hallo allemaal, ikheb me laten vertellen dat als je op je recherzij slaapt het beter is om zwanger te raken en voor deontwikkeling van je kindje klopt dat? groetjes mau
er was wel iets mee. volgens mij het beter voor de mama. heeft te maken met de ligging van de organen enzo. maar zou even niet precies weten hoe dat zat.
Geqoute van ouders.nl Slapen op je rechterzij is overigens beter voor de doorstroming van de hoofd-ader. De beste beste zij is echter juist de LINKERZIJ. Als je op de linkerzij ligt, is de doorbloeding maximaal en daarmee ook de doorstroming van voedingsstoffen naar de placenta. Zo kunnen ook de nieren beter werken, zodat enkels, voeten en handen minder opzwellen. Bij ouders.nl wordt dus gezegd dat links beter is maar rechts ook voordelen heeft.
Voor alle duidelijkheid: dit geldt niet bij een zwangerschap van 4 weken hè! Wanneer je ver genoeg bent in je zwangerschap waardoor de zware baarmoeder en de baby je hoofdader kunnen afknellen als je op je rug ligt, wordt dit aangeraden. Anders kan je een bloeddrukval doen en kan de bloeddoorstroming naar jezelf en je kindje verminderen. "Slapen op je rug kan klachten geven in de zwangerschap. Let op: dit hoeft dus niet. Lang niet alle zwangeren hebben hier last van. Dit is afhankelijk van de stand van je baarmoeder en de druk van de baarmoeder op de grote lichaamsader, vooral als de baarmoeder groter wordt (na de 20 weken). Dit wordt o.a. veroorzaakt doordat de zwaarder wordende baarmoeder de grote lichaamsader (vena cava inferior) kan dichtdrukken. Deze ader ligt langs je ruggenwervel en brengt het bloed uit je onderlichaam terug naar je hart. Als de baarmoeder zwaarder wordt, kan de baarmoeder dus op deze ader drukken. Het gevolg daarvan is dat er een minder goede bloeddoorstroming is vanuit je onderlichaam. Je merkt dit doordat je duizelig wordt als je op je rug ligt en je onrustig slaapt. Doordat de doorstroming van je onderlichaam verslechtert, heb je een verhoogde kans op spataderen, aambeien en ophoping van vocht in je benen. Slapen op je rug kan dus een probleem zijn voor de moeder, de baby heeft er in eerste instantie geen last van. Het is immers de ader die dichtgedrukt wordt, de bloedtoevoer naar de baarmoeder en de baby verloopt via de slagader en die wordt niet dichtgedrukt. Daarnaast drukt de zwaarder wordende baarmoeder wel heel erg op je ruggenwervel als je in rugligging slaapt wat de kans op rugklachten vergroot. "
op je rechterzij slapen is echter wel gezond. Het is de meest gezonde houding voor een volwassene maar ook voor een pasgeborene. Dat kun je gemakkelijk terugvinden. Dat je er beter zwanger van wordt geloof ik niet zo.
Is maar goed dat ik nooit op mn rug slaap en s'nachts afwisselend op mn rechter en linker zij slaap! Had hier nog nooit over nagedacht eigenlijk, wel fijn om te weten overigens!