Medische bevalling versus verloskundige bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Buurvrouw31, 23 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Buurvrouw31

    Buurvrouw31 Actief lid

    4 okt 2012
    441
    48
    28
    Utrecht
    Mijn eerste bevalling werd ingeleid. De gynaecoloog werd van de gang getrokken toen ik persdrang had. Daarvoor was er alleen een ongeïnteresseerde verpleegkundige in mijn kamer. Nu staan we op het punt om weer een keuze te maken met gynaecoloog/verloskundige of ik voor de 2e keer een medische bevalling krijg (niet per se een inleiding). Ik heb daar ook zelf een stem in. Ergens vind ik het een prettig en veilig idee maar aan de andere kant heb ik echt de vk gemist de vorige keer. Hoe is jullie ervaring met een medische bevalling en de begeleiding daarbij?
     
  2. ffff

    ffff Bekend lid

    9 okt 2012
    911
    545
    93
    Zoals die van jou. Helaas geen keuze, zowel bij de eerste niet (meconiumhoudend vruchtwater) als nu niet (tweeling). Zie er dus ook wel een beetje tegen op...
     
  3. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn eerste startte niet-medisch, maar ik lag de weeën vooral zelf op te vangen met mijn man. Ik werd tijdens het persen medisch.
    Bij de tweede was ik medisch en werd ik ingeleid, maar mijn eigen vk was er tijdens de ontsluitingsfase bij, óntzettend fijn!
     
  4. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.747
    15.178
    113
    Ik ben twee keer ingeleid en dus medisch bevallen. Ik heb het als prettig ervaren!

    Bij de eerste bevalling kwam zowel de verpleegkundige als klinisch verloskundige regelmatig in- en uit lopen om te kijken hoe het ging. Bij de uitdrijving hebben ze me ook beide geholpen.

    De tweede bevalling ging enorm snel en daarom is de verpleegkundige steeds bij me gebleven, vond ik zo fijn! Bij de uitdrijving was naast de verpleegkundige en een klinisch verloskundige ook een arts-assistent aanwezig, waar netjes mijn toestemming voor gevraagd is.
     
  5. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ik zou nooit uit mezelf voor een medische bevalling kiezen. Je moet dan echt geluk hebben.

    Verloskundigebevalling heeft al meteen het voordeel dat de vk er alleen voor jou is, niet nog 3 andere dames die ook ah bevallen zijn. Dus zou altijd vk kiezen.
     
  6. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dat laatste is dus niet per se waar, mijn vk praktijk bestond uit 4 vk’s en er waren 6 bevallingen tegelijk... Dan moeten sommigen gewoon wachten tijdens de ontsluitingsfase.
     
  7. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    1 keer medisch bevallen en een thuisbevalling gehad. Nu ga ik weer voor een thuisbevalling als dat kan natuurlijk.

    Ik vind dat je in het ziekenhuis echt word gezien als een 'nummer'
    Ongeïnteresseerde verpleegkundige.
    Je moet snel de bevalkamer uit want de volgende moet er in.
    Het was die nacht dat ik beviel heel druk dus ze rende de heletijd heen en weer. Toen ik voelde dat onze dochter kwam moest ik schreeuwen zodat ze kwamen.
    Toen ik op de kraamkamer lag, lag ik met nog iemand die net bevallen was, mijn man mocht niet eens bij mij en zijn pasgeboren dochter zijn. Hij moest beneden wachten tot het rustuur voorbij was.
    Voor de rest een fijne bevalling gehad:roflmao:
    Maar als ik het vergelijk was thuis véél fijner.
    Thuis was zoveel relaxter, met een verloskundige die je kent.
    Zou Zowiezo wel voor je eigen verloskundige kiezen dus.
     
