Autistische kinderen

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Cryoootje, Mar 10, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Cryoootje

Cryoootje Lid

Mar 10, 2010
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zijn er ouders die een kind hebben met autisme, of een aanverwante stoornis uit het autistische spectrum?

2. ikke1981

ikke1981 VIP lid

Apr 14, 2006
    13,689
    0
    0
    Den Haag
    Ben ik wel benieuwd waarom je dat wilt weten?

3. yinte

yinte Fanatiek lid

Jul 28, 2008
    4,513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    yep mijn dochter het syndroom van asperger mijn zoon adhd/pddnos en mijn ex ook. wil je iets weten?

4. eliesja

eliesja VIP lid

Oct 3, 2005
    8,226
    0
    0
    @t Home
    Heb een zoon met PDD-NOS en adhd, waarom wil je dat weten dan?

5. Cryoootje

Cryoootje Lid

Mar 10, 2010
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Puur uit belangstelling. Ik vraag me af of het erfelijk is, kan iemand mij dat vertellen?

6. kikker2

kikker2 Bekend lid

Jun 8, 2009
    760
    0
    0
    somewhere
    ja het is erfelijk

7. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

Jun 7, 2009
    3,029
    1
    0
    Ja, het is erfelijk.

8. eliesja

eliesja VIP lid

Oct 3, 2005
    8,226
    0
    0
    @t Home
    zoals al gezegd, ja het is erfelijk.

9. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

Hoe herken je autisme?

10. eliesja

eliesja VIP lid

Oct 3, 2005
    8,226
    0
    0
    @t Home
    Autisme ziet eruit als een contactstoornis. Het gaat om mensen die op een afwijkende manier omgaan met anderen.
    Ik denk dat je als moeder zijnde wel weet dat je kindje anders is dan anderen.

aantal punten kunnen zijn:
    geen 'sociale glimlach' (die begint meestal bij 6 weken);
    weinig sociale interactie
    weinig interesse in andere mensen, terugtrekkend gedrag
    weinig oogcontact
    weinig variatie in gezichtsuitdrukkingen

Elk autistisch kind is weer anders. Bovendien zijn er vormen van autisme die niet zo vroeg te zien zijn.
    Je hebt dan ook verschillende vormen van autisme.

11. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

Dankjewel, ik herken hier het eea in bij mijn stagiaire maar kon het nl niet plaatsen!

12. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    even voor de duidelijkheid, er is een erfelijk bepalende factor, maar het HOEFT niet! Er zijn ook zat kindjes met autisme en dat geen van de ouders het hebben.
    Alleen is de kans wel groter dan als je het zelf hebt, dat je het doorgeeft.

13. eliesja

eliesja VIP lid

Oct 3, 2005
    8,226
    0
    0
    @t Home
    naar mijn idee is het altijd erfelijk en idd de ouders hoeven het zelf niet te hebben, maar hebben dan wel een gevoeligheid voor autisme aan hun kind doorgegeven.;)

14. misstiana

misstiana Fanatiek lid

Mar 13, 2008
    1,565
    0
    0
    autisme en adhd zijn erfelijk. Autisme komt meer bij mannen voor dan bij vrouwen. Meestal geeft d evrou autisme door als deze hetzef niet heeft.

zit bij osn ook in d efamilie, maar aan mijn kids merk ik niets dus waarshijnlijk zijn ze de dans ontsprongen. MIjn zus heeft twee kids die het hebben en haar zoontje van 2 hefet er ook veel trekken van.

15. Lorena81

Lorena81 Lid

Jun 19, 2009
    62
    0
    0
    mijn zoontje is ouder dan een jaar,soms denk ik dat hij autistisch is,aan de manier hoe hij met bepaald speelgoed speelt.Maar als ik dan zie dat hij zwaait,lacht tegen vreemde,kiekeboe spelletjes doet,imiteert etc.Dan denk ik weer nee hij is niet autistisch maar ik twijfel soms heel erg.
    Bij ons komt niemand voor met autisme.Ook denken wij aan een tweede op dit moment,maar soms denk ik als mijn kindje autistisch blijkt te zijn dan willen wij alles voor hem doen dus alle zorg etc.Daarmee bedoel ik dat we ons dan optimaal op hem kunnen focussen.

16. Nikita23

Nikita23 VIP lid

Jul 31, 2006
    5,198
    0
    0
    Lorena: Autisme (of beter gezegd: Autisme Spectrum Stoornis, dat dekt de hele lading) is nog niet echt vast te stellen op de leeftijd van jouw kleintje. Wel kun je aan de hand van Autism Checklist for Toddlers (google) een klein beetje een beeld krijgen.

17. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Je kan ook als je meer kids hebt alles doen hoor. Ik heb 2 kids met een gebruiksaanwijzing. Beide aanverwant aan autisme maar echt compleet tegenovergestelde van elkaar. De 1 kan wel contact maken, geniet daar ook van maar kan niet tegen veranderingen. Flipt enorm als ze het niet trekt.
    De ander kan moeilijk tot geen contact maken (vooral met kids) en trekt zich vaak terug in een eigen wereld maar kan wel tegen veranderingen en zijn manier van omgaan met probleemsituaties is compleet anders dan bij nr 1.

Voor beide werken we hard om een omgeging te maken waarin ze zich fijn voelen maar het is wel vaak opsplisten en omschakkellen omdat ze zo enorm anders zijn. Ik zie het vooral als een uitdaging het is voor hunzelf als lastig genoeg.

18. Lorena81

Lorena81 Lid

Jun 19, 2009
    62
    0
    0
    Ze zeggen dat autisten niet zwaaien,geen kiekeboe spelletjes doen,niet imiteren,geen glimlach,niet wijzen enz.Klopt dit?
    Mijn zoontje zwaait wel,doet wel kiekeboe spelletjes,imiteert ook,glimlacht, alleen wijzen heeft doet hij nog niet.Wel zie ik dat hij met bepaald speelgoed net anders speelt dan hoe het hoort zeg maar.En aan de hand daarvan dacht ik misschien kan hij autistische trekjes hebben.Maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.

19. Nikita23

Nikita23 VIP lid

Jul 31, 2006
    5,198
    0
    0
    Het kunnen bepaalde aanwijzingen zijn maar eigenlijk zegt het op de leeftijd van jouw kind nog niets. Zeker niet als hij bepaalde sociale dingen gewoon doet zoals je al aangaf. Ik zou me er voorlopig nog niet druk om maken. Het kan echt nog alle kanten op. Trouwens, sommige autisten imiteren juist weer wel. Zo zijn er autisten die door te imiteren knuffelig en sociaal zijn maar dat is dan weer niet omdat ze het zo voelen maar omdat ze het zo gezien hebben. Dus eigenlijk zijn ze dan niet 'sociaal' maar gedragen ze zich zo. Ik weet niet of ik nu de juiste uitleg gegeven heb, maar zo is het het meest begrijpelijk.

20. Lorena81

Lorena81 Lid

Jun 19, 2009
    62
    0
    0
    Ik begrijp heel goed wat je bedoeld Nikita.Het kan inderdaad nog alle kanten op.Ik kijk het rustig aan,en al blijkt het zo te zijn,dan is het maar zo,het is ons engeltje.Je moet het maar zo zien,een autist kiest er ook niet voor om autistisch te zijn.Het ziet de wereld heel anders dan hoe wij het zien.Kunnen ze niks aan doen.

Share This Page