Ons mannetje is zondag 2 geworden. 10 februari ben ik uitgerekend. Vanaf het begin van mijn zwangerschap proberen wij hem er al bij te betrekken. Vertellen dat er een baby in mama's buik zit, aan de buik voelen, kusjes geven, kroelen, met oortje luisteren of hij de baby kan horen. Hij vindt het best interessant maar als hij er geen zin in heeft vind ik het ook best. Nu heb ik gisteren voor het eerst verteld dat de baby ook een keer uit mama's buik gaat komen. De baby zal dan op mijn buik kloppen zodat we weten dat ie er aan komt en krijgt dan een bedje bij ons in huis. Mama's buik is dan weg en........ Meer weet ik er niet van te maken! hahaha! Mijn vraag dus, wat hebben jullie verteld gedaan met je peuter en hoe was uiteindelijk de reactie toen de baby er was?
Onze zoon was een paar maanden ouder toen de baby kwam, maar die stelde veel vragen en wilde alles weten. We hebben alles verteld wat er gebeurd/kan gebeuren in begrijpelijke taal. Over de bevalling dat de baby in het ziekenhuis wordt geboren. Dat hij dan misschien een keer bij opa&oma gaat slapen. Dat er bloed op de baby kan zitten, dat dat niet erg is. Dat mama nog een paar dagen in bed ligt omdat ze moet rusten. Dat de baby uit mama's borsten gaat drinken, omdat daar melk in zit. Dat de baby nog niks zelf kan en overal bij geholpen moet worden, dat hij mama/papa mag meehelpen als hij dat wilt. Dat baby's ook veel kunnen huilen, omdat de baby nog niet kan praten en daarom huilt. Zo hebben we naar ons idee alles verteld en hem overal bij betrokken. Toen de jongste werd geboren en Thijs hem later zag, gaf hij meteen een kusje en was hij meteen heel erg zorgzaam. Maar de kadoos die hij kreeg waren nog mooier .
mijn zoontje is al 3,5 en snapt het misschien ietsje beter, maar hij heeft het er niet zo vaak over eigenlijk. hij weet wel dat zijn oude meubels straks voor de baby zijn. en hij zoekt steeds speelgoed en dan zegd hij daar mag de baby wel mee spelen straks, ik zeg steeds dat de baby eerst nog goed moet groeien in mijn buik. en als het lente word dan komt de baby uit mijn buik. hij vraagt daar nog geen ingewikkelde vragen over dus ik laat dat ook maar zo. ik denk wel dat hij zich een beetje vergist in een baby, want hij wil de baby vanalles leren. hij wil hem leren autootjes spelen, kleien, en vanalles. maar de baby kan in het begin natuurlijk helemaal niks. dat moet ik hem nog wel een paar keer goed uitleggen denk ik. nu zegd hij ook steeds dat ik 2 babys moet krijgen, hij wil een jongetje en een meisjes baby, als ik straks echt met de kleertjes enzo bezig ben dan word het voor hem wel wat duidelijker mijn man heeft pas in de kerstvakantie tijd om de babykamer te behangen. maar als dat klaar is dan lijkt het voor hem wel wat echter denk ik dan kunnen we echt de babyspullen inrichten
Goh, vrij logische dingen idd nog om te vertellen. Dat ik daar niet opgekomen ben! *bloos* haha! Commode is vorige week al van zijn kamer afgegaan en op de onze gezet, voor de baby! Heb van de week ook al de commode ingeruimd dus kan hem de kleertjes wel is een keer gaan laten zien en als straks de wieg er ook staat is dat ook weer een goede gelegenheid voor een beetje uitleg! Thanks!
Ik ben ook benieuwd hoe het hier zal gaan. Simone is nu over naar haar nieuwe kamer, ik heb inmiddels 1 keer laten vallen dat de baby in haar oude kamer kan slapen maar ze was het er nog niet zo mee eens geloof ik Ze zit heel erg in de 'alles is van Simone' fase momenteel. Ik heb haar nog niet zoveel verteld over hoe het allemaal gaat lopen, vind het nog wat vroeg daarvoor. Wat we wel al hebben is een kadootje dat de baby haar dan gaat geven als hij geboren is, om het ijs te breken. Over een week heb ik vakantie dus dan ga ik kleertjes uitzoeken, daar zal ik haar ook bij betrekken dan. En als ik het bedje ga opmaken zal ik dat ook met haar doen. Verder moeten we maar kijken hoe het gaat lopen. Ik vind het belangrijk dat ik nog steeds genoeg aandacht aan haar blijf besteden ook al is haar broertje er zometeen ook, ik wil bijvoorbeeld wel met haar blijven zwemmen. Het zal wel loslopen.
Ik had een heel leuk boekje: Bobbi wordt grote broer! Als hij dan vragen heeft, dan komen die mss erna nog. Verder alles al in orde maken voor de baby komt....dus niet ineens commode of bedje weghalen bij hem en in de babykamer zetten als de baby er is, maar ruim van tevoren.
Mijn dochter was 22 maanden toen onze jongste geboren was. Ik heb haar verteld dat mama een baby in de buik heeft (waarna iedere buik gelijk stond aan baby hihi) en als er een baby op tv was dan benoemde ik die. Ik heb haar niet verteld over de nachtjes die ze naar opa en oma zou gaan en wat er verder ging gebeuren, omdat ik niet het idee had dat ze dat echt begreep. Nu is ze super trots, het is haar 'baby zusje' en ze zegt de hele dag haar naam en als onze jongste op het voedingskussen ligt komt ze er bij zitten en gaat ze haar haren aaien en neus, ogen, mond en oren benoemen lol. Ja, het valt me echt alles mee, geen jaloezie en ze vindt het gewoon hartstikke leuk. Ze geeft ook haar pop flesvoeding (alhoewel ik borstvoeding geef).
