Dat gezeik! overgewicht peuter?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Storm, 17 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Storm

Storm Niet meer actief

Mag ik even mijn gal spuwen?
    Mijn zoontje heeft volgens het consultatiebureau overgewicht. Hij is niet de dunste, maar hij is toch al ernstig aan het afslanken.
    Hij is nu 2 jaar en 2 mnd en was afgelopen maandag op het consultatiebureau 96 cm en 18kg. Nooit, maar dan ook echt nog nooit heb ik ook maar enige vorm van commentaar gehad van het consultatiebureau over zijn gewicht. Wel eens de vraag of ik mij er zorgen over maakte. nou, nee en wel om reden dat ik zelf vroeger net zo was en nu gewoon slank ben.
    Nou is er op de een of andere manier tegenwoordig iedere keer een andere arts. Onze 'eigen' arts stond er vrij nuchter in. Met alles eigenlijk wel. Maar sinds de invalpoule sterk benut wordt, is het gezeur ook begonnen.
    Meteen moest ik zijn dagmenu oprakelen.
    ontbijt: beker melk met boterham
    tussendoor: 1-2 stuks fruit met roosvicee (water met een kleurtje)
    lunch: 1-2 boterhammen + cracker en beker melk
    tussendoor: koekje met roosvicee (water met een kleurtje)
    diner: normale warme maaltijd + toetje (vla of yoghurt)
    soms 's avonds nog wat drinken.
    En ja, hij krijgt wel eens iets extra's met een verjaardag of zoals nu wel eens een ijsje ofzo, maar lang niet elke dag.
    Moest ik de zoete dranken maar achterwege laten. Welke zoete dranken?
    En het koekje 's middags moest dan maar een soepstengel worden of een rijstwafel. Nou goed, dat zou nog kunnen.
    Toetje moest maar geen vla meer zijn, maar vruchtenyoghurt. Ja hoor, tuurlijk. In vruchtenyoghurt zitten meer suikers dan in vla, dus wat is dan beter? Dus dan is het kiezen tussen wat extra suikers of wat extra vet. Ga toch fietsenkogeltjes halen. Als dat kleine beetje toetje het zou moeten doen, zouden we het moeten schrappen van zijn menu.
    En beweging krijgt hij ook genoeg. Hij loopt elke dag, speelt heel veel buiten op de trampoline, loopfiets en gaat rustig een heel eind mee sjouwen met de hond (lopend).
    Vriendinnen van mij zijn tegenwoordig allemaal ernstig aan het lijnen. 2 hebben echt overgewicht, anderen zijn wat stevig. Maar dat waren vroeger allemaal stuk voor stuk magere latjes. Ik was tot de kleutertijd stevig en daarna verdween het gewoon.
    Moet ik mijn kereltje een eetstoornis bezorgen omdat hij niet binnen de gemiddelden valt? Ik zie zelf ook wel dat het geen mager mannetje is, maar het ligt niet aan zijn eetpatroon, nog aan een tekort aan beweging en er is ook geen lichamelijke oorzaak. Het is gewoon zo. Gewoon erfelijk bepaald, denk ik ;). *zucht*
    Morgen moet ik met de andere twee heen. Eerste de oudste, die is zijn babyvet inmiddels wel kwijt en daarna de jongste. Die rilt ook aan alle kanten. Zal die ook wel een water en brood dieet aangemeten krijgen.

Ik wil onze oude arts terug. Waar zou ze toch zijn?

2. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik denk dat je je niet zo druk moet maken hoor. Als hij goed beweegt en eet zoals je schrijft kun je er niks aan doen en zal hij vanzelf zijn vetjes kwijtraken als hij wat ouder wordt en zo niet.....dan niet.

Onze middelste was ook altijd wat steviger maar snoepte vrijwel nooit. Inmiddels is ze 8 en nog niet mega slank maar ze is echt niet dik. Haar broer en zusje eten hetzelfde en zijn heel mager. Zij heeft denk ik de bouw van mijn man's kant van de familie en de oudste en jongste die van mij. Ach......komt allemaal vanzelf goed.

