IUi beter dan vrij-advies?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Olakidee, Mar 20, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Olakidee

Olakidee Bekend lid

Oct 17, 2012
    688
    6
    18
    Hallo allemaal,

Ik heb vandaag afspraak met de gynaecoloog omdat vorige poging niet gelukt is. We gaan nu verder beslissen wat we gaan doen. Hij wilde bij 2-3 x niet gelukt een kijkoperatie. Da is nog even niet. Maar ik wil hem eventueel wel vragen om iui. Hebben jullie hier betere ervaring mee dan vrij-advies? Of zou dat niet uit moeten maken? Het zwemmers van mijn vriend zijn in topconditie.

2. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

Apr 20, 2011
    8,087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    #2 Bouwjaar1979, Mar 20, 2013
    Last edited: Mar 20, 2013
    Ik heb begrepen dat de kansen met IUI helemaal niet zo heel hoog zijn.
    Als er geen rare dingen worden gevonden de kans op een spontane zwangerschap als snel groter zijn. Maar ja hoe dat bij pcos zit weet ik niet. Als je een ei hebt en het sperma is goed tja zou je in theorie zelf redelijke kansen moeten hebben. Maar ja dat is ook maar de theorie .

3. Lotteke1980

Lotteke1980 Bekend lid

Aug 23, 2010
    581
    15
    18
    Female
    Bij ons konden ze geen oorzaak vinden van onze onvruchtbaarbaarheid. Zelf had ik het idee dat ik geen goede ovulatie had. Dit is nooit echt bewezen.

We zijn toen na de Clomid behandelingen over gegaan op IUI in een kunstmatige cyclus. Voordeel is dat de zwemmers (nog meer) in topconditie worden gebracht en je zeker weet dat het juiste moment uitgekozen wordt. En alles zo dicht mogelijk bij elkaar wordt gebracht en de follikel ook daadwerkelijk springt.

Het gaf mij altijd een soort van rust, dan wist ik zeker dat er alles aan gedaan werd.

Wij hebben 4 IUI's gedaan. Na de laatste IUI ben ik in de pauze spontaan zwanger geworden.

Ik denk wel dat de kans groter is met IUI als er verder geen ernstige afwijkingen zijn gevonden. Zoals Bouwjaar1979 ook aangeeft zou het theoretisch kansen moeten hebben.. maar het lichaam zit soms vreemd in elkaar en geeft geen helaas :( geen garanties.

Succes met de keuze en heel veel geluk!

4. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Het verschil tussen gewoon vrijen en IUI is toch wel dat de zaadjes bij IUI voorbij de baarmoedermond in de baarmoeder gebracht worden. Dit rondom de eisprong. Dus de zaadjes hoeven de eerste horde niet te nemen (ondanks dat je partner wellicht superzaad heeft).

Is je baarmoederslijmvlies bijvoorbeeld in goede conditie? Want bij vijandig baarmoederslijmvlies (dat doodt de zaadjes) is het helemaal voordeliger dat het zaad in de baarmoeder gebracht wordt.

Dus dat maakt de kans met IUI wel wat groter.

Ook kun je IUI eerst zonder hormoonstimulatie doen.
    En daarna eventueel met, zodat er maximaal 3 follikels springen. Dan maak je toch net iets meer kans.

Heb je ook al een HSG gehad (baarmoederfoto)?

5. Olakidee

Olakidee Bekend lid

Oct 17, 2012
    688
    6
    18
    Bedankt voor jullie reacties. De gynaecoloog wil eerst nog keer of 3 op deze manier proberen, dan eventueel een HSG of kijkoperatie (waarbij ze dan ook meteen wat kunnen doen als dat mogelijk is) en pas later eventueel IUI. Volgens de gynaecoloog is de kans met IUI niet perse groter dan op deze manier. Ik ga er maar even vanuit dat hij gelijk heeft, hoewel ik soms ook denk dat we ze maar vast op de goede plek moeten brengen. Eerst wil hij 3 of als ik zelf wil meer cycli met eisprong op deze manier en daarna verder kijken. Lijkt mij redelijk hoewel ik het wachten gewoon zat ben en niet zoveel vertrouwen in het lukken heb...

6. ikkie124

ikkie124 Fanatiek lid

Nov 19, 2008
    1,695
    0
    0
    Mijn gyn zei destijds dat als alles goed is bij beide dit geen verschil maakt. Ik had dat idee altijd wel maar het is toch gelukt op die manier. Succes

Share This Page