Is een stuitligging een voordeel of een extra nadeel by een dubbele navelomstrengeling. We dienen te kiezen tussen een natuurlijk bevallen of een keizersnee. We zijn nu twee dagen over de uitgetelde datum, gisteren 2 centimeter insluiten, nog geen weeën, en in het buitenland. Het ziekenhuis zegt dat wij moeten beslissen. Wat is verstandig?
heb er geen ervaring mee, maar de risico's van een navelstreng om de nek zijn zeer groot, zeker als de bevalling niet zo vlot gaat als gedacht... eerlijk? ik zou voor een keizersnee kiezen...
Bij een gewone bevalling wordt het hoofdje als eerste geboren en wordt een eventuele navelstrengomstrengeling gelijk losgemaakt zodat deze niet strakker kan worden getrokken. Bij een stuitbevalling kan dit niet. Als het onderlijfje is geboren (incl. navel) kan de gyn/vlk nog niets met de navelstrengomstrengeling terwijl de navelstreng wel strakker om het nekje kan worden getrokken (er is verschil tussen een losse en strakke omstrengeling, bij een losse omstrengeling is er wat meer ruimte). Ik zou het risico niet nemen en kiezen voor een keizersnede. Ik wens je een goede bevalling en straks een mooi, gezond kindje!
Geen ervaring maar ik zou zeker kiezen voor een keizersnede, klinkt mij heel naar en eng in de oren en als ik het probeer te visualiseren hoe dat kan gaan, dan zou ik zeker keizersnede kiezen.
ik zou ook voor een keizersnee gaan met stuitligging en de navelstreng om de nek.. mijn jongste kwam gewoon met haar hoofdje eerst maar bleek ook de navelstreng 2x om haar nek te hebben. ik moest stoppen met persen, al ging dat niet omdat mijn lijf het overnam. maar de vk bleef roepen dat ik stoppen moest en haalde de navelstreng los van de nek. op de normale manier kunnen ze erbij om de navelstreng los te maken.. bij een stuit niet..
Stuitbevalling is al een risico (voor complicaties), dus zou zeker geen extra risico's nemen ivm de omstrengeling. Je schrijft dat je in het buitenland bent, hebben ze daar veel ervaring met stuitbevallingen? Hoe dan ook, zou ik kiezen voor een keizersnede (maar heb dan ook een zeer complexe/traumatische stuitbevalling achter de rug). Sterkte!
Ik vind het ook heel bijzonder (eigenlijk belachelijk) dat ze die keus bin jezelf laten, het is echt heel gevaarlijk! Ik ken helaas een verhaal uit mijn nabije omgeving waarbij dit (ze wisten het niet van tevoren) compleet verkeerd is afgelopen. Onderlijf wordt eerst geboren en de navelstreng trekt dan nog strakker om het nekje heen. Artsen zijn bekend met deze risico's en die zouden zij (en jijzelf) toch nooit moeten willen nemen? Aangezien jij de keus wel hebt zou ik zeker voor de veiligheid van je kindje kiezen en dus voor een keizersnede
De weeën kwamen gisteren nacht om 1.00am en de baby is geboren om 1,5 minuut voor 9.00am. De stuitligging leverde om 7.00am problemen op. Ze wilde om 9.00am een keizersnee doen. Maar om 9:00am was er plotseling toch volledige omsluiting. De artsen vertelde dat deze bevalling wel wat meer risico meebracht maar dat het toch prima te doen was. Ze vertelde dat een keizersnee ook hoge risico's had, en dat er door gewone mensen te ligt tegen aan gekeken wordt. In tegenstelling tot onze mening, en de mening op het forum dachten alle experts die we spraken anders. Moeilijk te zeggen of er spraken is van financiële belangen verstrengeling. Uiteindelijk is het kindje (meisje 3,5kg, 53 cm) geboren zonder verstengeling, althans dat is wat ze melden. Bij de bevalling waren wel opmerkelijk veel personen aanwezig, inclusief de directeur van het ziekenhuis. Gelukkig is de dochter gezond! Iedereen bedankt voor hun reactie, want in zulke momenten van twijfel en verwarring is dat zeker van waarde.
Gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter! 💖 Wat ontzettend fijn dat alles goed is gegaan. Ik wens je een goed herstel en veel geluk
Gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter. Heb vandeweek meegeleverd bij je verhaal en ben heel blij voor je dat alles goed is gegaan!!! Het aantal mensen bij je bevalling geeft m.i. Wel aan wat de ernst was 🙂 Genieten!