Iemand verstand van uitzendcontract?

Discussion in 'De lounge' started by Aszz, Sep 18, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Aszz

Aszz Niet meer actief

Dag dames,

Zou iemand mij kunnen helpen met mijn uitzendcontract?
    In de arbeidsovereenkomst is namelijk opgenomen dat ik na 26 weken werken recht heb op een inlenersbeloning.
    Nu zijn die 26 weken al lang en breed voorbij, en heb ik dit al meerdere malen aangekaart bij het uitzendbureau, maar ik krijg allerlei vage antwoorden. Mijn ' baas ' spreek ik dagelijks, heb ik een goede band mee, maar die zegt dat hij de inlenersbeloning al vanaf dag 1 aan het uitzendbureau betaalt.

Nu wil ik graag weten wat mijn rechten ( en plichten ) zijn. Ik baal er ondertussen een beetje van, want ik krijg het idee dat het uitzendbureau zich er makkelijk vanaf maakt terwijl ik imo recht heb op die 'beloning' .

Mag ook via PB, graag zelfs.

Bedankt! :)

2. JNS25

JNS25 Niet meer actief

Ik stuur je een pb.

3. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

Mar 27, 2012
    6,134
    1
    0
    Wat is inlenersbeloning?

‘Inlenersbeloning’ is een term uit de CAO voor uitzendkrachten van de ABU (artikel 19). De CAO laat het uitzendbureau gedurende de eerste 26 weken van een plaatsing de keuze: ofwel de beloningsregeling uit de ABU CAO wordt toegepast, ofwel de inlenersbeloning geldt vanaf dag 1. Vanaf de 27ste week is de inlenersbeloning in ieder geval verplicht. Binnen de CAO voor uitzendkrachten van de NBBU wordt de inlenersbeloning altijd vanaf dag 1 gehanteerd.
    Aspecten

Onder de inlenersbeloning wordt verstaan: de bij de inlener geldende of wettelijk verplichte beloningsregeling of CAO. Uitzendkrachten die onder de inlenersbeloning vallen hebben dus dezelfde arbeidsvoorwaarden als de werknemers die in vaste dienst zijn bij het inlenende bedrijf. De volgende aspecten vallen onder de inlenersbeloning:
    Het bruto loon conform de schaal waarin de werknemer is ingedeeld

ATV / ADV

Toeslagen voor overwerk en onregelmatige uren

Initiële loonsverhogingen, zoals bij inlener bepaald

Onkostenvergoedingen

Periodieken

Deze aspecten moeten dus hetzelfde zijn als de mensen die direct bij je baas in dienst zijn.
    Nogmaals het uitzendbureau bellen of langs gaan en aangeven dat je graag de wijzigingen op papier wilt hebben met uitleg en dat je anders met je baas hierover een gesprek wilt inplannen (drieluik) en aangeven dat hij wel al de inlenersbeloning aan hun betaald.

Waarschijnlijk zullen ze dan snel een gesprek met je inplannen om het een en ander te laten zien wat er is verandert.

4. Brinta

Brinta Fanatiek lid

Apr 9, 2013
    2,145
    191
    63
    Zuid holland
    ukkie1985 heeft het helemaal goed uitgelegd.
    Wij werken met het ABU CAO en voor de uitzendkrachten gelden vanaf 26 weken de voorwaarden van de klant waar ze uitgezonden zijn.

5. Aszz

Aszz Niet meer actief

Bedankt dames.
    Probleem is dat ik de enige werknemer in dienst ben.
    Ik zou trouwen wel net zoveel willen verdienen als de baas/eigenaar :D :p

Ben nu even aan het uitzoeken onder welk COA het bedrijf valt.
    Ik word zelf verloond via het ABU CAO. En mijn uitleenbeloning valt onder artikel 19 lid 5 sub B.