3. Kattekit

Kattekit Bekend lid

10 okt 2011
    532
    0
    0
    pff ik snap je gevoel hoor, bij mij is ernstig op mijn 'lijn' gelet als kind met als gevolg dat ik nu een eetprobleem heb (met bijbehorende kilo's)

Je geeft je kind m.i. geen gekken dingen...leven en laten leven. Dat gestress...zolang ze niet met een glas fristie / snoep / koek de hele dag op de bank vertoeven zal het vast wel goed komen. De een heeft wat langer babyvet dan de ander

4. Porsche

Porsche Niet meer actief

Laat lekker gaan joh!
    Zeg gewoon oh ja .. Ja dat kan ik eens proberen maar van binnen weet je wel beter!!

5. moradora

moradora Fanatiek lid

6 mrt 2013
    1.310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    ik heb dit met het consultatiebureau ok gehad. elke keer een andere arts en ineens kwam deze tang (type aziatische bibliothecaresse incl bril op neuspunt en knotje) dat dochter een halve kilo boven de grens zat (ze was 15,5 ipv 15kg bij 2 jaar) en dus zwaar obesitas had. ze mocht alleen nog water hebben en geen snoep (dat at ze niet wel 4 stuks fruit per dag) en bleef maar zaniken over zware obesitas. Im moest zelf een extra keer terug komen zodat ze haar goed in de gaten konden houden.

ik heb uiteindelijk een klacht ingediend tegen haar. ze was zo denigrerend en overdreef zo ik vond dat niet kunnen, je praat ouders alleen maar een complex aan het consultatiebureau is er toch om je te helpen en niet om je de grond in te trappen?. Degene die mijn klacht behandelde gaf haar ook nog eens gelijk! want mevrouw, het consultatiebureau heeft een signalerende functie, dus als uw kind te dik is moet u daar wat aan doen.

maar, idd lekker laten blaten die mensen daar, je hebt er alleen maar last van. dat heb ik inmiddels wel geleerd.

6. seentjuh

seentjuh Fanatiek lid

12 apr 2011
    1.099
    0
    0
    NULL
    NULL
    Pff, lekker laten lullen! Als de mijne een groeispurt heeft, eet hij wel 8 boterhammen op een dag. Kreeg daar natuurlijknook gezeik over, dus ik hou lekker mijn mond. Onze kerel is overigens gemiddeld haha. Er is altijd wel iets bij het consultatiebureau, maar ze moeten niet vergeten dat het voornamelijk informeren en adviseren is daar

7. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

tja herkenbaar, mijn kinderen zijn te mager, eten behoorlijk en krijgen regelmatig extra om op gewicht te blijven in iedergeval.
    Ik kreeg nu andere verpleegkundige... en die begon er ook over te zeuren....

Mijn oudste is lichamelijk erg sterk, mijn jongste gewoon minder.
    Kreeg ik als commentaar dat ik meer buitenspeelgoed aan moest bieden??? mijn man zou het gebrek krijgen, onze schuur staat vol met kinderspeelgoed (garage is van onze spullen). WE hebben speelhuisje schommels enz... toen ik dat opnoemde zei ze dat ik maar moest voetballen.....
    echt dat je denkt..... wat moet ik hiermee?

8. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Haha ze moeten gewoon niet zo zeuren

Dat ze zeggen "let even op.. Je kind is wat aan de zware kant" vond ik nog niet eens het probleem hoor.
    Maar heb weleens een enorme preek gehad over hartkwalen en een kind wat d'r leven lang altijd gepest zou worden en geen vriendjes zou hebben... Nou daar ben ik minder van gediend.

En ik denk dat ik beter in de gaten heb wat wel en niet gezond is dan het consultatiebureau. Ze adviseerden dat ik d'r beter lightprodukten kon geven en minder chips.
    Volgens mij is een negatieve hoeveelheid chips erg lastig om te geven.
    En lightprodukten gebruik ik zelf al zo min mogelijk... Zal ik het een beetje aan m'n dochter geven.

