Ik ben al een tijdje op zoek naar werk (ontslagen tijdens m'n zwangerschap) en solliciteer bijna op alles dat combineerbaar is met m'n gezin. Dus ook op vacatures waarvoor ik niet het juiste diploma of voldoende ervaring heb. Waarom ik dit doe? Omdat je nooit weet dat je toch in hun plaatje past en omdat dit jobs zijn die ik heeeeel graag wil doen. En nu komt het: ik ben uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek voor een vacature boven m'n niveau. Het gaat over een job in de medische software. Ik heb geen medische opleiding gehad, maar wou heel graag geneeskunde studeren (dit ging jammer genoeg niet door een onverwachtse zwangerschap) ik hou me geregeld bezig met opzoekwerk omtrent geneeskunde, en farmaceutica. Ik ken dus wel iets ervan maar nu ook weer niet zoveel. Verder willen ze dat je ook administratie doet. Ook hierin heb ik geen werkervaring, alleen ervaring van mijn man en m'n eigen administratie. Gevolg: ik ben enorm zenuwachtig om naar dat gesprek te gaan. Ik ben op papier niet de meest ideale kandidaat, maar ik leer snel, wil echt werken en bijleren en deze job wil ik zooo graag! Hoe kan ik me het best voorbereiden?
Spannend! Wel erg leuk zeg! Ik zou zorgen dat ik precies weet wat het werk inhoud en wat er van je verwacht wordt. Ook zou ik uitzoeken welke cursussen er zijn om te bereiken wat zij van jou verwachten. Ik zou laten zien dat ik heel erg gemotiveerd ben en dat je bereid bent om de opleidingen te volgen die nodig zijn. En natuurlijk zou ik zorgen voor hele goede referenties en verder hopen op succes Zet hem op!
Ohh wat spannend!!!! Mijn man heeft een niveau 3 diploma omdat de opleiding die hij vroeger wouw alleen naar in niveau 3 was. Hij werkt nu al een tijd via uitzendbureau bij een bedrijf waar ze eigenlijk niveau 4/hbo willen hebben... En ze zijn erg tevreden over mijn man! Hij heeft in 2014 zijn diploma behaald die hun eissen om er te kunnen werken (niv 4 niveau). En het gaat nu in de ronde dat er dit jaar waarschijnlijk een contract aan zit te komen voor mijn man. Hij werkt nu in de farmaceutische industrie en is zelfstandig Timmerman op papier, en heeft 10 jaar in de drukkerij wereld gewerkt. Heeeeel wat anders dus, maar toch gelukt zonder de juiste papieren en ervaring. Gewoon rustig en jezelf blijven dan kom je een heel eind 😃 Hoop zo dat je positief blijft omdat er vast nog meer positieve verhalen zijn.
Welk niveau/opleiding heb je wel en wat vragen zij? Hoe kun jij het gat daartussen dichten? Wat heb je aan vaardigheden en kwaliteiten die opwegen tegen het missen van de gevraagde opleiding? Dat zijn den ik vragen die je zou kunnen verwachten in het gesprek. Verder je goed inlezen over het bedrijf, en goede vragen stellen. Voorbeelden daarvan kun je op internet genoeg vinden als je even googelt
Je gewoon goed voorbereiden op het gesprek! Van die typische vragen waarom jij het moet worden? Wat je sterke en minder sterke kanten zijn! Meer advies heb ik eigenlijk niet voor je! Wel heel veel succes!!!!!
Positieve verhalen helpen inderdaad, want ben zo zenuwachtig en durf ook direct te denken dat ik het niet 'waard' ben om zo'n job te doen, maar aan de andere kant, ik had m'n CV doorgestuurd met motivatie en toch hebben ze me uitgenodigd, dus ze hebben gezien dat ik niet de juiste opleiding heb.
