Hi dames. Ik heb nog even te gaan maar, ga hier toch maar even een topicje over openen omdat ik merk dat ik er onbewust toch meer mee bezig ben dan ik dacht. In het kort even mijn eerste 2 bevallingen: Nr 1: Bevalling duurde in totaal kleine 30 uur (donderdag op vrijdagnacht weeën en zaterdagochtend bevallen). Ik heb weeënopwekkers gehad en uiteindelijk is dochter (6 pond) na 5 kwartier persen geboren mbv flinke knip en fundusexpressie. (Is zkh bevalling geworden omdat de weeën niet sterk genoeg waren voor ontsluiting.) Nr 2: Zkh bevalling (zelf voor gekozen). Weeën waren dit keer wel sterk genoeg voor ontsluiting. Wegens b.i. op hart gedrukt door fysio zelf mijn benen omhoog te doen tijdens persen. Bij eerste perswee trekken 2 zusters mijn benen ongelijk omhoog, ik schrok daar enorm van en volledig "out of the blue" was alle weeënactiviteit weg en was ik helemaal nuchter. Meteen weeënopwekkers gehad, maar dat mocht niet baten. Dochter (7 pond) geboren via keizersnede. Bij nacontrole in het zkh kreeg ik te horen dat 7 pond te groot was voor mijn bekken en dat de kleine daardoor niet goed indaalde. Mijn lichaam legde zelf de weeënactiviteit stil en wilde eigenlijk aangeven dat het op de natuurlijke manier niet zou gaan lukken (heb echt een paar weken gedacht dat ik wat fout had gedaan door het schrikken oid). Nu moet ik met 30 weken een groeiecho laten maken en ga ik met de gyn in gesprek over de bevalling. Door de keizersnede wordt het sowieso weer een zkh bevalling. Alleen, ik weet niet zo goed of ik natuurlijk of met keizersnede wil bevallen. Allebei mijn bevallingen zijn niet echt prettig geweest en ik merk dat het psychisch best wel wat met me heeft gedaan. Het herstel van de kzs vond ik relatief gezien makkelijker dan het hele bevallingsverhaal te boven te komen. Zelfs mijn verloskundige zei dat ze het soort bevalling dat ik bij de tweede heb gehad, in 15 jaar dienst nog op 1 hand kan tellen. Aan de ene kant wil ik graag natuurlijk proberen te bevallen (en hopen dat het dan dit keer makkelijker gaat), maar aan de andere kant heb ik liever een keizersnede omdat ik bang ben dat het ook dit keer niet van een leien dakje zal gaan. Wie heeft er nog meer voor deze keuze gestaan? En hoe en wat heb je uiteindelijk besloten? Alvast bedankt voor de reacties.
Oe heftig meid. Heb het niet meegemaakt gelukkig. Is het mss wat om de groeiecho af te wachten? En mss jezelf eens verdiepen in een natuurlijke keizersnede. Ik denk persoonlijk dat je mee rust zult ervaren de komende weken als je een keizersnede laat plannen met het oog op 7pond wegen ze zo zeker een knulletje en derde zwangerschap. Sucses met je keuze!
Bedankt voor je reactie. De groeiecho afwachten doe ik sowieso maar toch is het fijn om over eventuele ervaringen te lezen. Mijn gevoel zegt voornamelijk keizersnede. Zeker omdat 7 pond niet perse groot te noemen valt. Maar het voelt een beetje als falen of als "the easy way out" om voor een keizersnede te kiezen zeg maar. Maar dat het meer rust zal brengen dat denk ik ergens ook wel.
Ik kan snappen dat je het als falen of 'the easy way out' ziet. Een natuurlijke bevalling is hoe het 'hoort' en een keizersnede minder. Alleen als je kijkt naar je vorige 2 bevallingen en je zelf al aangeeft dat het bijkomen na de keizersnede beter te doen was dan na de bevalling, dan zou dat voor mij persoonlijke toch wel de doorslag geven. Je hebt nu al 2 kleintjes rondwandelen en hoe sneller je voor hun ook weer beter bent, hoeveel beter het mij lijkt. Voor jezelf is het ook fijn om minder kapot te zijn. Stel dat je nu kiest voor een natuurlijke bevalling en het wordt weer zoals de 1e keer, hoe voel je je dan achteraf? Of zoals het ging bij de 2e keer? Zelf zou ik in dit geval zeker de groeiecho afwachten, maar mij al wel gaan inlezen over de natuurlijke keizersnede, zoals die eerder werd genoemd.
