Hoi Hoi, Ik heb gekeken of ik een vergelijkbaar onderwerp kon vinden, maar zag het er niet tussen staan. Mijn dochter is inmiddels 16 maanden. Bij de laatste controle op het cb zeiden ze dat ze geen avondfles (de enige fles die ze nog krijgt van 120/4) hoeft te hebben voor het slapen gaan. Zelf had ik het idee dat ze dit nog wel echt nodig had dus heb ik het nog gewoon gegeven. Maar gedurende de dag krijgt ze genoeg melk producten binnen waardoor ik het idee heb dat de fles wel weg kan. Vandaag na het douchen en pyama aantrekken gaf mijn dochter mij zelf een kus en wees ze naar haar bed, ik had toen nog geen fles gemaakt dus dacht ik probeer haar er gewoon in te leggen zonder fles. Tot mijn grote verbazing is ze heerlijk gaan slapen. Nu hoor ik om mij heen dat 16 maanden nog veel te jong is om geen flesje meer te geven, zijn er meer moeders die bij deze leeftijd al geen fles meer geven en verloopt dit prima?
Hier heb ik vandaag als advies van het CB gekregen dat je als je gaat minderen in de flessen juist het beste eerst de avondfles kan laten vervallen omdat ze in theorie vol zitten van het avondeten. Nu gaat dat hier voorlopig ook nog absoluut niet op omdat mijn zoon niet altijd genoeg eet 's avonds, maar ik kon de logica van de tip wel plaatsen!
Daar zit natuurlijk wel een logica in. Mijn dochter heeft altijd goed gegeten en laat zelden wat op haar bord liggen, daarna eet ze ook nog een toetje op. Dus zou ze daar prima de nacht mee door moeten komen. Maar als ik haar de fles geef pakt ze hem zo 'gulzig' aan dat ik altijd het idee heb dat ze hem echt nodig heeft, maar wie weet vindt het ze gewoon een extra toetje en kan ze dus ook prima zonder. Vandaag de eerste nacht zonder fles, heb net gekeken en ze ligt heerlijk te slapen. Maar dat geeft natuurlijk geen garantie of ze nu van de fles af is, dat zal morgen avond weer blijken
16 maanden te jong om geen avondfles meer te geven?? Ik vind het juist oud om nog een avondfles te hebben. Hier sinds de 10 maanden geen avondfles meer. Wel yoghurt na het avondeten. En ze slaapt er prima op en krijgt de rest van de dag al genoeg zuivel binnen. Dus zou het gewoon proberen.
Pff ik zit hier ook heel erg mee.... mijn dochter is 11 maanden en 'mag' officieel ook geen avondfles meer... maar als ik die niet geef (ze krijgt er nog twee op een dag) wordt ze 's nachts of rond 22.30 uur wakker... weet ook niet zo goed wat ik ermee moet ik luister denk ik maar naar mn dochter... ik zit alleen met tandenpoetsen wanneer doen jullie dat?
Bij veel mensen is de avondfles zo'n gewoonte geworden, die helemaal hóórt bij het avondritueel, dat het moeilijk is om er mee te stoppen. Maar je kindje heeft het eigenlijk al lang niet meer nodig! Dus als het lukt? Super toch! Alleen bij veel mensen lukt het niet, of die vinden het zelf wel prettig om nog 1 x per dag lekker knus met je kindje op schoot te zitten als het ware. Zeker als ze verder de hele dag alleen maar willen lopen/kruipen Onze oudste heeft de fles lang gekregen en nu nog is ze gewend om s avonds wat te drinken voor het slapengaan. Pas sinds vorige week zijn we eigenlijk gestopt met 'melk' voor het slapengaan. De jongste eet veel beter en die krijgt hem nu ook niet meer hoor. Tenzij ze overdag weinig gedronken heeft en we bv vroeg gegeten hebben.
Gewoon geven en naar je kindje kijken.. Sommigen kindjes hebben het tot de 2 jaar 'nodig' . En tanden poetsen: Tja, toch maar gewoon om 7 uur zou ik zeggen.
Hier heb ik ook een hele tijd mee gezeten, want mijn dochter viel direct in slaap na de fles te hebben gehad.. dus had ik daarna geen kans meer om tanden te poetsen. Natuurlijk wil ik niet dat ze slechte tanden krijgt dus heb ik dit aangegeven op het cb. Zij adviseerde mij juist om een half uur voor de laatste fles de tanden te poetsen. Zo zijn haar tanden beschermd tegen de zuren van het melk. Als je het daarna doet wrijf je juist die zuren in haar tandvlees etc. waardoor het slecht is. Ik poets haar tanden dus al maanden tijdens het badje/douche en een half uur later krijgt ze een fles.
Wij zijn gestopt met de avondfles (fles na de avondmaaltijd) bij zoon de avond voor dat hij één jaar werd en bij dochter toen zij 13,5 maand was. tandenpoetsen: de enige die je een goed advies kan geven over wanneer is de tandarts. Onze tandarts geeft aan: bij voorkeur poetsen na het eten. Behalve bij producten die een hoge zuurgraad hebben (zoals sinaasappelsap) dan bij voorkeur enige tijd er tussen laten. Poetsen voor de fles is dus geen goed idee.. de suikers maken gewoon lekker veel kans.
Hier toevallig afgelopen vrijdag gestopt met de beker melk voor het slapen gaan, ook hier zonder problemen verlopen!! Kwam toevallig een keer zo uit en toen doorgezet... Tandenpoetsen deden wij ongeveer kwartier/half uur na de fles. CB kan overigens veel zeggen, maar iedereen kan het zelf het beste inschatten wanneer te stoppen met die fles!
Nodig? Ik denk het niet. Als het goed is krijgt je kindje al het nodige binnen door al zijn andere eten en drinken. Maar misschien prettig..? Tja dat kan! Ik denk dat je 'm zo kan weglaten. Kun je altijd eens proberen. Maar je zou ook de poedermelk voor gewone koemelk kunnen vervangen. Doe wat werkt voor jullie en niet wat werkt voor het cb of de meerderheid.
Ik had ook al een tijd in gedachten te stoppen, wist alleen nog niet hoe ik het ging aanpakken. Totdat mijn dochter vandaag zelf naar haar bed wees.. het is dus toevallig zo gegaan en hopelijk kan dit vanaf nu worden doorgezet. Ik weet nu in ieder geval dat ze het dus prima zonder kan (ze viel vrijwel direct in slaap). En idd het CB kan veel zeggen, en ik neem hun adviezen ter harte.. maar toch zul je zelf wel ongeveer het beste weten wanneer je iets daadwerkelijk moet toepassen.
Ik zie hier dat ze het echt nog erg nodig heeft. En ik ga er voorlopig niet mee stoppen. Ze is een meisje dat geen grote hoeveelheden kan eten en heeft voor het slapen gaan echt nog een fles nodig. En vaak gaat die niet helemaal op, en dat is prima. Ik denk dat je ook naar het kind moet kijken. Elk kind is anders! En qua gewicht mag ze het ook best hebben! Dus ik ga nog even door
Ons mannetje krijgt hem nog wel, maar een vriendin van mij heeft een dochter van 12 maanden en tegen haar is door het CB gezegd dat ze helemaal geen fles meer hoeft te geven. Ze krijgt nu voldoende binnen via de maaltijden overdag. Dus flesvoeding is overbodig. Maargoed, heb er zelf dus nog geen ervaring mee.