Hoi!! Ik heb even een dilemma/vraag wat ik aan jullie voor wil leggen. Dochter zit in groep 2 en wordt binnenkort 5 jaar. Ik heb haar gevraagd wie ze wil uitnodigen (5 kinderen) en ze kwam zelf tot 4 kindertjes waar ze na school ook regelmatig mee speelt. Als 5e kindje stelde ik een meisje voor die altijd helemaal enthousiast reageert als ze mijn dochter ziet, leuk kind. De reactie van mijn dochter op mijn voorstel: Die wil ik niet uitnodigen, want ik wil alleen maar meisjes uitnodigen met een licht velletje. Het meisje die ik voorstelde (omdat ze dus altijd zo vrolijk en enthousiast naar mijn dochter doet) heeft een donkere huidskleur. De opmerking van mijn dochter schoot mij even in het verkeerde keelgat, en ik heb dus direct gezegd dat ik het helemaal niet lief vind van haar. Immers, huidskleur maakt niet uit! Bij doorvragen blijken vriendinnetjes van dochter het meisje wat buiten te sluiten. Ze mag niet meedoen met spelen etc. Wat zouden jullie in zo'n situatie doen? Ik vind het juist belangrijk dat onze kinderen meekrijgen dat gekleurde kindjes/mensen hetzelfde zijn als wij, ondanks een andere huidskleur. Man en ik zijn geneigd om het meisje gewoon uit te nodigen, en ik wil binnenkort ook even aan de juf vragen hoe het op school gaat. Want ik wil gewoon echt niet dat mijn dochter zulke dingen zegt, en weet dus ook echt niet hoe ze hier bij is gekomen.
Ik zou ook doen wat jij zegt; meisje uitnodigen en het op school melden bij de juf, vragen of ze er op wil letten etc.
Ik weet niet of ik zonder pardon het meisje zou uitodigen, want stel zij zit dan het hele feestje alleen? Stel dat jij dan ervoor moet zorgen dat ze niet buiten gesloten wordt? Wat ik wel zou proberen te doen is bijv dat meisje eerst eens hier laten spelen, kijken hoe dat gaat en dus je dochter (hopelijk) laten zien hoe leuk het meisje is. En dan in overleg als nog uitnodigen. Wel heel goed dat je daar mee bezig bent en idd eens met de juf bespreken.
Ja, dat is dus precies waar ik ook al aan dacht. Eerst eens zorgen dat dat meiske hier eens komt spelen. En ben dus ook wel bang dat ze ook op een feestje buitengesloten zou worden (al zou ik hier dus echt wel op letten en de andere kinders ook aanspreken als ze niet lief doen). We hebben 18 september sowieso een gesprek met de juf, maar wil het eigenlijk nog eerder aankaarten. Want zulke opmerkingen nemen kinderen natuurlijk heel makkelijk van elkaar over. Het is het enige donkere kindje in de klas. Wil absoluut niet dat mijn dochter meedoet met kinderen buiten sluiten.
Ik zou in ieder geval nooit kinderen uitnodigen op een verjaardagspartijtje, als de jarige dat zelf niet wil. Ongeacht de reden. Wel denk ik dat je dit inderdaad beter kunt melden aan de juf, liefst voor het oudergesprek. En eens kijken of je dochter bereid is een keer alleen met dit meisje af te spreken. Eventueel eens in de bibliotheek kijken of je boekjes kunt vinden die aansluiten bij dit thema. Of waarin gewoon een gekleurd kindje een hoofdrol speelt. Dat geeft ook weer aanknopingspunten om hier verder over te praten. Geef je zelf 'het goede voorbeeld' trouwens? Niet dat je nu ineens hard op zoek moet gaan naar een vriendin met een andere huidskleur. Maar misschien is het wel goed om eens in je omgeving te kijken of je buren, kennissen, collega's hebt met een tintje waar je richting je dochter naar kunt verwijzen als dit ter sprake komt. Mijn oudste heeft ooit ook een keer een negatieve opmerking gemaakt over een kindje met een donkere huid. Ik kon gelijk de bal terugkaatsen: de man en kinderen van zijn gastouder (hij is dol op het hele gezin) en een vriendin van me zijn allemaal ook behoorlijk donker. Dus ik kon een lijst opnoemen: "En die en die en die en die dan? Die hebben ook een bruine huid en die vind je hartstikke leuk. Dus de kleur van je huid heeft niks te maken met of je aardig bent." Zoon keek me eens nadenkend aan... Zijn die echt bruin?? Was hem nooit opgevallen... (Gastvader is niet bruin maar echt zwart, kan niet verder bij dat bleke velletje van mij vandaan zitten. Had ie nooit gezien, haha.) Zo zie je maar weer dat het vaak ook wel een kwestie van napraten is. Goed om je kind zich daarvan bewust te maken.
