welke test(s) hebben jullie laten doen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door pim, 2 dec 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pim

    pim Fanatiek lid

    22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Ik ben erg benieuwd of, en zo ja welke prenatale tests jullie hebben laten doen.

    We zijn er over na aan het denken en weten eigenlijk niet of het wel zo veel bijdraagt. Je krijgt toch alleen een kans te horen? En als de kans op bijvoorbeeld een afwijking groot is vraag ik me af of we dan 'maatregelen' zouden willen nemen.

    Pim
     
  2. Silvie

    Silvie Fanatiek lid

    16 aug 2005
    3.910
    0
    0
    Woerden
    Ik moest met 14 weken naar het ziekenhuis voor een echo en daar hebben ze een tripletest gedaan. Ik had geen keus .. is nl standaard hier in DK.

    Als ik in NL was geweest had ik het ws niet gedaan
     
  3. Sientje

    Sientje Fanatiek lid

    4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    Nee. wij hebben geen tests gedaan.
    Werd ons ook niet aangeraden, we zijn nl allebei jong en (zover bekend) gezond er is voor ons dus geen reden om allerlei testen te ondergaan, en de vk zei tegen ons, dat de kans zo klein is dat er iets afwijkends is, dat ze het echt niet nodig vinden om meerdere testen te doen.
    We hebben wel een pretecho gehad, en daarna nog 2 echo's op medische gronden, en toen hebben we natuurlijk wel ff gevraagd of alles er goed en normaal uitzag, en gelukkig is dat zo :)
     
  4. tam27

    tam27 Fanatiek lid

    6 aug 2005
    3.173
    1
    38
    verpleegster
    Zuid-Holland
    Wij hebben verder ook geen tests laten doen, met 20 weken hebben we een echo gehad en voor zover ze het kunnen zien, was alles in orde.
    Verder is er voor ons geen medische reden om allerlei tests uit te laten voeren.
     
  5. Maryloes

    Maryloes Niet meer actief

    Wij hebben geen test laten doen. Wel hebben wij in het kader van een echo-opleiding 2 uitgebreide screenings echo's gehad.
     
  6. talia

    talia Fanatiek lid

    27 nov 2005
    2.561
    0
    0
    kapster
    belgie
    ik heb met 17 weken een vruchtwater punctie laten doen omdat ze (zonder mij te informeren) een nekplooimeting hadden gedaan en het bleek dat ik 1 kans op 14 had dat het kindje mongolisme had, na de vruchtwaterpunctie bleek het toch een gezonde jongen te zijn. we zouden het zeker niet weg hebben laten doen maar we waren er wel graag op voorbereid geweest als het zo geweest moest zijn. je hebt dan toch nog wel even de tijd om het wat te verwerken maar ik vind toch dat ze wat te snel zijn met hun conclusies te trekken want wanneer er een kans is van 1 op 14 gaan ze er al bijna vanuit dat het zo is. ik weet nu wel dat ik de test geen 2de keer zal laten doen. 4 weken hebben we met angst gezeten omdat 1 vk er vanuit gaat dat de nekplooi niet mooi genoeg is.
     
  7. twingo

    twingo Lid

    12 nov 2005
    83
    0
    0
    hey,
    vroeg me af wat een tripletest was? :rolleyes:

    groetjes twingo
     
  8. tam27

    tam27 Fanatiek lid

    6 aug 2005
    3.173
    1
    38
    verpleegster
    Zuid-Holland
    Hoi Twingo,

    Wat een tripletest is, kun je lezen bovenaan de onderwerpenlijst van onderzoeken en echo's.
     
  9. Sientje

    Sientje Fanatiek lid

    4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
  10. carry

    carry Fanatiek lid

    30 jul 2005
    1.397
    0
    0
    pedagogisch medewerkster
    Wij hebben geen tests laten doen, ik zat in twijfel over de nekplooimeting, maar ik wist dat als je een verhoogde kans had op een kindje met het syndroom van down nav de nekplooimeting je alsnog een vruchtwatrepunctie zou moeten laten doen voor zekerheid. En aangezien we allebei zoiets hadden van: Nee de vruchtwaterpunctie willen we niet ivm de minimale kans op een miskraam hebben we gezegd; We zullen het wel zien en nemen het kindje zoals het is.

