Jullie mening voor afstudeerproject van studenten van verloskundigen academie

Discussie in 'De bevalling' gestart door Liekeavm, 19 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liekeavm

    Liekeavm Lid

    19 jan 2011
    6
    0
    0
    Hallo dames,

    Een spannende periode breekt voor jullie aan. Binnenkort gaan jullie bevallen van jullie kindje. En misschien zijn jullie zelfs al bevallen van een prachtig kindje. Ieder met zijn eigen verhaal en ervaring.

    Wij zijn 4 studenten aan de Academie Verloskunde in Maastricht. Op dit moment zijn wij bezig met ons afstudeerproject. We zouden graag weten hoe jullie hierover denken.

    Nadat je kindje is geboren is de bevalling nog niet klaar. De moederkoek (placenta) moet ook nog worden geboren, het liefst binnen 1 uur naar de geboorte van je kindje. Dit gaat meestal vrij vlot. Het komt voor dat de placenta niet meteen komt. Dit brengt risico’s met zich mee, zoals bijvoorbeeld meer bloedverlies. Als je ruim bloedverlies hebt en/of de placenta laat lang op zich wachten, wordt je doorgestuurd naar het ziekenhuis.

    Om de kans te verkleinen op een vastzittende placenta en het bloedverlies te beperken, kan de verloskundige je een medicijn in je bovenbeen toedienen door middel van een kleine prik, meteen nadat je kindje is geboren. Het medicijn bevat het hormoon oxytocine (wat je lichaam zelf ook produceert om weeën te maken).
    Het ingespoten hormoon werkt binnen 2-4 minuten en zorgt er dan voor dat de baarmoeder samentrekt. Door deze samentrekkingen van de baarmoeder, worden de vaatjes tussen de baarmoeder en de placenta dichtgeknepen, waardoor de placenta eerder loslaat en het bloedverlies vermindert. Door het medicijn krijg je waarschijnlijk meer last van de zogenaamde naweeën die tot enkele uren na de bevalling aan kunnen houden.

    Hier in Nederland is er geen eenduidig beleid om dit wel of niet toe te dienen. Sommige verloskundige doen het standaard bij iedere vrouw en sommige alleen als het nodig is.
    Nu is uit verschillende grotere onderzoeken gebleken dat als je iedereen zo’n spuitje geeft na de bevalling er minder bloedverlies is en minder kans op een vastzittende placenta.
    Als je zo’n spuitje krijgt na de geboorte van je kindje, betekent dit niet dat je geen overmatig bloedverlies of een vastzittende placenta krijgt. Deze kans blijft er toch, alleen wordt deze kleiner.

    Onze vraag is nu: zouden jullie liever uit voorzorg een spuitje in jullie bovenbeen willen of alleen wanneer je een hoger risico hebt op ruim bloedverlies of op een vastzittende placenta.

    Wij zouden jullie mening willen horen en we zijn erg benieuwd wat jullie ervan vinden.

    Als jullie nog vragen hebben, dan kunnen jullie deze altijd stellen.

    Alvast heel erg bedankt!
    Groetjes Karin, Suzanne, Marloes en Lieke
     
  2. cherryl

    cherryl Fanatiek lid

    27 jan 2009
    2.923
    0
    0
    onze vk doet dit standaard.
    heb het dus bij bijde bevallingen gehad en wist niet beter of dit hoort erbij!
    nu ik jullie verhaal lees, ben ik blij dat ze het hier standaard doen.
    de prik voel je even (maar is niets bij welke prestatie je even daarvoor hebt geleverd) het kan neem ik aan geen kwaad voor je lichaam... dus in mijn ogen alleen maar voordelen!
    het kan een hoop ellende besparen en het is een prikje van niets!
     
  3. Smile

    Smile Fanatiek lid

    11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Tja, voor het goed kunnen beantwoorden van deze vraag, zou ik nog wel meer willen weten:

    - hoe weet je of je een hoger risico hebt op bloedverlies of een vastzittende placenta? Bij kind nummer 1 is dit toch sowieso altijd de vraag?
    - en met hoeveel procent neemt de kans op een bloeding / vastzittende placenta af na het krijgen van zo'n prik? Als dit 90% is zeg ik: doen. Maar als dit vele malen minder is, laat mijn lichaam het dan eerst maar zelf proberen!
     