Ik heb in België gestudeerd dus dat zal waarschijnlijk iets anders zijn dan bij jullie. Maar ik deed eerst 4 jaar Latijn-Wiskunde en daarna nog 2 jaar Wetenschappen-Wiskunde (dit is allemaal gewoon middelbare school) heb m'n laatste jaar alleen niet afgemaakt. Ze vragen hoger onderwijs type 1 (dit is dus 1 niveau boven het mijne, maar gaat wel over 3 jaar studie die ik niet gehad heb) of ASO3 en dat heb ik dus gevolgd alleen m'n laatste examens niet afgelegd. Ze vragen ook een doordreven kennis van hardware en software en ik heb daar wel kennis van, maar of het genoeg is?
Probeer te achterhalen welke competenties ze vragen voor de functie en probeer bij een aantal competenties ervaringen te noemen volgens het STAR principe: Situatie, Taak, Aanpak, Resultaat. Google maar eens op STAR methode icm sollicitatie. Dit werkt zeker goed wanneer je niet 1-op-1 op de vacature-tekst past. Dat was in ieder geval de tip die ik kreeg nav een gevoerd gesprek waarvoor ik uiteindelijk niet de beste kandidaat was. En je hoeft echt niet bij iedere competentie een situatie te zoeken, omdat een aantal competenties overlappend werken.
Ik ben ook een keer uitgenodigd voor een baan waar ik geen ervaring in had. Het was voor administratief medewerkster, ik heb alleen ervaring met thuis de administratie doen. Wat ik heb gedaan is veel informatie gezocht over het bedrijf, zoek goed wat de functie in gaat houden en wat precies die werkzaamheden zullen zijn. En kijk dan wat je kan! En benadruk vooral die punten en dat je snel leert. Ik ben toen naar dat gesprek geweest en de reden dat ze mij hadden uitgenodigd was omdat ze mijn cv erg aantrekkelijk vonden.. iemand die echt van aanpakken houd en ze zagen het wel zitten om mij intern op te leiden voor die functie. Uiteindelijk kwam ik bij de laatste 2 van de 4 sollicitanten maar hebben ze toch besloten om de andere aan te nemen omdat die toch wel die ervaring had en ze toen een drukke periode in gingen... Super balen maar ik ben wel op gesprek geweest en ben wel verder gekomen! Dat geeft toch wel motivatie ook. Wens je veel succes en wie weet wordt je aangenomen! Zo niet dan ben je in ieder geval op gesprek geweest en dat zonder dat je ervaring hebt op papier! Dat zegt ook wel wat goeds over jezelf
Pff, net mn man de volledige vacature laten lezen en hij vreest dat het te hoog gegrepen is leuk om zoiets van je man te horen. Hij zei er wel bij dat hij erin gelooft dat ik de job zal kunnen met beetje bijscholing, maar dat ik erop moest rekenen dat de kans groot is dat ze iemand anders kiezen met wel de juiste competenties. Zelf weet ik ook wel dat het een geluk is dat ik uitgenodigd ben en dat ik heel erg mn best moet doen en dan misschien toch nog er naast grijp. Had alleen beetje Meer steun en enthousiasme verwacht van hem omdat hij wist dat ik zo hoopte dat er gereageerd zou worden op mn sollicitatiebrief.
Eerlijk.. maar niet leuk om te horen jeetje... Dat geeft je al niet echt een fijn gevoel als je nog op gesprek moet gaan.
Je moet soms een gokje wagen in het leven toch? Als je niks probeert weet je ook niet of je het kan of wilt. Goede.tips heb je al gehad. Ik wens je heel veel succes!!