Ik wil ook wel even mijn verhaal doen! Heb dan wel geen normale bevalling mogen hebben, maar 1 spoedks bij mn oudste en 1 geplande ks bij mn jongste! Bij mn 1e kreeg ik dus een spoedks na 27 uur weeen met weeopwekkers, ruggeprik 5 uur voor de ks enz.. Had maar 4cm en mn dochter was niet ingedaald, ofja floepte steeds terug. Mn dochter was volgrns groeiechos al aan de zware kant.. Toen ze geboren werd via de ks was ze 7,5 pond en paste volgens de gyn echt niet door mn bekken.. Ik heb hierdoor wel bijna een postnatale depressie opgelopen en zat maanden niet lekker in mn vel.. dacht dat mn dochter niet van mij was (ze huilde de eerste 5 min niet, na 1 dag moest ze na neonatolgie waar ze bijna 1 week heeft gelegen omdat ze niet dronk) Dus wou ik bij mn tweede zoooooo graag via de natuurlijke weg bevallen, kon het me al helemaal voorstellen hihi Toen werd ik dus zwanger van mn tweede... Bij de 20 weken echo liep hij al voor op de groei! Dit was met 30 weken nog steeds zo en niet zon beetje ook! Kreeg dus controle bij de gyn en hij gaf me de keuze, zeg het maar zei hij? Ik zeg wat zijn mijn kansen? Hij zo ik weet dat je het waarschijnlijk niet wil horen maar ik denk dat je nu ook niet via de normale weg zult bevallen! En aangezien ik echt geen herhaling wou van mn eerste bevalling hebben we samen de keuze gemaakt voor een geplande ks, mits ik mee mocht kijken! (Dat mocht) Deze werd dan ook gelijk gepland en stond vast met precies 39 weken! Ik wist de datum alles, wouw wat een rust had ik!!! Was alleen bang dat het eerder zou beginnen... Ik was niet eens zenuwachtig niks... en wouw wat was het een mooie ks, heb alles gezien Hij was trouwens groot, erg groot, bijna 9 pond hij is ook nooit ingedaald geweest en de gyn zei dat ik een goede keuze had gemaakt! Wel heb ik veel pijn gehad, meer dan na mn eerste ks.. Maar alles ging perfect en het was gewoon perfect! Niks geen depressie.. ik was helemaal gelukkig en heb nu dus ook genoten! Nu is hij 5 maandjes en heb nog steeds geen spijt van mn keuze gehad.. wat ben ik blij dat het dit x een super bevalling was! Had het niet willen meemaken als het weer na 27 uur weeen uitliep op een ks bahbha iig veel succes met je keuze en vraag wat je kansen zijn!
Cream, ja idd, een natuurlijke bevalling "hoort". Heel goed omschreven. Eigenlijk voelde beide bevallingen als falen. Door alle handelingen e.d. voelde het alsof ík het allemaal gewoon niet kon. Jeetje, dat is ook heftig Joyciejj! Gelukkig is de tweede ks zo goed gegaan. Klinkt als een heerlijk moment en zeker in vergelijking zo met de eerste ks. Ik heb mij even ingelezen over de natuurlijke keizersnede. Deze optie is ook mogelijk in het zkh waar ik ga bevallen. Wat ik heb gelezen klink in ieder geval erg goed en ik ga het zeker in mijn achterhoofd houden. Zojuist ook even afspraak gemaakt voor de 30-weken echo en aansluitend afspraak bij de gyn. Donderdag 3 april mag ik. Ik ben dan 30w en 4d. Nu eerst deze afspraken maar even afwachten en dan weer verder nadenken.