Wij hebben de oudste overal bij betrokken en er over gepraat. Bij het nieuwe kamertje mocht dochter ook alle knuffels een plekje geven. Met de 20 weken echo was ze bij oma, ze wist dat we naar de baby gingen kijken en hebben toen een armbandje ingepakt meegenomen naar oma. Een kado voor de grote zus van de baby. Ook na de geboorte samen bij mama op het bed en kreeg ze een kado, zogenaamd meegenomen door de jongste. Misschien helemaal niet nodig geweest, maar al pratend heb ik haar overal op voorbereid. (baby's kunnen nog niet praten, dus dan gaat hij huilen, baby's moeten goed groeien, dus veel melk drinken etc) Ze is nu harstikke lief en zorgzaam voor haar broertje, heerlijk om te zien.
Het boekje 'Bobbi wordt grote broer' hebben wij via de Ipad met haar bekeken. Dat vond ik wel een mooie voorbereiding op wat er tijdens de zwangerschap gebeurt (zwanger, wiegje/ledikantje, naar de verloskundige, baby wordt geboren, grote broer/grote zus, visite, beschuit met muisjes, het hele gebeuren zeg maar) Verder hebben we haar gewoon overal bij betrokken. Bij het wassen van de kleertjes, de kleertjes omhoog houden en dingen zeggen als 'dat is klein, dat past jou niet' waarop ze dan zelf zei 'dat is voor de baby'. Daarnaast kon ze gewoon op de babykamer aanrommelen als ik er ook bezig was, legde ze zo nu en dan bijvoorbeeld haar pop in het wiegje. Het besef kwam eigenlijk vanzelf. Ik had eerst het idee dat ze het niet zo interessant vond, tot ze aan de telefoon zei 'oma, ik word grote zus'. Dus blijkbaar had ze het wel opgeslagen haha. Verder ziet ze op het kdv al wat de leidsters daar met de baby's doen, ze geeft zelf aan dat ook te willen doen (kusjes geven, knuffelen, etc). Echt uitleggen hoe de baby eruit komt hebben we niet gedaan. Schijnbaar vindt ze het nog heel gewoon dat er een baby in mama's buik zit die eruit gaat komen, dus zolang ze er niet naar vraagt vinden wij het wel prima Wel hebben we nu aangegeven dat de baby bijna komt en als de baby komt, dan mag ze bij opa en oma logeren. Lekker daar in bad, etc. Dat vond ze wel heel speciaal.
Onze oudste is mee geweest naar de vk en speelde thuis al veel na wat ze zag. We hebben haar met de geboorte een nieuwe pop gegeven die in bad kan. Alles wat wij met de baby deden, deed zei met haar 'baby'. Echt jaloers is ze niet geweest.
Hier gaat zoon idd ook iedere keer al mee naar de Vk, mag dan ook op het knopje van de doptone drukken! We hebben idd ookal een cadeau klaar staan wat hij van de baby krijgt. Begin januari wil ik de wieg in huis halen dus dat is ook weer een mooie gelegenheid.
Wellicht je zoontje een pop geven? Niet per se als voorbereiding, maar wel dat hij je kan nadoen als de baby er is. Zo raakt hij betrokken en zal wellicht minder snel jaloers worden.
mijn zoontje was 3 toen zijn zusje werd geboren, dus wel iets ouder en hij begreep t ene kant wel en andere kant niet. hij snapte dat er een baby kwam en dat ie nu in mama's buik zat, maar hij kon zich niet goed realiseren dat er dan ook serieus een baby kwam die nooit meer weg ging. lastig om uit te leggen. maar toen het eenmaal zover was, wist hij het allemaal haarfijn uit te leggen. het was een geplande ks dus konden hem vertellen dat hij naar opa en oma ging en papa en mama naar ziekenhuis gingen en als hij met opa en oma naar ziekenhuis kwam, dat de baby er dan ook is. elke keer als we nu langs zkh rijden dan vertelt hij alles weer van de dag toen zijn zusje kwam. zo leuk om te horen en om te zien dat hij het nog allemaal zo goed weet. en trots dat ie is! verder is hij altijd meegeweest naar vk afspraken en hadden een angelsound thuis en mocht hij naar de baby luisteren wanneer hij maar wilde. wat ik je kan meegeven aan advies: 'Go with the Flow'
Mijn dochter werdt 2 dagen voor haar 2e verjaardag grote zus. Wij hebben haar meegenomen om spullen voor haar zusje te halen enz enz. Ook hebben we toen Marleen net geboren was Saphyra er gelijk bij gelaten en verteld kijk eens wat een lief zusje je hebt. Het scheelt als je bvb er even voor zorgt dat er iemand de gene die met je peuter komt even je peuter een paar minuten tijd alleen met hem heeft. Hier helpt Saphyra heel goed mee, wil met alles helpen. Wil hier ook alles delen met Marleen. Ze helpt met fruithapje geven, de fles geven. mag haar op schoot houden. Bij ons slapen ze zelfs zonder problemen bij elkaar op de kamer. Als Saphyra hier is en marleen ligt te slapen en ze wordt wakker. Gaat ze heel zachtjes mama roepen om marleen niet wakker te maken Ik zou gewoon uitleggen dat er nog een babytje bij komt maar dat je hem nog steeds superlief vind