Wie heeft er een badbevalling gedaan? Wat is jullie ervaring? Hier bij de eerste op bed bevallen. Ik zou op de baarkruk maar mn weeën zakten af. Uiteindelijk moest ik ingeknipt worden en dochter eruit geduwd dus had ook geen keus. Ik vond de bevalling erg zwaar en weet zeker dat als ik in het ziekenhuis was geweest, ik om pijnstilling had gevraagd. Maar ik wil zo graag thuis bevallen en was achteraf bij de 1e ook blij dat ik thuis was een geen keus was. Zo moest ik het wel op eigen kracht doen en blijkbaar lukte dat ook. Nu wat na zitten denken hoe ik op een natuurlijke manier wat beter door de bevalling heen kan komen. Onder de douche heb ik bij mn dochter wel gestaan maar door de rug- en beenweeën hield ik het er niet uit. Ik kon niet meer staan en zitten. Gisteravond bij de vk geinformeerd hoe zij tegenover badbevallingen staan en die zijn super enthousiast! Vk heeft zelf ook een badbevalling gehad en zij hebben nu 2 baden aangeschaft dus die kan ik via hen krijgen. Maar nu ben ik natuurlijk even op zoek naar enthousiaste verhalen! Hopelijk ook vergelijkingsmateriaal met een bevalling zonder bad en met. Negatieve verhalen mag ook hoor, die horen er ten slotte ook bij. Ik hoef ook geen pijnloze bevalling maar ipv 5 megazware uren, zou wat minder ook fijn zijn.
Ik heb 2 heel positieve verhalen voor je hoor! Ik ben 2 keer thuis in bad bevallen, ik heb daarvoor geen speciaal bad gekocht of gehuurd, want heb zelf een grote badkamer en een ruim hoekbad, dus daar ging het ook prima in. Ik vond het echt geweldige ervaringen, wist van te voren ook gelijk dat dat was wat ik wilde en gelukkig kon dat dus ook. Heb 2 zeer snelle bevallingen gehad, was heel relaxed en ontspannen, geen complicaties, de eerste keer een klein scheurtje en de 2de keer geen enkele schade. En wauw, ik vond het zo ontzettend gaaf om m'n kinderen zo bewust geboren te zien worden! Het voelde zo natuurlijk in het water en ik kon m'n kindjes zelf aanpakken en onder water al contact met ze maken en aankijken en zelf uit het water tillen om in m'n armen te nemen en wauw... Nog mooier dan ik vantevoren gehoopt en gedacht had
Ik lees mee, wil graag in bad bevallen. Mijn vorige bevalling was verplicht in het ziekenhuis ivm tweeling. Ik moest helaas daar op bed blijven liggen en mocht geen andere houdingen aannemen, ondanks dat ben ik in 2,5 uur bevallen zonder pijnstilling van mijn tweeling. Nu wil ik thuis in bad gaan bevallen. Ik ben erg benieuwd naar ervaringen.. dus ik lees graag mee...
Ik ben bij mijn eerste in bad bevallen (en ik hoop ooit van de tweede ook). Het was een geweldige bevalling, het mooiste en bijzonderste moment uit mijn leven. Ik ben rechtop zittend bevallen, ik kon mijn zoon zelf aanpakken (de vk heeft eigenlijk niets gedaan) en ben niet uitgescheurd. Ik zou volgende keer wel het bad eerder vullen, ik heb nu alleen tijdens de uitdrijving in bad gezeten, daarvoor was het nog niet vol. Volgende keer vul ik het bad bij het eerste krampje Ik zou ook absoluut niets anders meer willen dan in bad bevallen (tenzij het natuurlijk niet anders kan), je ontspant je makkelijker omdat je meer privacy hebt, in bad ben je veel minder bloot en heb je je eigen warme plekje.
Wat fijn om positieve verhalen te lezen! Hier geen bad in huis en erg kleine badkamer dus het bad moet in de woonkamer staan. Moet dan beneden denk ik ook een hoog bed hebben, die had ik de vorige keer op de logeerkamer (ons bed kan niet op klossen) maar die is straks bezet door de oudste en bed zal wel op dezelfde verdieping moeten als het bad. @Bloembloem, had je een snelle bevalling? Als ik terug denk aan de eerste bevalling, zou ik het bad vullen toen het flink door begon te zeten, had toen 4/5 cm. Vk had erover dat het ongeveer een uur duurt voor het bad vol was. Toen werd het hier ook heftig dus dat zou een mooi moment geweest zijn om in bad te gaan. Mogelijk was het dan ook sneller gegaan. Maarre verlicht het ook echt de pijn?
Ik heb ook een positieve ervaring met een badbevalling! Vanaf dat ik in bad ging (met 3 cm) was het nog 1,5 uur tot geboorte, dus ik zou niet wachten tot 4-5 cm met het bad vullen. Het was ook mijn tweede kindje overigens, de eerste heb ik 13,5 uur over gedaan. Ik kon heel goed ontspannen in bad, vandaar dat het waarschijnlijk ook vlot ging, heb wel een weeenstorm gehad, dus eigenlijk 1 wee van 1,5 uur, maar heb wel het idee dat ik het in bad veel beter kon opvangen. Maar ik vond het zo gaaf om te zien hoe vredig mijn dochter te wereld kwam en dat ik haar zelf op mn buik mocht leggen. Hoe anders dan de eerste bevalling (vacuumpomp ivm wegvallen hartslag)
Ik hoop in mei (of eind april, mag ook ) in bad te bevallen. Heb bevallingsbad aangeschaft. Je mag ook niet eerder dan 4/5 cm erin dacht ik, ivm teveel ontspannen zodat weeén weer wegvallen. Wel lastig om dan te beslissen wanneer je bad vult.... Het kan heel snel maar ook langzaam gaan (1e kindje) En wat als het vals alarm is? ben benieuwd
Ja ik moet mijn verhaal wat uitgebreider maken: het was een badbevalling in het ziekenhuis, in een 'gewoon' bad, en ik ben erin gegaan nadat mijn vliezen gebroken waren. Maakt misschien nog wel even uit voor het wanneer-in-bad gaan.