succes! gewoon proberen hoor, je weet nooit wat er uit komt! en anders heb je een ervaring waar je mee verder kunt. mijn vriend heeft ook net gesolliciteerd, totaal 'out of his league', qua werk/opleiding maar in principe werd hij zelf gevraagd ook van collega's hoorde ik vaak dat ze her en der wat doorstroomden en gewoon de gok waagden, met een prachtige baan als gevolg
Super dat je bent uitgenodigd! Ik heb ruim een half jaar geleden ook gesolliciteerd op een functie boven mijn niveau én ik ben aangenomen! Het was maar voor een half jaar en de functie is ook écht gestopt met bestaan dus ik ben weer terug naar mijn oude functie die ik hiervoor had (had terugkomgarantie bij mijn vorige manager, was zelfde organisatie alleen andere locatie en andere functie) maar als de functie nog had bestaan had ik mogen blijven. Dus helaas... Maar goed, over de sollicitatie; aangeven dat je weet dat je nog dingen te leren hebt maar ook dat je weet welke cursus/opleiding je daarvoor nodig hebt en in wat voor tijdspad je die denkt te kunnen doen/behalen. Welke competenties heb je, en hoe uit zich dat? Idd volgens het STARprincipe wat Hopmarjanneke al aangeeft. Verder gewoon rustig en relaxt blijven. Wordt deze baan het niet, dan niet. Vaak hebben ze al een bepaald 'beeld' in hun hoofd wat ze voor een kandidaat willen (doener/denker/bezinner/beslisser) en wat voor type er het beste in het team past en je moet maar net aan het plaatje voldoen...soms kunnen bepaalde competenties, opleidingen en werkervaring daar niet eens tegenop. Als jij net degene bent waarmee ze de beste klik hebben en ze hebben het vertrouwen dat je het snel kunt leren zou je het zomaar eens kunnen worden! Je bent in ieder geval niet voor niks uitgenodigd. Succes met je sollicitatie!
Gewoon jezelf zijn bij het gesprek. Mijn man heeft 2 keer iemand aangenomen die niet aan de opleidings eisen voldeden, maar wel veel kennis hadden en het belangrijkste, doorzettingsvermogen. Hij is tevreden met deze mensen, ook omdat ze echt willen leren en het daardoor ook kunnen. Succes!!!
Spannend zeg! Ze hebben toch iets in je brief gezien dus dat is super positief! Toevallig heb ik hetzelfde mee gemaakt en ben vandaag op gesprek geweest Ik was behoorlijk zenuwachtig maar heb wel open kaart gespeeld uiteraard en gevraagd waarom ze juist mij op gesprek vroegen. Het was een super fijn en goed gesprek en ze waren enorm enthousiast dat ik de ballen had om naar dit gesprek te komen. Het ging ook nog eens super goed, heb een casus moeten doen en ze waren echt aangenaam verrast. Uiteindelijk heb ik de baan niet gekregen want er waren gewoonweg teveel kandidaten. Met (veeeel) meer ervaring dan mij. Maar ze zeiden ook, je wordt er nooit dommer van en je leert alleen maar jezelf te presenteren. Dus ik ben blij dat ik gegaan ben!
Ja soms is m'n man inderdaad net iets te eerlijk Bedankt voor alle tips! Ik ga er mee aan te slag. Heb gisteren al een beetje info opgezocht over het bedrijf en de vacature goed bestudeert en een paar ervaringsscenario's opgeschreven. M'n gesprek is pas volgende week dinsdag, dus heb nog tijd om me iedere dag een beetje verder voor te bereiden en we gaan er gewoon met volle moed heen. Ik ben al heel blij dat ik niet direct afgewezen werd op m'n CV, maar een kans krijg om via een gesprek te laten zien dat ik de juiste kandidaat ben.
Spannend! Stoer dat je gereageerd heb en super dat je mag komen! Zou inderdaad vrij in het begin van het gesprek vragen waarom ze je hebben uitgenodigd en daar op voort borduren. Succes!
Oké, morgen is het zover. Ben enorm zenuwachtig en merk dat de onzekerheid toeslaat, maar ga er morgen gewoon heen en hoop dat ik een goede indruk maak. Heb me goed ingelezen, zowel over de functie als het bedrijf. Het enige waar ik voor vrees is als ik een praktische proef moet doen. Het zit allemaal nogal een beetje ver en ondanks dat ik geoefend heb; merk ik dat ik nog behoorlijk moet nadenken en ik sommige dingen zelfs moet opzoeken. <zal gewoon eerlijk zeggen dat ik alles nog beetje moet opfrissen als inderdaad blijkt dat er een praktische proef bij zit. (sorry voor typfouten, met 1 hand bezig want baby op schoot)