En ja, ze hebben gelijk.. Dikke kinderen worden VAAK dikke volwassenen.
    Maar aan het gezonde eten zal het niet liggen en 2x per dag 20 minuten lopen en een school die erg veel waarde hecht aan buiten spelen en 3x per week gym geeft..
    Tja iets doet me vermoeden dat ze ook d'r beweging wel krijgt.

En.... Na een klein jaar school schiet ze ineens een stuk de lucht in en is ineens heel netjes op gewicht.
    Zal altijd wel beetje opletten blijven.. (Ze eet gewoon door tot ze misselijk is..) maar verder gaat het prima.

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Lekker laten kletsen: ene oor in, andere weer uit.

Maar vervelend is het wel. Ik heb de eerste twee jaar heel veel commentaar gehad mbt het gewicht van de oudste. Ieder bezoek weer dat ze toch wel zwaar was. En ieder bezoek kon ik weer zeggen dat ze dan ook eens naar de lengtecurve moesten kijken, omdat het misschien wel in verhouding met elkaar was. ;) Bij de jongste eigenlijk nooit commentaar op haar lengte of gewicht gehad, maar die zit echt exact op de middenlijn met alles. Wel tips mbt het eten/drinken, maar omdat ik daar geen behoefte aan had, heb ik het aangehoord om het daarna direct weer te vergeten. Ja, ze drinkt wat te veel melk (drie flessen), maar ze eet prima, is prima in verhouding, ontwikkelt zich ook goed, dus ik vind het wel best, ze laat vanzelf wel een keer een fles vallen.

10. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    hier ook hoor, John woog 2 weken geleden 15 kilo bij 90,5 cm dus hij heeft overgewicht volgens het consultatiebureau :S hij is altijd aan de bovenlijn geweest, maak me er ook niet druk om. ze zijn nog zo jong, komt wel goed

11. Saskia78

@niekekris: oh hier vergaten ze die lengte nooit...
    Ze was namelijk ook nog eens te kort.

Ooit gevraagd wat ze nou precies wilde... Minder eten (ivm te dik) of toch meer (ivm te kort)?
    Sinds die tijd is het moeilijk om ze nog erg serieus te nemen.
    Samen met nog wat andere meningsverschillen... Zeg ik meestal maar zo min mogelijk :)

12. leeuw86

leeuw86 Fanatiek lid

10 nov 2009
    4.523
    0
    0
    ene oor in andere eruit :D

over mijn dochter hadden ze ook altijd wel wat te zeuren, ze was te zwaar en als het zo doorging had ze later grote kans op obesitas.
    ik heb haar menu gelaten voor wat het was, nu kwam ik daar met 2 jaar. is ze te licht?!?! ja daaaag

13. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Hier ook ALTIJD gezeur, of ze waren te dun, te dik, te kort, te lang, aten teveel, aten te weinig, dronken teveel melk, altijd wel wat!

Maar om op jouw verhaal terug te komen TS, mijn zoontje is ietsje ouder, maar weegt ook 18 kilo. Hij is wel 1.05 maar het scheelt niet veel. Ik heb nooit commentaar daarop gehad (ze kunnen het wel ;) )

Mijn jongste daarin tegen was nu wel te zwaar. Hij is 74 cm en 10 kilo. Ik moest maar geen suikers meer geven, maar dat krijgt hij niet eens! Dat zei ik ook, oh nou uhm ga dan maar door waar je mee bezig bent.....muts ;)
    Ik zeg altijd ja en amen en voor de rest regel ik het zelf wel. Ga er eigenlijk alleen heen voor de prikken en het wegen en meten. Maar voor advies zoek ik wel een andere manier.

14. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ik kreeg de laatste keer consultatiebureau ook "commentaar" op mijn dochters gewicht. Nu klopte de lengtemeeting van mijn dochter ook niet, ze stond niet goed rechtop en zakt door haar voeten (ze heeft ook speciale schoene), waardoor de lengte/gewicht-verhouding ook niet helemaal juist was. Maar evengoed vond ze haar wat te zwaar ogen ;). Nou ja, mijn dochter is geen scharminkel, maar ik vind haar zeker ook niet dik. Voorheen had ze idd wat meer spekkies, maar sinds ze loopt is veel ervan al verdwenen. Overigens loopt ze pas sinds oktober 2012, dus heeft ze een hele tijd minder lichaamsbeweging gehad dan de meeste kinderen.

Anyway, toen wilde ze ook haar eetpatroon doornemen. Nou prima hoor, ik wist/weet zeker dat ze niks slechts te eten krijgt en dat vond de arts na het horen van wat ze eet ook.

Ik vind het prima dat het in de gaten gehouden wordt, want er zijn nu eenmaal (te) veel kinderen met overgewicht en dat is gewoon hartstikke slecht, voor nu en voor in de toekomst. Ik denk dat je er als ouders zijnde niet te veel negativiteit achter moet zoeken, al is dat soms misschien lastig door de toon die aangeslagen kan worden.

15. Saskia78

@amethist: dat is het ook hoor.. Goedbedoeld advies is niks mis mee.
    En de kans is groot dat je je eigen kind niet te dik vind.. Zelfs als het wel echt te dik is.

Maar als je dan uitlegt dat ze eigenlijk nooit snoept en gewoon gezond eet en genoeg beweging krijgt... Zou het fijn zijn als ze dan zeggen.. "Hmm Hmm klinkt goed inderdaad..." En dan nog even meedenken.
    Ipv als reactie geven dat je maar minder moet geven van datgene waarvan je daarvoor al aangaf dat ze het niet krijgt :)

Actief meedenken ipv dat belerende vingertje. Zou echt veel schelen.

16. sadieraven

sadieraven Fanatiek lid

2 aug 2012
    1.613
    19
    38
    Fulltime Mommy en student!
    Amsterdam
    Zolang jij vind dat er geen probleem is kunnen hun moeilijk zeggen dat je zijn hele ritme moet omgooien want zoveel eet hij idd niet. Miss idd beter om soms een dag een koekje achterwege te laten maar dat zal evht niet voor een wonder zorgen. Mijn dochter is 4 en weegt 15 kilo. Je zou zeggen dat ze erg licht is maar als je haar ziet is het een heerlijk slanke dunne meid met lange benen.
    Lijkt ook op dr moeder haha en volgens mij werkt dat genetische echt wel mee hoor ;)

17. GaiaGaia

GaiaGaia Bekend lid

4 jul 2011
    650
    0
    0
    Hey,

Ik kom net terug van het cb. Dochter is 14 maanden en ging voor de periodieke controle.
    Gewogen en gemeten dus.

Lengte: 78 cm
    Gewicht: 12,9 kilogram.

:D

Tja...ze is een flinkertje. Ik heb het met de arts over haar voeding gehad, en daar is niets mis mee. Ze eet gezond, snoept niet en drinkt ook geem ongezonde dingen.
    Dat wist ik zelf natuurlijk ook wel :)
    De arts zij wel dat ze tussen twee en vier jaar wel wat meer op het gewicht gaan letten omdat het babyvet dan een beetje weg zou moeten gaan.
    Maar....niet elk kindje is hetzelfde, en ze vertelde mij ook dat als je kindje wat zwaar is, maar wel gewoon gezond eet en drinkt er niet echt reden is voor zorgen of maatregelen. Het zit dan gewoon inde bouw van je kindje.

Dusss....gewoon lekker ja zeggen als je weet dat je het goed doet en genieten van je kindje!

18. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik snap best dat CB de plek is om te beginnen als je overgewicht bij kinderen wilt verminderen/voorkomen, maar als moeder met 'overgewicht' kindje(s) word ik ook altijd een beetje prikkelbaar als iemand weer over gewicht begint ;).

Mijn zoontje was met ruim 2 jaar 16 kg en 90 cm, niets over gezegd en met 3 jaar 18,5 kg en 100 cm en kreeg opeens te horen dat zijn BMI te hoog was...
    Ik dacht nog, wtf BMI?? Beginnen ze daar nu al mee???