  8. Zus9

    Zus9 Bekend lid

    25 jul 2014
    965
    686
    93
    Vrouw
    Noord NL
    1 keer ingeleid en dus medisch. Bevallen met klinisch verloskundige en geen gynaecoloog gezien. Was op zich prima, behalve het feit dat je aan al die toeters en bellen vast zit en gewoon wat beperkt bent. 2e keer in geboortehuis (aparte afdeling van ziekenhuis) met eigen verloskundige, in bad bevallen. Tweede keer vond ik veel fijner, maar dat kwam grotendeels omdat ik niet ingeleid werd en het supersnel ging.
    Ik kan me voorstellen dat als je medisch bevalt en je te maken hebt met drukte en steeds wisselend personeel je dat niet als heel prettig kan ervaren. Dan heb je ook niet echt de mogelijkheid om in je eigen bubbel en ritme te raken..
    Persoonlijk zou ik in elk geval altijd voor verloskundige kiezen als ik de keuze zou hebben.
     
  9. toffepeer

    toffepeer Bekend lid

    14 feb 2017
    581
    258
    63
    Wisselt denk ik ook heel erg per ziekenhuis/verpleegkundige. Ik heb tijdens de bevalling (en opnames) zulke wisselende verpleegkundigen aan m'n bed gehad; de een lief en geïnteresseerd en de ander ziet je als een nummer idd. Gelukkig heb ik laatste nooit tijdens m'n bevallingen ervaren ;)

    Ik zou me er niet door laten tegen houden om in het ziekenhuis te bevallen, maar je in de 1e lijn mag bevallen is dat waarschijnlijk wel het meest persoonlijk!
     
  10. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.906
    1.187
    113
    Nederland
    1e medisch met verpleegkundige van het ziekenhuis. Enorm hectische bedoeling vond ik dat. Vreselijk...

    2e wederom medisch, maar mocht wel met mijn eigen VK bevallen in het ziekenhuis. Wat een verschil. De bevalling draaide om mij, enorme rust en zij voelde me zo goed aan.
     
  11. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik ben ingeleid, maar heb veel steun gehad aan zowel vpk, klinisch verloskundige en de gyn.
    Ze waren ontzettend geruststellend en liefde vol.
     
  12. Yelly

    Yelly Bekend lid

    26 jun 2019
    647
    575
    93
    3 x medisch geweest helaas.
    1e x was echt onwijs naar.
    Maar de 2e en 3e keer (verschillende ziekenhuizen) echt prima. Mijn bevallingen zijn wat gecompliceerd maar beide keren werd mn geboorteplan gelezene en besproken. Uiteindelijk ging het allemaal totaal anders maar ik werd gehoord, begrepen en ons welzijn stond voorop. Laatste keer bleef de gyn zelfs twee uur na einde dienst nog, omdat ze me niet alsnog wilde overdragen terwijl we er al zo'n lang stuk op hadden zitten samen.
     
  13. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.983
    5.815
    113
    Ja dat kan natuurlijk. Ik kwam bij de derde ook ‘even tussendoor’. Vk was met een bevalling bezig, toen tussendoor naar mij, kind op de wereld gezet en weer terug naar de eerste mevrouw.

    Maar tijdens mijn eerste bevalling moest ik dus wachten met persen (terwijl ik dus volledige ontsluiting had), omdat de gyn bij de buurvrouw was die net ff verder was dan ik. Niet cool.

    Maar ik hoefde ook niet perse iemand bij me te hebben bij de bevalling, behalve dan mijn partner. Bij de derde is de vk er 5 min bij geweest zeg maar. Die ontsluitingsfase kan ik prima in mijn eentje.
    Ik heb mijn niet medische bevallingen wel als een stuk relaxter ervaren. En het gevoel dat er meer naar mij als persoon/mens gekeken werd ipv naar de klok.
     
  14. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    10.779
    15.330
    113
    Vrouw
    Ik ben Belgische en vraag mij af wat het verschil juist is?
     
  15. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Nee dat kan natuurlijk. Maar als je echt in actieve bevalling zit met snel opvolgende weeen gaat die vk dan echt niet weg naar een ander. In ziekenhuis wel.
     
