Badkamer verbouwing financieren

Discussie in 'De lounge' gestart door Spectre, 2 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    ik heb je even een pb gestuurd om dit topic niet te vervuilen :)

2. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Nou, dit is wel een heel denigrerende reactie die totaal niet slaat op wat @sidmick schrijft. Zo kom je meestal niet over... jammer!

YaelStone en sidmick vinden dit leuk.
  3. mapepejo

mapepejo Fanatiek lid

27 aug 2014
    1.593
    541
    113
    Wij sparen altijd en sluiten (behalve hypotheek) nooit een lening o.i.d. af. Hebben nu meer dan 37.000,- gespaard voor verbouwing van onze ´leef´keuken. Daarbij gaan ook veel zelf doen omdat we anders nog hoger uitkwamen qua kosten. Het zijn uiteindelijk allemaal keuzes die ieder voor zich moet afwegen/maken. Wij kunnen dat bedrag ook in 2.5 jaar sparen maar ik snap zeker ook dat dat niet voor iedereen is weggelegd.

Wanneer je dus wilt/moet lenen zou ik goed kijken hoe/wat/waar en kritisch kijken welke keuzes je maakt/wil maken qua kosten en op welk termijn je dan wil gaan verbouwen. Ik heb er niet zoveel verstand van maar misschien een financieel adviseur vragen om mee te denken wat voor jullie de beste optie is??

Spectre vindt dit leuk.
  4. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.695
    4.304
    113
    noord holland
    Naar mijn weten is de rente bij een persoonlijke lening vele malen hoger dan bij een hypotheek.
    Daarnaast kan ik me herinneren dat de ophoging van onze hypotheek 20 jaar geleden voor onze verbouwing ons maandelijks niet zoveel extra kostte. Dan was in het geval van een persoonlijke lening wel zo geweest, dat zijn naar mijn weten altijd dure rentes. Ons huis is altijd meer waard geweest dan onze hypotheek is, is alleen maar meer geworden. In die zin zie ik inderdaad minder problemen bij een ophoging van de hypotheek of bouwdepot dan bij een persoonlijke lening.

5. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Ja, maar als je vervolgens 1500 euro advieskosten moet betalen en daarna nog langs de notaris moet omdat je inschrijving niet hoog genoeg is, is het waarschijnlijk goedkoper om een PL af te sluiten!

Maar goed, dat moet TS even bij haar hypotheekadviseur nagaan. Wij kunnen wel speculeren en vooral heel veel vanuit onze eigen situaties en overtuigingen reageren, wij kennen haar situatie niet!

Spectre, suus1983 en 2littlemonkeys vinden dit leuk.
  6. YaelStone

YaelStone Fanatiek lid

5 aug 2019
    2.439
    4.367
    113
    Deze ervaring had ik ook, mijn man had een persoonlijke lening met 11% rente en onze hypotheek zit op 2,3%.

Spectre en spruitje80 vinden dit leuk.
  7. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.798
    4.181
    113
    Maar ook die 11% is aftrekbaar zolang jet voor woonverbetering gebruikt word dus dat zul je echt door moeten laten rekenen want met alle kosten erbij kan dat dus alsnog gunstiger zijn

YaelStone vindt dit leuk.
  8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Wij hadden ooit 4.9% op een lening en 5.8% op onze hypotheek, als je dan alle kosten erbij moet betalen, ben je echt niet automatisch duurder uit met een pl.

YaelStone vindt dit leuk.
  9. YaelStone

YaelStone Fanatiek lid

5 aug 2019
    2.439
    4.367
    113
    Ik denk dat het voor mij anders “voelt”, ik heb echt een trauma van die pl van mijn man, wat een drama en hard werken was dat om af te betalen. Dan voelt meer hypotheek aflossen anders, same thing, maar voor mij zou het anders voelen.

10. YaelStone

YaelStone Fanatiek lid

5 aug 2019
    2.439
    4.367
    113
    Ah kijk dat wist ik niet! Dat veranderd de zaak natuurlijk. De lening van mijn man was destijds zijn enige oplossing voor problemen, dat voelde echt als water naar de zee dragen qua aflossen.

11. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.664
    18.730
    113
    Vrouw
    Ik denk dat je vooral al eens moet kijken wat het zal kosten .
    Mss valt het wel mee (afhankelijk welke werken er moeten gebeuren of wat je zelf kan).
    Je kan mss bepaalde zaken al laten doen en andere nog wat uitstellen?

Ik ken niets van de Nederlandse leningen maar voor zo zaken zou ik liever niet lenen.
    Als het natuurlijk echt dringend is en er is niet voldoende spaargeld, heb je wss niet veel keuze en kan je mss best op zoek naar iemand die jullie goed kan helpen met jullie financiële situatie.

Spectre vindt dit leuk.
  12. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Maar dat is al meerdere keren hier gezegd. Als je de lening gebruikt voor een verbouwing (dus niet voor meubels ed) dan is de rente aftrekbaar.

Ik betaal liever een persoonlijke lening af binnen een paar jaar dan dat ik over 30 jaar nog aan het betalen ben voorceen badkamer of keuken die dan alweer versleten is.

En ja je wordt bij bkr geregistreerd maar wat is het probleem? Als je de hypotheek ophoogt en je wil erna nog een persoonlijke lening afsluiten moet je ook laten zien wat je vaste lasten zijn. Dus als je hypotheek te hoog is tov je inkomen krijg je ook geen persoonlijke lening.

suus1983 vindt dit leuk.
  13. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Spectre vindt dit leuk.
  14. hibiscusje

hibiscusje Fanatiek lid

31 mrt 2020
    2.225
    3.264
    113
    Vrouw
    Niet om t 1 of ander maar jij was degene die hier zei dat je ging hyperventileren...
    Misschien een inkoppertje... maar iets milder mag wel toch ;)

15. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.818
    18.533
    113
    Vrouw
    Ik heb meermaals aangegeven dat ik het niet NU hoef hoor..... Ik vraag enkel advies wat een beste oplossing is of hoe anderen het financieren. En geld lenen kost geld ja, daar ben ik mij heel bewust van. Maar 'even doorsparen' voor 10k is niet zo simpel als sommigen hier blijkbaar denken. Geeft mij nu een gevoel dat we zelf iets fout doen en het daarom niet bij elkaar gespaard krijgen:rolleyes:

suus1983, Cindy1977 en YaelStone vinden dit leuk.
  16. YaelStone

YaelStone Fanatiek lid

5 aug 2019
    2.439
    4.367
    113
    Hah sorry, ik heb niet alle reacties gelezen, alleen een paar op de laatste bladzijde.

17. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.818
    18.533
    113
    Vrouw
  18. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Ik moet altijd denken aan die Asr reclame met zonnepanelen en dan asr doet het. Ik denk dan fijn 30 jaar betalen aan iets wat na 15 jaar al einde levensduur is. Wij hebben geen bouwdepot genomen omdat wij wilde isoleren en kunstofkozijnen hebben laten plaatsen. Dit via de duurzaamheidslenimg gedaan. Nu is het in 15 jaar afgelost met een lagere rente dan hypotheek..alles in 1 is niet altijd voordeliger.

19. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.818
    18.533
    113
    Vrouw
    Bij de aankoop van onze woning hebben wij wel een bouwdepot genomen. Het was toen keuzes maken. Uiteindelijk gekozen om de woning energie zuinig te maken ipv keuken/badkamer, zodat we daarvoor nog toeslag kregen van de gemeente. Wij hebben toen ook kunstof kozijnen laten plaatsen en dak isolatie + een nieuwe cv. Toen was het potje op :p

20. Kanarie

Kanarie Fanatiek lid

14 mrt 2014
    1.524
    1.570
    113
    Zuid-Holland
    Een BKR registratie is echt geen lolletje hoor! Het kan je enorm in de weg zitten bij een nieuwe of verhoging hypotheek, zelfs als je niet de hypotheeknemer bent.

Wij zijn op huwelijkse voorwaarden gehuwd, mijn man nam een hypotheek op zijn naam en op zijn salaris, omdat we samenwonen is onze nieuwe hypotheek 2x geweigerd omdat ik een BKR registratie had.

Ook met het oversluiten werd daar wel naar gevraagd en heeft mijn man zijn creditcard naar een andere vorm van aflossen gezet.

Deel Deze Pagina