Roeien opbouwen, doe ik het goed?

Discussion in 'De lounge' started by femkes, Apr 11, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Omdat ik meer wilde bewegen, me dat zo makkelijk mogelijk wilde maken en het nog een beetje leuk wilde vinden heb ik een aantal weken geleden een roei-apparaat gekocht. Geen superdeluxe ding, maar er zit een timer op en hij telt hoeveel slagen ik maak, dus ik heb het gevoel dat ik wat gedaan heb achteraf. Maar ik twijfel een beetje of ik het goed opbouw/oppak.

Mijn voornaamste doel is me beter voelen. Ik heb veel en vaak last van hoofdpijn en heb in het verleden gemerkt dat elke vorm van beweging daar verbetering in brengt. Daarnaast wil ik fitter worden en afvallen. Ik maak mij geen illusies, voor het laatste moet ik (veel) meer doen dan meer bewegen, maar ik wil stukje bij beetje mijn patroon aanpassen. Alles ineens houd ik niet vol (ervaring uit het verleden).

Ik begon met 10 minuten, om de dag. Inmiddels doe ik 20 minuten om de dag en probeer ik vooral per keer bewust meer kracht te gebruiken om de work-out wat intensiever te maken. Ik ben redelijk sterk en vind kracht ook een stuk leuker dan duursport, dus vandaar deze opbouw. Ik kan mijn apparaat ook zwaarder instellen.

Ik merk dat het werkt, maar vooral omdat mijn hartslag veel sneller teruggaat naar normaal, maar ik vind de 20 minuten volmaken momenteel nog wel echt uitdagend. Van 10 naar 15 en van 15 naar 20 ging snel, maar 20 vind ik best zwaar en ik zie op tegen naar 25 gaan.

Wat is beter, eerst naar 30 minuten toe werken en dan de kracht opbouwen of mag ik ook eerst wat zwaarder en dan wat langer? Wat is het voordeel van het een of het ander? En is er nog iets waar ik rekening mee moet houden?

2. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,267
    6,797
    113
    Ja dat is een goede vraag.

Ik doe meestal 20 minuten op minimale kracht inspanning omdat ik vooral alleen wil bewegen. Dus niet om spieropbouw.

Volgens mij is roeien ook meer cardio dan kracht.

Er is vast iemand die het hier weet...

Share This Page