    Groetjes Carry
     
  11. kaatje81

    kaatje81 Actief lid

    14 nov 2005
    137
    0
    0
    Groningen
    Ik ben dan nog niet zwanger, maar zou ook geen tests laten doen. Wij zijn beide nog jong (24 en 27) en ja komt er wel een kindje mte een aandoening dan nemen we hem/ haar zoals ze/ hij is
     
  12. b-tje

    b-tje Actief lid

    2 aug 2005
    453
    0
    0
    bejaarde helpende in een verpleeghuis als vaste na
    lent (nijmegen)
    wij hebben ook geen test laten doen.Ik vind het schandalig dat ze een test doen zonder je toestemming of info te geven ik zou ze er wel op aanspreken ;)
     
  13. Ik heb ook nog geen test gedaan .. ben van belgie ..
    Maar zou een bloedtest nog moeten doen .. voor te zien of de kans op mongolisme groter is of niet

    en dan zou ik naar leuen moeten om het hartje en de nieren te laten testen
    ma ga dat morgen als ik langmoet bij de gynecoloog eerst
    een goed navragen wat test dat is .. wil niks doen
    dat schadelijk is voor de baby ook niet .
     
  14. CVB

    CVB Actief lid

    11 nov 2005
    261
    0
    0
    moeder en huisvrouw
    Kraggenburg
    Ik moet morgen voor het eerst naar het ziekenhuis voor een termijnecho en waarschijnlijk een tripletest. Wij zijn zwanger van de vierde en mijn leeftijd speelt ook een rol (37). Verder zou ik er geen kindje met een afwijking bij willen hebben omdat het gezin zoals het nu is ( 6, 4 1/2 en 17 mnd) al behoorlijk druk is. Mijn man zou er niet tegen kunnen en het zou een erg zware belasting zijn voor het hele gezin. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat het kindje gezond is. Waarom niet, ik heb al drie gezonde kinderen. Deze zwangerschap was niet gepland maar wel welkom. Het was zeker een verrassing en aangezien we veel moeite hebben moeten doen om de andere kinderen te krijgen, vinden we dit een kadootje. Ik ben nu 10 weken zwanger.
     
  15. Karola

    Karola Bekend lid

    22 nov 2005
    531
    1
    0
    Heel veel succes morgen!
     
  16. CVB

    CVB Actief lid

    11 nov 2005
    261
    0
    0
    moeder en huisvrouw
    Kraggenburg
    dank je wel, ondanks dat alles niet nieuw meer voor me is, blijft het altijd nog spannend. Zeker omdat je er nu zo mee geconfronteerd wordt dat het door je leeftijd een ongezond kindje kan gaan worden. Het heeft wel wat hoofdbrekens meegebracht.
     
  17. CVB

    CVB Actief lid

    11 nov 2005
    261
    0
    0
    moeder en huisvrouw
    Kraggenburg
    Gisteren dus een nekplooimeting laten doen en de uitslag was bijzonder goed: Ik ben nu 37 en de kans was 1 op 3678 dat ik een mongooltje zou krijgen. Dezelfde kans als een 13-jarige. Op zo'n goede uitslag had ik niet durven hopen.
     
  18. CVB

    CVB Actief lid

    11 nov 2005
    261
    0
    0
    moeder en huisvrouw
    Kraggenburg
    Ik hoop het natuurlijk ook voor je.
    Ik krijg ook nog bloedonderzoek voor een open ruggetje en een uitgebreide echo, ook voor het open ruggetje. Dat is meen ik pas met 20 weken of zo. dan met 24 weken weer een echo om te kijken of de cyste die er nog zit al verkleindt is.
     
  19. celientje

    celientje Actief lid

    9 nov 2005
    382
    0
    0
    nu nog thuisblijfmoeder
    almere
    Wat een goede uitslag cvb !!

    Ik heb vandaag mijn eerste afspraak bij de vk gemaakt, en dan krijg ik ook een intake bij het ziekenhuis waar ze het gaan hebben over de testen.
    We hebben er gisteravond al uitgebreid over gehad, de tripletest en de nekplooimeting zou ik wel willen, maar geen vruchtwaterpunctie.
    Ik vind het zo dubbel wat we nu moeten gaan doen, bij alletwee de beslissingen, wel of niet, blijf je je misschien toch zorgen maken.
    Gelukkig hebben we nog een paar weekjes om er over na te denken, maar ik vind het echt heel erg moeilijk.

    groetjes
    celiene
     
  20. Miranda

    Miranda Bekend lid

    6 jun 2005
    627
    0
    0
    Verpleegkundige in ouderen psychiatrie
    Gelderland
    Ik heb ook geen test laten doen, want zit niet in een risico groep en weet niet of ik het wel weg zou halen als de uitslag negatief zou zijn.
     

Deel Deze Pagina