Me even verdrietig voelen, erg boos op zoontje (5) die mij vervolgens uitlacht :(

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by mel, Aug 5, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mel

mel Actief lid

Oct 23, 2005
    284
    0
    0
    Wie o wie heeft tips
    Voel me even héél boos, ge-irriteerd, teleurgesteld en dom als mama zijnde. Was net erg boos omdat zoontje niet luistert maar hij lacht er gewoon om, daarna weer erg boos geworden en weggelopen van hem maar nu speelt hij gewoon met broertje (3) alsof er niks gebeurd is.
    Het raakt me heel erg
    Ik heb met woorden gesmeten wat ik misschien niet had moeten doen (ja ga jij nu ook maar janken, ik ga jou nu ook uitlachen) dat soort dingen, geen schelden ofzo hoor

Wat moet ik hiermee
    Heel verdrietige mama :(

2. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Gewoon even uitleggen waarom je zo boos was, en dat je het niet leuk vind zo boos te zijn...

En verder..? Niks.. Laten gaan nu
    En morgen met frisse moed er weer tegenaan.

Kies 1 aanpak voor niet luisteren en blijf daar bij en zet dat door

3. mel

mel Actief lid

Oct 23, 2005
    284
    0
    0
    thnx

we hebben het goed gemaakt maar het voelde even heel raar en naar dat ze je zo in het gezicht uitlachen al weet ik dat het een houding is..

4. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,987
    3,995
    113
    Ik herken het, mijn dochter van 3 kan dat ook. En maar lachen en giebelen.. Waarom doe je dat nou?(broertje omduwen bijv) "omdat ik dat leuk vind hahaha". Echt, bozer kan ze me niet krijgen. Maar goed, het is écht een houding. Og eigenlijk juist géén houding weten te geven. En waarom ze dan zoiets doet, weet ze zelf niet goed. Gevoel van onmacht of vlaag van jaloezie, domweg afreageren op een zwakkere... En dat hou ik steeds in mijn achterhoofd. Rustig blijven, rustig blijven. Meestal is het ook een teken van vermoeidheid.
    En het komt wel aan hoor, al lijk je tegen een muur te praten.
    Met bovenstaande in achterhoofd probeer ik haar rustig toe te spreken, benoem wel dat ik het niet leuk vind dat ze lacht omdat ze iets gedaan heeft wat niet mag of niet lief is. Vervolgens waarschuw ik duidelijk dat ze bij de volgende keer naar haar kamer gaat of op de gang.

5. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

Mar 27, 2008
    8,128
    1,682
    113
    En.. het nooooooooit persoonlijk opvatten. Zeker niet als ze nog zo jong zijn. Het heeft te maken met hoe ze zich op dat moment zelf voelen, hoe jij je voelt snappen ze dan nog helemaal niet.

6. mel

mel Actief lid

Oct 23, 2005
    284
    0
    0
    dat is een goeie om in het achterhoofd te houden ja (al lukt dat in je boosheid vaak niet)

7. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

Dec 11, 2012
    2,853
    1,061
    113
    Geen ervaring met deze leeftijd, maar wat ik je wel wil zeggen is dat jou emotie er ook mag zijn. Ook als je uit je slof schiet.
    Ik denk juist dat kinderen er van leren dat je als de gemoederen bedaard zijn je sorry zegt en uitlegt waarom je boos was.

8. Carino

Carino Fanatiek lid

Feb 2, 2011
    4,277
    0
    36
    Een gevoel mag er zijn, op deze manier reageren naar een 3-jarige niet. Dat is het mooie aan volwassen zijn, je kunt je beheersen, althans dat is de bedoeling.

9. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,987
    3,995
    113
    Je bent volwassen, verantwoordelijk, voorbeeld, etc etc, maar vooral ook een mens.
    Kind moet ook leren dat zijn/haar gedrag emoties op kan roepen bij een ander. Altijd maar stoicijns kalm en correct blijven lijkt me a. Niet haalbaar voor de meeste mensen en b. Niet wenselijk. Een kind wat niet leert wat zijn gedrag voor gevolgen kan hebben bij een ander groeit op tot een raar soort mens denk ik.. Experimenteren met gedrag en emoties uitlokken hoort volgens mij bij de ontwikkeling. Doen kinderen onderling en ook naar jou als ouder. Het is denk alleen maar goed dat ze zien dat er boosheid of verdriet ontstaat als gevolg op bepaald gedrag.
    Emoties moeten wel onder controle blijven, natuurlijk, je moet ook voordoen hoe je om moet gaan met emoties. Maar een keer uit je slof schieten hoort er bij. En uitleggen ook.

10. Carino

Carino Fanatiek lid

Feb 2, 2011
    4,277
    0
    36
    Ik vind de reactie van TS te ver gaan en absoluut niet iets wat erbij hoort. Het is beangstigend voor een 3-jarige en dat vind ik niet ok.

Als ouder kun je geïrriteerd of boos zijn maar ik vind het echt je verantwoordelijkheid als ouder omdat op een normale manier te uiten.

11. Jekil

Jekil Actief lid

Sep 29, 2012
    392
    1
    16
    Leerkracht VSO
    Rotterdam
    Ik denk dat ts dat ook vind. Vandaar haar post. Maar he, soms heb je het even niet meer onder controle (geen excuus) en maak je een miskleun. Hoort er helaas ook bij.

12. susy26

susy26 Niet meer actief

Heb ik ook wel eens met me oudste , hij is ook 5 en zn broer is 3. Soms dan kan ik zo boos worden, dat hij me negeert, of mij stom vind, etc... dan zeg ik maar even niks, maar vaak naar een kwartier komt tie zelf ''sorry mama''

hej, we zijn ook maar mensen he, ik begrijp je wel.
    Komt heus wel goed.

13. Purk

Purk Fanatiek lid

Nov 19, 2013
    3,189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dit idd!

14. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

Sep 11, 2011
    2,191
    823
    113
    Iedereen maakt fouten toch? Je kunt een kind best uitleggen dat je erg boos was en je hebt laten gaan en dat je daar spijt van hebt maar dat het ook wel erg vervelend was wat je zoontje deed. Dat je verdrietig bent dat hij lachte.

Daar is hij misschien meer van onder de indruk dan van schelden oid. Daarnaast leert hij ook dat je tot op zekere hoogte fouten mag maken maar dat je daarna wel je excuses aan moet bieden en proberen het de volgende keer beter te doen.

15. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

Aug 14, 2014
    1,394
    174
    63
    Vervelend joh!
    Ik zou 't gewoon even uitleggen.
    Dat je het heel naar vond dat hij lachte, en dat jij daardoor te boos werd en dus dingen hebt gezegd, die je niet wilde zeggen.

Het is al gebeurd, maar misschien helpt het, als je je de volgende keer bedenkt dat inlevensvermogen bij kindjes van die leeftijd echt nog ontwikkeld moeten worden. (dus vergelijk 't maar met verwachten dat je kindje losloopt, terwijl hij nog maar zes maand is)

16. mel

mel Actief lid

Oct 23, 2005
    284
    0
    0
    Dank allen voor jullie reacties !

Share This Page