  4. Marijee

    Marijee Fanatiek lid

    21 jan 2008
    2.295
    0
    0
    ik heb bij mijn eerste bevalling dit spuitje gekregen in het ziekenhuis toen de placenta niet uit zichzelf los wou komen en de baarmoeder niet meer samen trok.
    heb toen 800ml bloed verloren en had de volgende dag een HB van 4,2 dus had liever gehad dat ze hem gelijk hadden gegeven.

    bij de bevalling van me dochtertje 5 weken geleden heb ik geen spuit gehad want de placenta kwam al vanzelf na 2 minuten en bloedverlies was 400ml.

    mijn mening is dat ze de spuit standaard moeten gaan geven omdat het het risico verkleind op complicaties.
     
  5. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.825
    1.280
    113
    Ik heb oxytocine in een infuus gehad (had een infuus vocht ivm ruggeprik) uit voorzorg, er was geen verwachting dat er een probleem zou zijn met de placenta. Ik heb het niet als vervelend ervaren en heb ook geen last van naweeen gehad.

    Ik vind wel dat als het ernstige complicaties kan verminderen, het niet raar is om zoiets standaard te doen.

    Nog een sidenote: Ik vind het trouwens wel opvallend dat er zo weinig overeenstemming is over behandeling tussen verloskundigen en ook bij gyneacologen over de behandeling van zwangere vrouwen. Niet alleen hierbij, maar ook bij bijv de behandeling van zwangerschapsmisselijkheid en hyperemesis gravidarum, bij bepalen of je wel of niet thuis mag bevallen ivm gewicht etc.
     
  6. Smiley24

    Smiley24 Fanatiek lid

    1 jun 2008
    4.093
    1
    38
    Bij mijn vorige bevalling had ik geen spuitje gehad. Placenta kwam niet volledig los en ik ben ook 3 liter bloed verloren. Mijn HB was 3,7. Of ik dit keer uit voorzorg een spuit zal krijgen weet ik eerlijk gezegd niet.

    Ik vind dus ook dat ze zo'n spuit uit voorzorg moeten geven.
     
  7. Bri

    Bri Niet meer actief

    Ik heb na beide bevallingen vrijwel meteen zo'n spuitje gekregen, blijkbaar was dat gebruikelijk bij mijn vk-praktijk.
    Ze hebben het niet gevraagd, of vooraf besproken, maar zeiden het wel voordat ze 'm gaven (maar als je net je kind eruit hebt geperst, kun je daar echt niet zinvol over nadenken of je dat nu wilt of niet). Achteraf vind ik eigenlijk dat ze dit vooraf hadden moeten bespreken, omdat ik wel eens hoor dat vrouwen hier wel degelijk bezwaar tegen hebben.

    Zelf zou ik er op voorhand wel voor kiezen, idd uit voorzorg om overmatig bloedverlies te voorkomen.
     
  8. mel78

    mel78 VIP lid

    12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Reactie: ik wist niet eens dat het een keuze was van de VK. Ik heb het in het ziekenhuis standaard gehad. Het is me niet eens gevraagd?

    Ik vind dat dit bij de voorlichting hoort van een VK! Nu ik het weet ga ik het bespreekbaar maken.

    Misschien iets om mee te nemen met het afstuderen: ik vind het verschil tussen een verloskundige in het ziekenhuis en de Vk die je standaard bezoekt enorm groot qua regels! De ene geeft dus wel die spuit de andere niet. Inknippen zijn ze thuis ook terughoudender in. En als je thuis roept om pijnstilling krijg je als antwoord vaak: je kunt het wel. In het ziekenhuis komen ze al snel aan met medicatie.
     
  9. Liekeavm

    Liekeavm Lid

    19 jan 2011
    6
    0
    0

    Er zijn een aantal indicaties die de verloskundige hanteren om te oordelen of je een hoger risico hebt. Bijv. als de baarmoeder vermoeid raakt, je een groot kindje hebt gekregen e.d.
    Dus dat is aan de verloskundige om dat in te schatten of je het wel of niet nodig hebt, maar soms weet je het niet.

    De kans neemt met de helft af.
     
  10. Bri

    Bri Niet meer actief

    Ik wilde nog iets toevoegen aan mijn reactie.

    Juist bij een thuisbevalling zou ik zo'n spuitje uit voorzorg willen, omdat je anders met een fluxus of vastzittende placenta(resten) als de sodemieter in de ambu naar het zkh moet. Dat lijkt me een complicatie die je vooral in de thuissituatie wilt voorkomen.
    Ter info: ik ben twee keer thuis bevallen.
     