Nou ja, gekeken naar zijn eten/drinken/bewegen en ik kon wel enkele verbeterpuntjes aanwijzen (limiet zetten op aantal boterhammen, in plaats van crackers komkommer), die ik ben gaan doorvoeren, voor zover omstandigheden toelieten (hij liep weinig bijvoorbeeld, maar door zijn autisme kon hij ook niet 'los' lopen in een winkel of zo, was geen doen voor mij). Hij bleef 'te zwaar' ;), maar ieder jaar relatief een beetje slanker, zonder dat ik verder nog dingen heb veranderd. Hij kreeg gewoon elke dag een koekje en 1 keer sap, calorierijk broodbeleg zoals leverworst, gewone kaas, chocopasta, bij gelegenheden gewoon taart, chips, ijsjes, snoep, fristi etc, etc.

Toen hij 5 jaar was, kreeg hij voor het eerst een 'gezond' BMI en sindsdien daalt zijn BMI gestaag. Zonder dat ik (bewust) iets doe. Hij is een stevige kerel, maar je ziet nu heel goed aan zijn lijfje dat het echt geen vet is. En zelfs met chronische medicatie die als belangrijke bijwerking toegenomen eetlust en gewichtstoename heeft :p.

Hoe dan ook, als je zelf weet dat hij gezond eet en voldoende beweging krijgt, dan valt er toch ook verder niets over te zeggen? Want om een 2-jarige nu op (streng) dieet te zetten, lijkt me ook bepaald niet de bedoeling...

19. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Niet om je aan te vallen, maar soms zitten er in een dagmenu wat heell normaal klinkt best wel ingredienten die anders zouden kunnen. Mijn oudste was aan het begin van dit schooljaar ook te dik. Dat zagen we zelf ook wel, hij was niet heel dik, maar wel een beetje pafferig aan het worden. Terwijl er niet echt iets veranderd was in zijn eten.

Maar toen we er goed naar gingen kijken, bleken er wel zaken te zijn die anders konden. Nu krijgt hij bijv. doordeweeks geen chocopasta en hagelslag meer op zijn brood, ipv roosvicee drinken we slimpie, het bleek dat hij ongemerkt toch wel vaker een snoepje of koekje kreeg dan we dachten (denk bijv. aan een koekje bij de bakker, een plakje worst in de supermarkt, en dan thuis op de normale tijden ook weer wat), dus dat houden we meer in de gaten.
    Ook bleek dat wij eigenlijk best vaak gebakken aardappels aten en ongezondere soorten vlees (varkensvlees). Dus nu staat er vaker kip en vis op het menu en max 1 x keer per week gebakken aardappels.
    Hij kreeg ook minder beweging sinds hij op school zat, dus dat zal ook wel meegespeeld hebben. Op school zitten ze toch vaak wel aan een tafeltje te werken, terwijl hij voor die tijd nooit een seconde stil kon zitten. Nu gaan we dus vaker lopend of op de fiets naar school, zodat hij meer beweging krijgt. Bovendien bleek dat hij een probleem met zijn nek, rug en bekken had, waardoor hij niet goed kon bewegen en daar zijn we ook aan gaan werken. En zonder dat hij echt aan de lijn moest gaan doen is hij nu een aantal cm gegroeid en niet aangekomen en heeft hij daardoor weer een gezond gewicht.

Dus mijn tip: kijk toch nog eens met een objectieve blik naar je dagelijkse voedingspatroon en bekijk eens of daar nog winst te halen valt. Want je kunt je wel beledigd voelen, maar als hij straks als kleuter of daarna nog steeds wat overgewicht heeft, wordt het steeds moeilijker om het weg te werken.

20. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ik moet ook zeggen dat het die keer bij mij idd wel zo was dat de cb-arts in kwestie het voedingspatroon ook prima zei te vinden en dat het dus ook vast wel goed zou komen als ze wat meer gaat lopen.

Deel Deze Pagina