Ik denk ook niet dat jij niet je best zou doen. Je opent dit topic, dus jij zit er mee. Alleen nu zal het meisje het mogelijk nog niet ervaren dat ze buiten gesloten wordt. Op het moment dat jij haar wel uitnodigt en je dochter dit niet wil is de kans groot dat het meisje dit wel opmerkt. En zeker als jij er op reageert en probeert haar erbij te betrekken. Door erop te reageren benadruk je het mogelijk toch dat ze anders zou zijn of niet gewenst op dat feestje. Misschien kan je de juf er deze week kort op aanspreken? Even 'melding maken' van het feit dat dit door jouw dochter gezegd wordt. Ik merk bij ons op school dat, ondanks het niet voor alles de bedoeling is, wel mogelijk is om kort wat te melden.
Ik zou heel erg schrikken van zo'n uitspraak en me ernstig afvragen waar ze zoiets vandaan zou kunnen hebben.... Vervelend hoor! En goed dat je er zo mee bezig bent.
Ik had waarschijnlijk gezegd: Oh, dan mag jij geen tv kijken vandaag, want dat is vandaag alleen voor kinderen met rood krulletjeshaar. Maar als het geen vriendin is, dan is het een beetje raar om wel uit te nodigen voor verjaardag, toch?
Ik zou het zo luchtig mogelijk houden. Vragen of ze het meisje wel leuk en lief vind dan krijg je waarschijnlijk een ja te horen en dan daarmee verder gaan. Verder zou ik het ook aangeven bij de juf en bij de moeder van de beste vriendin van je dochter. Dan kunnen je dochter en haar beste vriendinnetje samen het meisje meer betrekken met spelen in school. Met 2 sta je toch sterker dan alleen om klasgenoten te laten inzien dat huidskleur niks uitmaakt.
ik zou haar iig niet zomaar uitnodigen als dochter dat niet wil. Meldt het aan de juf en probeer erachter te komen wat er precies achter zit. Ik dacht ik groep 1 nl ook dat ik een kleine Geert Wilders hier had en dat druist in tegen alles waar mijn man en ik voor staan. Ze had een vreselijke hekel aan een jongetje, ik vroeg waarom en zij antwoordde: omdat hij zo donker eruit ziet.....o god mijn kind discrimineert... Met de juf besproken omdat ik het zo erg vond, maar de juf zei dat ze helemaal niet snapte omdat mijn dochter heel vaak met een ander donker kindje speelde. Allebei hebben we flink doorgevraagd over hoe en wat. Nu bleek dat het jongetje haar altijd vreselijk liet schrikken en heel hard schreeuwde tegen haar...dat kon ze niet goed benoemen dus gaf een reden die ze als eerste kon bedenken
Ik zou het aangeven bij de Juf op school. Ik vind het toch wel opvallend dat kleuters hier mee bezig zijn. In groep 8 zie ik het hier ook gebeuren maar dan meer gekscherend maar dat zijn weer andere fases. Vaak krijgen ze dit toch van huis uit mee want een kleuter verzint dit niet zelf. Ik zeg niet dat het bij jullie thuis gebeurt maar mogelijk wel bij andere leerlingen en die vertellen dan weer op school. Ik vind het wel heel zielig voor het meisje wat hierdoor wordt buitengesloten. Ik zou als ouder ook not amused zijn wanneer mijn kind zulke uitspraken zou doen.
Jeetje, daar zou ik ook wel van schrikken. Ik zou het sowieso even met de juf bespreken zodat zij er in de klas extra op kan letten (en mss wel een keer een lesje aan kan besteden), en wellicht ook bij de ouders van vriendinnetjes aankaarten, of zij het herkennen.
