring, je kindje zo te zien. Zo rustig kwam zij ter wereld, prachtig.
    Dat smaakte naar meer.

Dus voor de derde een bevalbad in huis, want nog steeds de hoop op een thuisbevalling en in het ziekenhuis waar ik nu zou moeten bevallen was het niet mogelijk om in bad te bevallen.

Het ging weer snel, waardoor ik de ontsluitingsweeen in m'n eigen bad heb opgevangen, terwijl mijn vriend het bevalbad aan het vullen was. Toen de vk binnenkwam had ik inmiddels persweeen, dus zo goed en kwaad als het kon de trap af naar het bevalbad. Het was nog niet helemaal gevuld, want dat duurt ongeveer een uur en m'n dochter was er in 3 kwartier (vanaf de eerste echte wee). Maar wederom een prachtige ervaring, heb heerlijk met haar nog een kwartier nagedobberd.

Ik heb wel m'n vk op het bad-bevallen uitgekozen, want lang niet iedere verloskundige doet dit. Mijn vk had zelf een bad, wat ik gratis mocht lenen. Ik hoefde alleen een hygienehoes te kopen (40 euro) en als ik die niet zou gebruiken (bij bijv een ziekenhuisbevalling of dat ik toch ineens op bed wilde ofzo) dan kon deze retour.

Maar over niet in bad met volledige ontsluiting omdat er water bij je kindje komt is onzin hoor. Alleen als je vliezen breken en er zijn geen (serieuze) weeën, dan is het af te raden. Want dan kan het te lang duren en kan er een infectie ontstaan.

5. Joycelyn

Joycelyn Bekend lid

Feb 27, 2015
    602
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ik ga ook voor een badbevalling. Het lijkt ons voor het kindje een natuurlijke overgang van de baarmoeder, naar het water en dan rustig naar boven. Terwijl het koppie boven water wordt gehouden, kan het kindje ook nog lekker met het lijfje onder water dobberen.
    Wij hoeven geen bevalbad in huis te halen. We hebben een ruim hoekbad waar de verloskundige vanaf de rechterkant bij kan, en dat schijnt voor hun het belangrijkste te zijn. We zitten bij een verloskundigenpraktijk waar de meeste verloskundigen al badbevallingen hebben begeleid, dat geeft een goed gevoel. Ook de kraamverzorgende heeft er ervaring mee, dus volgens ons zijn we in goede handen!

6. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

Mar 1, 2013
    1,835
    1,344
    113
    Hier net niet in bad bevallen.
    Ik ben al heel vroeg in bad gegaan, heb tijdens het vullen de vulslang boven mijn buik gehouden en toen het diep genoeg was, lekker gaan zitten. Ontsluiting ging erg snel, in 30 min. van 3 naar 10 cm, kan inderdaad door het ontspannen komen. Ben tussendoor even uit bad geweest omdat ik de weeën erg snel en heftig vond, maar buiten het bad waren de weeën veel pijnlijker en vond ik het moeilijker om ze op te vangen. Ik was dan ook heel snel weer terug in bad;).
    Helaas moest ik tijdens het persen toch uit bad omdat de baby nu erg snel geboren moest worden. Maar wil nu graag weer in bad bevallen. Het is inmiddels ook in het ziekenhuis hier in de buurt mogelijk om in bad te bevallen, dus als ik toch naar het ziekenhuis moet, kan het alsnog.

Heb ook mijn verloskundige uitgezocht op badbevallingen. De andere praktijk hier in het dorp kwam op mij wat behoudener over, en waar ik nu zit, stond het ook op de site dat ze ervaring hadden met badbevallingen.

Verder klopt het wat Eppo zegt, bij gebroken vliezen en geen weeën, mag je niet in bad. Maar als je goede weeën hebt en je vliezen breken halverwege de bevalling dan mag je gewoon in bad blijven.

Ik had een bad gehuurd bij de WaterOoievaar. Erg prettig. Vond de communicatie bij hen ook heel fijn. Inmiddels heb ik een bad gekocht via marktplaats, die ik de komende keer wil gebruiken.
    Bad is verder ook wat je voorkeur heeft. Ik had het idee dat een opblaasbaarbad niet heel stevig was (geen idee of dat ook echt zo is, ze zullen toch wel tegen een stootje moeten kunnen). Ik had het waterooievaarbad (staat op hun site), en ik had de dag na de bevalling spierpijn in mijn armen, zo hard had ik in de rand 'geknepen'.

Wat wil je nog qua verzekering weten?

7. Bloembloem

Bloembloem Bekend lid

Oct 21, 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    Ik ben ook van beide kinderen in bad bevallen en de volgende keer absoluut weer. Wat ik eigenlijk het aller fijnste vind aan in bad bevallen (naast dat het ook absoluut heerlijk voelt, dat warme water, ontspanning) is dat je echt in je eigen cocon bent en dat dat heel veilig voelt. Iedereen heeft een bepaalde afstand, niemand kan aan je zitten, alleen ik zelf begeleid te baby naar buiten, er kunnen geen handelingen worden uitgevoerd die ik niet wil. Het lijkt me ook gewoon heel ongemakkelijk om bij zo'n intieme gebeurtenis bloot tussen de mensen te zijn, zonder water.. Ik vond het super super fijn!

8. ZaZaM

ZaZaM Fanatiek lid

Jan 22, 2015
    1,694
    38
    48
    Female
    Utrecht
    Ik wil ook graag in bad bevallen,het heeft heel veel voordelen zowel voor jou als voor de baby. Ontspannen bevallen is heel belangrijk. Ik huur mijn bad bij de vk voor 75 euro.
    Ik wil graag bevallen in het geboortehuis en daar kan ik het bad gewoon kwijt. Ik hoop zo dat het lukt!

9. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Een badbevalling is fantastisch, wat een nonsens dat water bij je kindje kan komen dat is juist de bedoeling en ook 1 van de positieve punten voor je kindje. Die komt veel rustiger en op dezelfde temperatuur als binnen in jou buik ter wereld.
    Je scheurt veel minder snel uit, het werkt pijnstillend en je kindje komt veel vriendelijker ter wereld. Zeker DOEN!
    Ik verhuur mijn bad, stuur me gerust een pb bij interesse.

10. bloempje6

bloempje6 Actief lid

Apr 29, 2014
    419
    4
    18
    Ik ga het vrijdag bij mn vk even overleggen of ze dit ook doen en ervaring bij hebben. Is het goed als ik je hierna een PB stuur als ik het wil? Ik kan je nu al pb'en met wat vraagjes.

11. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Prima :)

Share This Page