onderzoek naar foliumzuur

Discussion in 'Zwangerschap' started by Elisa, Dec 16, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Elisa

Elisa Actief lid

Nov 6, 2006
    258
    0
    0
    Amersfoort
    Ik ben op zoek naar vitaminen voor zwangeren waar geen foliumzuur inzit. De verloskundige gaf al aan dat je na de 10 week kan stoppen met foliumzuur maar het niet uitmaakt als je doorslikt omdat het in alle zwangerschap pillen zit. Maar het blijkt dus wel degelijk uit te maken. Gewone vitamine pillen zijn ook niet geschikt omdat daar weer vitamine A in zit. Heeft iemand een oplossing?

'Lang slikken van foliumzuur leidt tot astma'

Vrouwen die aan het eind van hun zwangerschap foliumzuur innemen, lopen een grotere kans dat hun kind astma krijgt. Dat blijkt woensdag uit een onderzoek dat wetenschappers van de Universiteit van Adelaide in Australië hebben uitgevoerd.
    De bevindingen staan in de nieuwe editie van het wetenschappelijke tijdschrift American Journal of Epidemiology.
    De wetenschappers onderzochten ongeveer vijfhonderd kinderen die tussen 1998 en 2005 waren geboren. Wanneer de moeders ook laat in de zwangerschap nog foliumzuur slikten, steeg de kans dat hun kind als kleuter astma zou krijgen met ongeveer 30 procent.
    Zwangere vrouwen krijgen in veel westerse landen, waaronder Nederland, het advies om in de maand voor de bevruchting en aan het begin van de zwangerschap foliumzuurtabletten te slikken. Dat moet aangeboren afwijkingen, zoals een open ruggetje, voorkomen. De onderzoekers benadrukken dat ze geen nadelige gevolgen van het vroeg slikken van foliumzuur hebben gevonden.
    Bron: Trouw.nl
    6/11/2009

2. flip

flip Actief lid

Jun 10, 2009
    174
    0
    16
    NULL
    NULL
    Als je gewoon gezond eet, heb je geen extra vitaminen nodig hoor. Dus het kan ook nog een overweging zijn om helemaal geen supplementen te slikken als je je zorgen maakt hierover.

3. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    ik slik nu ook niks meer, eet voldoende gevarieerd dus zou niet weten waarom ik het nodig zou hebben.

4. pixiehollow

pixiehollow Bekend lid

Jun 12, 2009
    909
    15
    18
    huishoudhulp en student dierenartsassistent
    Lummen/Belgie
    Ik neem nog steeds omnibionta pronatal in. Rond twaalf weken had ik aan mijn gynaecoloog gevraagd, wanneer ik daar mee mocht stoppen en hij zei dat ik het gewoon heel de zwangerschap moest doornemen. Nu neem ik daar ook nog Zenixx Pre bij, visolie, op aanraden van de apotheek omdat het goed zou zijn voor de ontwikkeling van de oogjes en omdat het kindje zo ook minder kans op allergieën zou hebben en het was nog goed voor vanalles.

5. Sensa

Sensa Bekend lid

May 22, 2009
    591
    0
    0
    Pedagogischmedewerker
    Apeldoorn
    Ach, en zo onderzoeken ze steeds meer! Als het echt zo slecht zou zijn mogen ze het vast niet verkopen! Toch? Nog even en we mogen niks meer nemen en eten... Vroeger was het ook allemaal niet zo. En wij zijn er tenslotte ook allemaal gekomen! Ik heb ook Astma en mijn moeder heeft nooit wat geslikt. Dus, ook zonder alle pillen kun je wat krijgen. Gewoon doen waar jij je goed bij voelt.

Succes met en keuze maken.

Liefs, Sensa

6. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,262
    6,158
    113
    Heb het bij mn vk nagevraagd en volgens haar is het allemaal een storm in een glas water.
    Het onderzoek zou ook niet wetenschappelijk onderbouwd zijn volgens haar.
    Ik slik mn vitamientjes maar even door, aangezien mijn lichaam ze toch al slecht opneemt en ik nu een niet heel gezond (lees weinig) eetpatroon heb.

7. susy26

susy26 Niet meer actief

ik heb vandaag bij de drogist MAMA TOTAAL van davitamon..met visolie gekocht..ik ben al niet zo'n fruiteter en vis ook niet veel,dus dat vind ik een goede vervanger. Zal allemaal wel meevallen,net wat er gezegd word, anders word het niet meer verkocht! En me vk zei, die mag je heel de zwangerschap innemen, dat is heel goed!