Vreselijk voor het kindje dat ze nu al anders behandeld wordt, en dat haar huidskleur als reden wordt aangedragen. Ik zou als ouder thuis een heel serieus punt hiervan maken en ervoor zorgen dat mijn kind heel goed begrijpt hoe het zit met huidskleuren tov inhoud van de mensen. Aan je zorgelijke vraag te zien ts, ga jij dit zelf ook doen. Verder denk ik dat dit meer onder pesten valt. Als zij niet mee mocht doen vanwege haar rode haar of flaporen zou het immers ook pesten worden genoemd, en geen discriminatie. Mijn dochter mocht in groep 2 op een feestje omdat daar alleen meisjes 'met dunne benen' mochten komen. Ze zei zelfs dat N tegen haar had gezegd dat ze pas mee mag spelen als ze dunne benen krijgt. En het gaat hier om een kleuter van 17kg. :-/ We schrokken erg hiervan en hebben het met de juf (en dochter) serieus aangepakt. Qua verjaardag zou ik haar niet uitnodigen, om eerder genoemde redenen. Wel aankaarten bij de juf.
meteen bij de juf melden en vragen of zij op let hoe het gaat met het meisje en zo nodig daarover in de kring praat. ik zou het meisje niet uitnodigen. het feestje is van je dochter. zij moet het nog leren. vertel wat je denkt en misschien komt zij zelf met het idee. heel erg om te lezen dat kinderen zo jong hiermee beginnen.
ik zou ook heel erg schrikken van zo'n uitspraak inderdaad wat de anderen ook al zeggen het met haar juf bespreken sneu voor dat andere kindje
Jee ja daar zou ik ook van schrikken, maar goed navragen waar dat vandaan komt. Kinderen verzinnen volgens mij zoiets niet zelf Dus w.s. van een ander kindje in de klas die het van zijn of haar ouders heeft ofzoiets ? Zomaar uitnodigen tegen de wil van je dochter zou ik niet doen het is maar de vraag of dat de gezelligheid bevorderd.. Overigens hier het tegenovergestelde.. Mijn dochter vertelde over een nieuw kindje op het kdv ( is al even geleden hoor ) ... heel lief jongetje.. hij is even oud als mij en lijkt ook wat op mij heeft ook krullen en we zijn even groot. Hij heet David Kom ik haar de volgende dag halen vraag aan de juf goh wie is toch David daar heeft ze het steeds over dat ze zo op elkaar lijken.. Is David een bijna zwart negerjongetje met i.d. ook krullen en i.d. ongeveer even groot ... Vond het wel mooi, ze had het gewoon genegeerd dat kleurtje.. alhoewel ze wel heel lang alle vrouwen met een tintje op Tante Lara vond lijken ( mijn schoonzusje uit Mozambique )
Ik zou wel willen, maar in onze omgeving (dus zowel familie als vrienden en zelfs op mijn werk bij een ROC) zijn verder geen donkere mensen. Alleen dus dat meisje en haar moeder (vader nog nooit gezien op school). Oh, in het blok naast ons woont wel een gekleurd gezin, waar we verder niet veel contact mee hebben, maar die we wel altijd vriendelijk begroeten. Maar hebben met de andere buren evenveel contact, dus ja..
Als we het meisje en haar moeder 's ochtends op het schoolplein tegenkomen, roept het meisje altijd naar haar moeder "Kijk! Daar is mijn vriend M!" En vervolgens rennen ze met z'n tweeën, luid lachend en gierend over het plein naar binnen.. Daarnaast, ik had gewoon eens de namenlijst van de klas er bij gepakt, om te kijken welke meisjes er nog meer in de klas zitten. Bewuste meisje staat bovenaan, dus toen ik aan dochter vroeg "Of wil je I. ook uitnodigen?" kreeg ik dus die opmerking van dochter terug.
Grappig is dat he. Ik had vroeger in groep 1 en 2 een beste vriendinnetje. Vanaf groep 3 ging zij naar een andere school dus zag ik haar niet meer. Toen ik in groep 8 haar toevallig weer tegenkwam viel het mij op dat zij dus een donkere huid had. Ze kwam trouwens ook uit Tanzania. Maar dat was mij als kleuter helemaal niet opgevallen!