  16. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    #16 pippa26, 23 okt 2019
    Laatst bewerkt: 23 okt 2019
    In Nederland zijn overal in het land verloskundigenpraktijken. Met zelfstandig werkende verloskundigen. Als je een normaal gezonde vrouw bent en de zwangerschap verloopt prima dan beval je met de dienstdoende verloskundige van de praktijk in jouw omgeving. Je kunt dan thuis bevallen of in een bevalkamer in/vlakbij een ziekenhuis. Die laatste kamers zijn geen ziekenhuiskamers maar als er complicaties ontstaan ben je iig vlakbij een arts. Een kraamverzorgster (ook aparte organisatie) assisteert bij die bevallingen en blijft daarna een week in huis overdag.

    Als er wel complicaties zijn, je wilt pijnstilling of bijv keizersnede dan beval je ‘medisch’ in het ziekenhuis. Daar beval je met een verloskundige van het ziekenhuis, arts-assistent gynaecologie of de gynaecoloog. Een verpleegkundige assisteert. Maar dan heb je deze medici minder voor jezelf, het ziekenhuis is vaak groot en druk.
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  17. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik heb 2x een medische bevalling gehad en daarnaast ben ik zelf als niet zwangere bij een verloskundige bevalling in het ziekenhuis geweest.

    Mijn eerste keer medisch bevallen was ongeveer zoals TS omschrijft.

    Bij mijn tweede stond er denk ik duidelijk in mijn dossier dat ik een zeer traumatische eerste bevalling heb gehad, want vanaf het actieve deel was er non stop een vaste verpleegster naast mijn bed. Ook kwam de ziekenhuis verloskundige regelmatig langs.
    De verpleegster was een topwijf! De verloskundige ook! Die kwam idd alleen voor vragen, ontsluiting meten, accorderen remifentanil etc. En voor de persfase.

    Pas toen er op de noodknop gedrukt werd toen de baby echt vast zat (schouderdystocie en te ver dippende hartslag), zag ik pas een gynaecoloog (eerder alleen een handje wezen geven). Nou ja, meteen 3 (en nog meer witte jassen) maar de verloskundige heeft de bevalling zelf afgemaakt. Beviel stukken beter dan de gyn bij de eerste ;). Dit was vergelijkbaar met de bevalling waar ik als niet zwangere bij was!

    Mijn ervaring is dat een kleiner ziekenhuis en stuk menselijker is. Ben ook bij mijn tweede in een klein zkh bevallen (en toen het mis ging, hadden ze daar ook alle goede zorg).
    En een goed bevalplan hielp hier ook
     
  18. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik had een weeënstorm en de vk moest toch echt naar iemand die net wat sneller ging dan ik ;) Dit was echt wel een ‘actieve bevalling’, ik zat toen rond de 6-7cm.
     
  19. Buurvrouw31

    Buurvrouw31 Actief lid

    4 okt 2012
    441
    48
    28
    Utrecht
    Bedankt voor jullie reacties!! Nu ik jullie verhalen lees begin ik me af te vragen wat de toegevoegde waarde van medisch bevallen is. Als je poliklinisch in het ziekenhuis bevalt dan is er toch ook altijd een gynaecoloog op de gang die eventueel kan komen als er toch complicaties zijn? En als je wel een medische bevalling hebt dan loopt (dezelfde?) gynaecoloog toch ook tussen verschillende kamers om in te springen waar nodig? Wat is het verschil dan?
     
  20. Eruanna

    Eruanna Bekend lid

    13 mei 2013
    912
    897
    93
    Eén verschil is dat je bij een niet-medische bevalling de ziekenhuiskosten zelf moet betalen. Het is dan je eigen keuze om daar te bevallen ipv thuis. En je gaat dan vaak pas halverwege de bevalling naar het ziekenhuis, als je ontsluiting goed op gang is. Afhankelijk van de reden van je medische bevalling ben je dan vaker vanaf het begin in het ziekenhuis.
    Verder weet ik het ook niet precies. Het is in ieder geval niet zo dat de gynaecoloog bij een medische bevalling ook echt klaar staat - bij mij moest die evengoed van de andere kant van het ziekenhuis komen toen er een noodsituatie ontstond.
    Als je een goede band hebt met je eigen verloskundige, is het misschien wel heel fijn als zij de bevalling kan doen ipv een vk uit het ziekenhuis die je niet kent.
     

Deel Deze Pagina