Uitzendbureau reageert niet echt concreet op de mail, zit ook vrij ver weg dus langs gaan kan niet ' even', helaas.
    Heb het weer bij ze neer gelegd, en ook bij mijn baas. Weer even wachten dus.

6. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

Mar 27, 2012
    6,134
    1
    0
    Hmm dan ben ik bang dat het lastig wordt en er weinig voor je verandert.

Bij ons (4 jaar bij ub gewerkt) veranderde er alleen wat voor de uitzendkrachten die bij een grote onderneming werkten met een eigen CAO. Zonder dit wordt het lastig.

Waarschijnlijk bedoeld je baas dan ook dat hij een uurtarief aan het ub betaald wat natuurlijk logischerwijs hoger is dan jouw uurloon. Dus misschien vergist hij zich en dat hij denkt dat hij een "inlenerssalaris" betaald?

7. Brinta

Brinta Fanatiek lid

Apr 9, 2013
    2,145
    191
    63
    Zuid holland
    Oei lastig!
    Ik hoop inderdaad dat de klant waar je werkt een CAO heeft, dit is namelijk niet verplicht.
    Als hij een CAO heeft dan hoeft het geen probleem te zijn dat je de enige werknemer bent aangezien er in hun CAO gewoon functieschalen, beloningen enz vermeld staan.

8. Aszz

Aszz Niet meer actief

Nee hij heeft geen CAO.
    Maar goed, dan vraag ik mij af waarom dat stuk überhaupt is meegenomen in mijn arbeidsovereenkomst.

Ik voel me gewoon een beetje genaaid, haha.

9. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

Mar 27, 2012
    6,134
    1
    0
    Dat is een standaard tekst die in een uitzendcontract moet staan.

Maar als ze je hebben uitgelegd wat inlenersbeloning betekend, weet je ook dat het betrekking heeft op de CAO van de werkgever. Heeft je werkgever CAO dan vervallen ook die rechten en plichten. Zonder CAO zijn de wettelijk verplichte beloningen namelijk niet te controleren.

10. Aszz

Aszz Niet meer actief

Nou, er is mij gezegd toen ik aangenomen werd, dat er beloning was op het moment dat de opdrachten goed zouden gaan lopen.
    En ik was er min of meer, achteraf misschien niet slim, vanuit gegaan dat het stukje inleenbeloning daar op sloeg.
    Ook omdat er verwezen wordt naar dat artikel, waarin periodieken genoemd worden ( punt 6 ).
    Maar nu begrijp ik dus dat die opsommingen slaan op eventuele beloningen van de andere werknemers, die er dus niet zijn ;)

11. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

Mar 27, 2012
    6,134
    1
    0
    Klopt, maar ook als er verder geen andere werknemers zijn, maar wel een CAO hebben dan zouden de vastgelegde beloningen en periodieken etc voor jou gaan gelden na de 26 weken.

Waar jij het over hebt is waarschijnlijk gewoon een "verhoging" die zou komen als je wat langer werkzaam bent in combinatie met goed functioneren. Hier kun je wel een gesprek over aangaan waarbij je navraagt wat die beloning of loonsverhoging in houdt.

Waarschijnlijk heb je dit niet vastgelegd en is dit lastig om op terug te komen want je hebt niets op papier, dus daar kunnen ze "lastig" over gaan doen.

Misschien kun je het wel op een pro actieve manier brengen dat je zelf vind dat het erg goed gaat en of er een loonsverhoging in zit. Maar recht heb je er (tenzij je bedragen hebt vastgelegd) niet op.

12. Brinta

Brinta Fanatiek lid

Apr 9, 2013
    2,145
    191
    63
    Zuid holland
    Balen zeg!
    Je kan natuurlijk wel altijd in gesprek gaat met het uitzendbureau over het feit dat je een beloning zou krijgen zodra de opdrachten goed zouden gaan lopen.
    Als ze nog niet op hun minimum marge zitten, dan kunnen ze hopelijk de beloning geven in de vorm van salarisverhoging.

Share This Page