Hoi, Weet iemand wanneer een kindje bewust gaat praten? Senna heeft een tijdje mamma en pappa gezegd, maar nu roept ze al een hele tijd bab bab bab? Dacht dat het eerst pappa was, maar dat maak ik er ook weer niet helemaal van. Ik ben dus benieuwd of kinderen van deze leeftijd (1 jaar en een paar weken) bewust de hele tijd woordjes zeggen of dat het puur bij het oefenen hoort. Hiermee bedoel ik dus ook: is ze zich bewust van het feit dat mamma,mamma is en pappa, pappa?
Ik denk dat ze nog niet bewust is dat mama mama is en papa papa. Thijmen gebruikt het bijvoorbeeld door elkaar, ik denk wel dat hij weet dat het 1 van ons 2en is (hij is bijna anderhalf). Hij gaat nu wel bewust woordjes zeggen. Bijvoorbeeld 'koe' in de keuken met zijn armpje omhoog (dan wil ie een koekje). Maar ze oefenen ook heel veel klanken nu, en dat hoeft dus niets te betekenen... of je komt er niet achter wat het betekent. Zo zegt Thijmen al een hele tijd 'boa' maar wat dat nu is.... Roept ze dat bab in een bepaalde omstandigheid of op een bepaald plek?
Nee, ze zegt het eigenlijk de hele dag door. Binnen, buiten, boven of beneden. Dus waarschijnlijk heb je gelijk.
Er is niet een bepaalde leeftijd aan te geven natuurlijk, het verschilt zo per kindje. Ik zat net even terug te zoeken, maar Eva zei met net 1 bijvoorbeeld 'kaar!' als ze klaar was met eten. En als je bv. vraagt waar ze bal ligt, zei ze 'da!' (daar). En als ze een eendje zag zei ze 'kaka' (kwakkwak). Dus allemaal heel bewust. Nu is ze bijna 17 maanden en zegt zo'n 50 woorden en die woorden gebruikt ze heel bewust. Bijvoorbeeld 'open' als ik 's ochtends haar kamer binnenkom, dan moet het rolluik open. Of 'touwtjes', als ik haar in bed leg (ik heb een paar t-shirts waar van die lange touwtjes in zitten om aan op te hangen, en die peutert Eva altijd er onder vandaan. Het is maar wat je bezig houdt ) Het is soms wel een beetje puzzelen als ze een nieuw woord zegt, het is niet altijd meteen even duidelijk . Vanavond aan tafel zei ze iets wat een beetje leek op 'popje'. Had ze het dus over zo'n poppetje dat op tafel stond. En net zo lang blijven zeggen totdat wij doorhadden wat ze bedoelde . Eva zegt trouwens al een tijdje geen mama meer . Ze heeft het wel gezegd, ook bewust, maar Eva heeft nu blijkbaar 2 papa's
Tja, Vera is zich er vaak heilig van overtuigd dat ze me iets duidelijk aan het maken is. Echter, ik heb dan geen idee wat ze zegt. Dat kan dus ook nog. Af en toe begrijp ik het, dus als ik zou moeten antwoorden. Rond de 20-21 maanden.
Alyna zegt papa wel bewust, maar mama heel weinig tot nooit. Voor de rest 'daa(r)'.(als je je verstopt en vraagt 'waar ben je nou?' en ze tevoorschijn komt. En 'jsss' (jas) als ze haar jasje aan moet. Oh, en 'dada'.(bij het zwaaien) Dat was het wel denk ik
Mijn nichtje van net één (4 mei), wonend in het Franstalig gedeelte van Zwitserland, zegt "kaka" als ze gepoept heeft Verder zegt ze papa en mama en voor de rest lijkt het Chinees wat ze brabbelt
F brabbelt de hele dag maar wat hij nu zegt.......geen idee. Af en toe kunnen we er wel wat uithalen zoals papa en ja en nee maar verder niet.