Een vriendin van me kwam met deze serie, op youtube te vinden. Gaat over 3 verschillende opvoedmethodes die in 6 gezinnen worden toegepast om de 'beste' opvoedmethode te vinden. Nu geloof ik niet dat er een beste opvoedmethode is maar was wel benieuwd naar de verschillen. Heb net de eerste aflevering gezien maar mijn gunst die Claire, zat echt met grote verbazing te kijken! Principe is dat een kind zich aan JOU moet aanpassen in JOU ritme en leven moet komen. Dus vaste tijden voor eten, knuffelen, slapen en daar nauwelijks een minuut van afwijken. Vond het echt bizar om te zien.
Ik heb die serie ooit ook wel eens gezien, maar ik denk dat er maar weinig mensen zijn die 100% voor één stijl gaan. Ik vind het wel goed om te lezen en horen over verschillende methoden, maar uiteindelijk kies ik gewoon mn eigen weg net zoals bijna iedereen volgens mij. Die jaren 50 manier is inderdaad de meest extreme (althans voor mij). Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat iemand hier in Nederland nog volledig voor gaat. Er is nu ook heel veel meer bekend over de schadelijke gevolgen van laten huilen tijdens de eerste weken/maanden dan toen het geval was. Ik denk dat ze toen gewoon dachten "kijk het werkt, kindje is stil..."en er niet zo bij stil stonden dat er nog andere criteria zijn die je in overweging moet nemen naast het zelfstandig slapen aanleren, zoals de algehele geestelijke ontwikkeling en gezondheid op de lange termijn .
Opvoeden is een kunst...en is echt zelfs niet eens per gezin verschillend maar zelfs per kind. Onze dochter is een kind die heel erg houdt van duidelijkheid en grenzen... Onze zoon is veel meer zelfstandig en zal bij elke beslissing die ik voor hem neem een vraag stellen waarom...en wil uitleg over dingen die er gebeuren. Onze dochter heeft dat helemaal niet. Ik heb als baby wel heel erg RRR toegepast...en dat was voor toen erg fijn. Niet alleen voor de kinderen maar ook voor mij. Nu is het dus meer zoeken naar verschillende methoden die passen bij verschillende kinderen.
Vond het een erg interessante serie om te zien maar sommige stijlen ook vrij extreem. Denk wel dat het (relatief) nuttig is om het eens te bekijken, geeft een prima overzicht van de opties en je kan natuurlijk kiezen wat het beste bij jou/je kinderen past, al is het van alles een beetje.
Ik heb het ook gezien en vond de opvoed methode van claire hard en gemeen. Tijdens het voeden afstand houden, niet in de ogen kijken. Alleen maar 10 minuten knuffelen per dag. Kindje om 7 uur op bed brengen en pas 7 uur sochtens weer op het kamertje komen. Ze zei ook dat babys monsters zijn die jeproberen te manipuleren. Ik vind haar een monster. Ik kan me ook goed voorstellen dat zo'n opvoeding schadelijk is voor een baby.
Ik heb t ook gezien en vond die jaren 50 wel zielig. Ja die kindjes zaten ineen ritme maar hoe veel huilen dat heeft gekost is gewoon zielig.en ook dat de mama s tegen zichzelf in gaan door ze niet op te pakken en te troosten. Ik ben zelf altijd beetje van doen wat goed voelt inslaaphuiltje prima maar echt huilen dan pak ik haar altijd gelijk.