8. flip

flip Actief lid

Jun 10, 2009
    174
    0
    16
    NULL
    NULL
    Tabak... Alcohol... Mag gewoon verkocht worden hoor! Nee, er mogen genoeg slechte dingen verkocht worden, dus je kunt er niet zomaar vanuit gaan dat als het verkocht mag worden, het wel in orde is.
    En wat in de ene hoeveelheid nog prima in orde is, kan in een andere hoeveelheid levensgevaarlijk zijn. Ter illustratie: In 2007 overleed een vrouw na het drinken van te veel water, waardoor ze zichzelf vergiftigde! (Waterintoxicatie - Wikipedia)

Natuurlijk word je er wel eens ibbel van dat dit niet mag, en dat niet. En dat dit slecht zou zijn en dat zo goed en dat we er 10 jaar geleden nog nooit van gehoord hadden... Maar ja... toen mijn oudere halfzus 20 jaar geleden in Frankrijk woonde, werd er toen ze zwanger werd ook gezegd dat ze maar beter niet meer te veel kon drinken en niet meer dan 'een half flesje per keer'. Inmiddels weten we dat dat echt te veel is.
    Kortom: er wordt steeds meer onderzocht, maar we weten daardoor ook steeds meer. En gelukkig maar, want daardoor worden er ook steeds meer gezonde baby's geboren en overlijden er steeds minder moeders in het kraambed. En dat is alleen maar goed. Toch?

9. Elisa

Elisa Actief lid

Nov 6, 2006
    258
    0
    0
    Amersfoort
    Ja daar ben ik het wel mee eens. Maar ik word er gek van dat iedereen iets anders roept. Bij mij werd in het ziekenhuis juist op het onderzoek geattendeerd...
    Maar niemand weet wat er voor vitamine pilletjes zijn zonder vit A en foliumzuur?

10. Sensa

Sensa Bekend lid

May 22, 2009
    591
    0
    0
    Pedagogischmedewerker
    Apeldoorn
    Overal zit vast een kern van waarheid in. Maar om er nou helemaal gelijk vanuit te gaan dat het per definitie slecht is vindt ik PERSOONLIJK nog al wat! Maar goed, daarom zei ik ook al, je moet doen waar jij of jullie je goed bij voelen.. :)

11. esther1984

esther1984 Bekend lid

Jan 22, 2009
    694
    1
    16
    Female
    Moeder
    Roosendaal
    ik wordt hier zo moedeloos van, nog even en we mogen helemaal niks meer, vroeger keken ze allemaal niet zo nauw, mijn moeder wist alleen dat ze toen geen rauw vlees mocht, maar verder heeft ze alles gegeten nou ik en mijn broer zijn kern gezond.

snap niet dat je na een zo'n onderzoekje het nog gelijk gelooft ook, en dit hier plaatst, heb medelijden met alle vk, want die krijgen nu vollop telefoontjes met de vraag of dit klopt, jaren lang hebben zwangere vrouwen heel de zwangerschap foliumzuur geslikt, hebben die allemaal astma?? dacht het niet als het echt waar zou zijn, zou de ministerie van volksgezondheid daar wel voor uit komen, en al de zwangerschaps vitamines waar foliumzuur in zit uit de markt halen.

pffffffff wat is het volgende??

12. esther1984

esther1984 Bekend lid

Jan 22, 2009
    694
    1
    16
    Female
    Moeder
    Roosendaal
    en wat de tabak betreft, daar staat toch tegenwoordig met koeien letters op ''ROKEN IS DODELIJK'' dus je wordt ervoor gewaarschuwd, en hoeveel reclames zijn er niet over alcohol wat dat met je kan doen.

dus wat nu!! op alle zwangerschapsvitamines zetten ''VERHOOGDE KANS OP ASTMA BIJ UW KINDJE''

sorry zullen de hormonen wel zijn, maar waarom plaats je zo iets überhaupt op deze site, om onrust te stoken, als het echt zo zou zijn, zouden de kranten er nu wel vol van staan.

ik doe wat ik denk dat goed voor me is, en dat had jij ook moeten, en dan mag je best de vraag stellen, maar had dat onderzoekje lekker voor jezelf gehouden!!!!!

13. Sensa

Sensa Bekend lid

May 22, 2009
    591
    0
    0
    Pedagogischmedewerker
    Apeldoorn
    Precies.. Dit bedoelde ik nou.. Maar helaas wordt alles hier bijna een discussie, terwijl we het goed bedoelen..:( Gellukkig mag iedereen zelf bepalen wat ze nemen..

Liefs, Sensa

14. Ik neem ze nog steeds de vitaminepillen met foliumzuur, ook omdat er ijzer in zit.

15. flip

flip Actief lid

Jun 10, 2009
    174
    0
    16
    NULL
    NULL
    Het zullen inderdaad de hormonen wel zijn.