Bij een 1e kindje is je bevalling bij 4/5 cm goed bezig dus zal idd wel kloppen dat je dan in bad mag. Hier voelde ik wel aan dat het flink ging doorzetten. Weeën waren duidelijk aanwezig, regelmatig en toen het na een paar uur echt heftiger werd, heb ik de vk gebeld. Uur later had ik 4/5 cm dus persoonlijk zou ik dan het bad gevuld hebben. Maar dat is dus iets wat je puur op gevoel kun doen. HIer had ik verwacht om 8 uur te bevallen (ben om 1 uur begonnen) en de vk had dat ook in gedachten. Werd uiteindelijk 12u. Maar als je een goed bad hebt, blijft het ook wel lang op temperatuur dus. Hier heb ik geen moment hoeven te twijfelen of het goed bezig was. De vk gaf hier, als je voelt dat je moet bellen, dan zit je vaak op een cm of 4. Hier klopte dat dus. @mmeke, oke dus dan zou ik deze keer het bad moeten vullen zodra ik door heb dat het goed bezig is?
Nog geen ervaring, hopelijk over een paar weken wel. Het lijkt me zo fijn, lekker in warm water dobberend de weeën opvangen (voor zover een bevalling fijn kan zijn dan ). Ik heb een groot opblaasbaar bad gekocht dat tzt in de woonkamer opgezet gaat worden. Er komt een bed naast te staan. Eerlijk gezegd heb ik nog niet echt nagedacht over het wanneer erin (en wanneer eruit), ik doe gewoon wat op dat moment goed voelt.
mij klinkt in bad bevallen een stuk meer ontspannen dan op een bed, wie weet is dit een optie voor een eventueel 2e kindje. Maar ik vraag me al heel lang het volgende af: je mag toch niet in bad als je vliezen zijn gebroken, ivm infectie gevaar? Hoe wordt daar met een badbevalling mee om gegaan?
@Sahi: Daarom mag je denk ik ook pas in bad met 4/5 cm. Omdat het dan doorzet? Weet het fijne er niet van, maar het mag iig wel
En ik was natuurlijk al in het ziekenhuis en bij mij waren de weeen wel zo duidelijk dat het ging doorzetten Ik denk dat je niet in bad mag als je nog geen echte weeen hebt, aangezien je vliezen ook spontaan kunnen breken als je nog geen wee hebt gehad. Ik had gewoon een dosis opwekkers gekregen als ze hadden afgezwakt..ik was al 41+3 dus ook geen reden om nog langer te wachten.
Ik denk dat het met een 1e kindje ook wel anders is dan met een 2e. Maar ik heb ook vanaf 2 cm de weeen opgevangen in bad bij mijn zoontje hoor. Maar toen waren er nog geen vliezen gebroken. Dan kan je prima lekker in bad. Als het echte weeen zijn dan zetten ze juist wel door in bad of onder de douche heb ik altijd begrepen. Zo kan je testen of het vals alarm is of dat het serieus begonnen is.
Ik vond het veel prettiger dan op bed bevallen. Met 8 cm in bad gegaan, omdat ik eerst de zekerheid wilde hebben dat het opschoot. Dit was volgens de vk echter niet nodig geweest. In bad voelden de weeën ineens een stuk minder pijnlijk en ik voelde mij behoorlijk gewichtloos. Ook bij deze zwangerschap hoop ik weer op een badbevalling.
Ik ben dus gewoon in mijn eigen bad bevallen en die is met een kwartiertje wel vol, dus dat was makkelijk met vullen. Bij de eerste heb ik ook alleen bij het persen in bad gezeten (daarvoor onder de douche), omdat ik wilde wachten tot de vk was geweest en ik wist hoe het ervoor stond. Maar toen de vk er was had ik al bijna volledige ontsluiting, dus heb ik alleen het laatste stuk in bad gezeten. De bevalling heeft in totaal 4,5 uur geduurd. Bij mijn 2de ging alles nog veel sneller (slechts 3 kwartier) en heb ik vanaf een cm of 8-9 in bad gezeten. Bij mij werkte het warme water ook zeker pijnverlichtend, omdat ik me gewoon (nog) beter kon ontspannen en in het water ben je bijna gewichtloos, dus tijdens een wee staat er minder druk op je buik.
hoi, ik heb een verzoek bij de VK gedaan om in bad te mogen bevallen!! de eerste was een stresss bevalling.. totaal geen controle over de bevalling en heb er 16 uur over gedaan.. uit eindelijk met weeen op wekkers de bevalling afgerond! dat wil ik nu graag anders (inmiddels bijna 10 jaar verder en ouder) maar omdat wij hier niet thuis mogen bevallen gaat ze het e.e.a. uitzoeken en de mogelijkheden bekijken... ben erg benieuwd want ik zou het heel graag willen.
Dit klopt niet hoor, ik heb van begin af aan in bad gezeten en had constant flinke weeën. Uiteindelijk moest ik uit bad vanwege een randje wat de vk weg moest masseren, maar deze keer hoop ik echt in bad te bevallen.
Je mag wel in bad als je vliezen zijn gebroken. Je kindje moet wel of ingedaald zijn en vast liggen, of je moet al flinke weeën hebben. Anders mag je niet in bad.
@holiday, hopelijk kan het! Fijn om in elk geval positieve verhalen te lezen! Duurt hier gelukkig nog een poos