  11. Liekeavm

    Liekeavm Lid

    19 jan 2011
    6
    0
    0
    In ziekenhuizen is dit beleid standaard om zo'n spuitje meteen na de bevalling te krijgen.
    Verloskundige in de praktijken doen dit niet altijd standaard omdat hun het natuurlijke proces zoveel mogelijk nastreven. Het ziekenhuis heeft daar een andere kijk op, daar is de drempel tot medisch ingrijpen lager.
     
  12. DeeLighT

    DeeLighT VIP lid

    9 jan 2007
    8.646
    555
    113
    Lieke, ik ben in het ziekenhuis bevallen maar heb die injectie niet gehad. Placenta kwam wel snel en verloor weinig bloed.

    Wat zijn de nadelen van de injectie? Alleen de naweeën? Of hebben de extra hormonen nog lange termijn effecten?
    Als er weinig tot geen schadelijke nadelen zijn zou ik er positiever tegenover staan.

    Maar dan nog: liever eerst zelf proberen, er wordt al zoveel gemedicaliseerd.
     
  13. mel78

    mel78 VIP lid

    12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Liekeavm: dat bedoel ik nu met het verschil tussen thuis bevallen en het ziekenhuis. Moet eigenlijk niet kunnen.
     
  14. Liekeavm

    Liekeavm Lid

    19 jan 2011
    6
    0
    0
    Zoals alle medicatie die je toegediend krijgt zitten er bijwerkingen aan. Deze zijn minimaal, je moet daarbij denken aan overgevoeligheidssymptomen zoals misselijkheid en braken.
    Het heeft geen lange termijn effect, omdat het een dusdanige lage hoeveelheid is.
     
  15. pardoes

    pardoes VIP lid

    15 apr 2009
    7.309
    893
    113
    Ik ben er voor om het te geven, ben zelf in het ziekenhuis bevallen en daar werd me verteld dat zodra de kleine geboren was ik een spuitje zou krijgen om de placenta makkelijker te laten komen, ik heb trouwens helemaal niks van het spuitje gemerkt :), maar ga er vanuit dt ik hemheb gehad omdat ze dat van te voren al zeiden.
     
  16. Rosado

    Rosado Niet meer actief

    Volgens mij doen ze het bij onze vk-praktijk standaard. Na de bevalling van mijn dochter (ik ben thuis bevallen) kreeg ik iig zo'n prikje in mijn been en daar werd idd bij verteld dat het was om de placenta makkelijk te laten komen en om overmatig bloedverlies tegen te gaan. Ik vond het prima en vind het ook prima om weer een prikje te krijgen na de bevalling van de 2e. Ik heb overigens niks gemerkt van hevige(re) naweeën, ik heb sowieso bijna geen naweeën gehad.
     
  17. debby82

    debby82 VIP lid

    18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik ben er eigelijk niet zo voor. Als je thuis bevalt wil je toch zo natuurlijk mogelijk en waarom dan weer al die kunstmatige prikken enzo...
    Ik zou zeggen in eerste instantie niet.
     
  18. vinisa

    vinisa Fanatiek lid

    8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Uit voorzorg zou ik prettig vinden. Ik heb hem trouwens ook gewoon kort na de bevalling gekregen, dit was me al verteld toen ik daar 's ochtends binnen kwam met weeën en ik uitleg kreeg hoe de gang van zaken was in het ziekenhuis.

    Vond het wel prettig, kort na de prik moest ik 1 of 2 keer persen en de placenta was eruit.
     
  19. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.026
    2.165
    113
    Ik heb 2x geen spuitje gekregen en niet bijzonder veel bloedverlies gehad. Eerste keer duurde het wel vrij lang voordat de placenta kwam, mijn weeën waren gewoon helemaal gestopt, dus er gebeurde niks. Uiteindelijk heb ik zelf maar een beetje geperst en toen kwam hij toch nog. En bij de tweede had ze net genoeg tijd om de navelstreng door te knippen en mij het bed op te helpen voordat de placenta achter de baby aan kwam.

    Lijkt mij dat zo'n spuitje alleen nodig is bij een verhoogd risico, ik hou niet zo van 'overbodig' gemedicaliseer aan mijn lijf. Beide bevallingen waren trouwens thuis.
     
  20. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.026
    2.165
    113
    Oh wat me nu nog te binnenschiet. Bij mij legde ze wel direct (binnen een paar minuten) na de bevalling de baby aan, om op die manier die naweeën op gang te brengen voor de placenta. Want door de baby aan te leggen gaat je baarmoeder ook samentrekken en dat werkt dus hetzelfde als zo'n prikje.
     

Deel Deze Pagina