De openingspost verwijst naar een artikel in Trouw, nauwelijks een krant die je onruststokerig zou kunnen noemen. TO maakt zich oprecht zorgen of ze nu door moet gaan met foliumzuur en stelt daar hier een vraag over. Als dat al onrust stoken is...

16. esther1984

esther1984 Bekend lid

Jan 22, 2009
    694
    1
    16
    Female
    Moeder
    Roosendaal
    zoals ik al schreef doen waar je, je eigen goed bij voelt, en zwangere vrouwen slikken al jaren foliumzuur, zo is het toch iedere keer wat, je wordt er toch op een gegeven moment wel moedeloos van, en ja misschien kwam mijn berichtje iets te hard over, je zou zowat bij alles wat je eet, drinkt en doet, na moeten gaan of het wel goed is of niet.

tegen mij is vertelt dat ik foliumzuur mioet blijven slikken omdat dat goed is voor de ontwikkeling, dus je denkt dan dat je goed bezig bent, dan lees ik dit weer.

sorry voor de harde dingen die ik schreef, heb de laatste tijd nogal een kort lontje en dan fok ik me een beetje teveel op.

ik slik heel mijn zwangerschap al zwangerschapsvitamine, en volgens mij zit er in alle zwangerschapsvitamine foliumzuur.
    ik probeer zo veelzijdig mogelijk te eten, maar er zijn een hoop dingen die ik niet lust, waar toch de nodige vitamines in zitten.
    dus ik moet ze wel nemen om toch iedere dag genoeg vitamines binnen te krijgen.

dus de enige tip die ik je dan kan geven is, als je een goeie eter bent, en geen foliumzuur wil slikken, zorg dan dat je met gewoon eten alle nodige vitamines binnen krijgt, dat is vast wel te vinden op google.

17. Wonder 1980

Wonder 1980 VIP lid

Oct 18, 2007
    12,598
    1,244
    113
    Gelderland
    Ze maken het er voor ons zwangeren niet makkelijker op.....ik vind het ook heel moeilijk hoor....wat wel en wat niet eten. De lijst lijkt nu al weer langer dan toen ik zwanger was van ons zoontje....(anderhalf jaar geleden). Toch vind ik het wel goed om elkaar op dit soort artikelen te wijzen. Wat je er vervolgens mee doet is een tweede.
    Ik denk dat jij Esther je het gewoon aantrok, omdat je juist alles goed wil doen voor je kindje en dat snap ik heel goed hoor....Meer zo'n reactie van ....HELP??? Niet nog iets waar ik rekening mee moet houden. Ging het voor mezelf ook meteen na.....eh foliumzuur....slik ik dat nog? Gelijk een lichte vorm van onrust. Maar dan denk ik ook weer meteen aan de geruststellende woorden van mijn vk....zolang er geen TE voor staat....niet TE veel zorgen...hahaha...
    Ik denk dus dat we elkaar in veel gevallen beter begrijpen dan we zelf in de gaten hebben....;):)

18. esther1984

esther1984 Bekend lid

Jan 22, 2009
    694
    1
    16
    Female
    Moeder
    Roosendaal
    hoi wonder, zoals jij het beschrijft klopt het wel ja, wat ik in de tijd van mijn zwangerschap niet gehoord heb van ''DAT MAG JE NIET HEBBEN HOOR'' pffff op een gegeven moment komt het je strot uit, en ik probeer het allemaal goed te doen voor mijn kleine uk, en dan lees je weer dit, en ja ik reageerde een beetje ruw, en nogmaals spijt me dat, maar dat was eigenlijk een beetje een schrik reactie, en wat de vitamine betreft, ik blijf ze wel innemen, want voel me er wel goed bij, ik heb nu `compleet mama plus van davitamon, en ben minder moe, en voel me echt uitstekend.

19. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik ben gewoon na de 12e week gestopt met het slikken van mijn multivitamines voor zwangeren, ik vond de pillen vies maar bovenal eet ik gevarieerd en zeker voldoende groente, fruit etc dus vind ik het niet nodig daar nog eens (synthetische) vitaminen bij te slikken. Als je gewoon normaal gezond eet is dat echt niet nodig. Ook ijzer is lang niet altijd nodig, behalve als blijkt dat je Hb te laag is natuurlijk

20. flip

flip Actief lid

Jun 10, 2009
    174
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ah meis, die hormonen hebben we allemaal hoor :)

Ik word er af en toe ook gek van hoor! Denk je weer dat dit goed is, heb je dat gelezen... is het weer niet goed. Soms zie ik ook door de bomen het bos niet meer!

Zolang je je gezonde verstand gebruikt komt het vast helemaal goed. Jezelf dingen afvragen en alert blijven kan geen kwaad denk ik, maar laat je niet gekmaken!

Share This Page