Ik kan me nog goed herinneren, met ieder piepje bij de huisarts werd er altijd gevraagd naar voeding en getest op voornamelijk ijzer te kort.. Tot 2008 bleef ik voornamelijk aankomen en at ik ook zeker genoeg, voornamelijk enorm on-gebalanceerd.. Ik ben altijd echt altijd al heeeeel erg lastig geweest met eten, alsof ik die fase na m'n 2e nooit ontgroeid ben. Maar sinds 2008 is de inname van voedsel eigenlijk 180* gedraaid.. Ik heb fases gehad waar ik gewoon echt niks tot nauwelijks at.. Maar van ijzer te kort is nooit echt spraken geweest, misschien door mijn voorliefde voor groene groente en al helemaal broccoli.. Maar ik zou wat dat betreft een heel boek kunnen schrijven over wat ik allemaal niet eet.. Het vervelende is dat ik sinds ik te weinig eet veel melk producten een stuk minder kan verdragen en nog feestelijker, de huisartsen hebben hier een algemene opvatting dat vitamine tekort maar een internet hype is en dat is maar een banaan moet gaan eten, vitamine te kort is onmogelijk wanneer je gezond een kind kan baren.. (Dit is echt wat meerdere huisartsen hier letterlijk hebben gezegd... En het dan maar raar vinden wanneer je hun advies maar met een korreltje zout neemt..) Maar waarom dure bloedtesten uitvoeren wanneer je iemand vol kan gooien met winst makende medicijnen om de symptomen te onderdrukken.. Het zou ergens nog geloofwaardig over komen voor de geen die niet beter weten maar ik kom uit Nederland en mijn dokter prikte mij leeg voor hij vaak dan al iets voorschreef en die daarvoor ook.. Bewijze van.. Dus er achter komen waar de inbalans nu eigenlijk zit, ik krijg er maar geen antwoord op! Maar naar aanleiding van het vitamine D en b12 topic waar redelijk wat dames, help mij! Misschien zijn de antwoorden die ik zoek ook over de voeding inname die gepaard gaat met de uitslag van deze lage waarden die gesupplementeerd moeten worden. En wat als je bijvoorbeeld al bijna 20 jaar geen vis hebt gegeten.. Dus geen vette vis en geen belangrijke oliën? Vragen zoals dat heb ik voornamelijk, dus lieve dames deel je ervaring en je kennis aub
Net zoals ik in het andere topic heb gedaan kan ik enkel mijn ervaring en zelf opgedane kennis delen, maar om ècht te weten waar jou eventuele tekorten liggen heb je toch echt een bloedtest nodig. Is het echt niet mogelijk om die te krijgen? Uiteindelijk is het toch je eigen lichaam waar je baas over bent? Zomaar supplementen slikken is ook weer niet verstandig. Sommige vitaminen zijn redelijk onschuldig en verlaten je lichaam probleemloos bij een teveel, maar je hebt ook vitaminen die gaan stapelen en voor behoorlijke klachten of erger kunnen zorgen.. Maar ik kan me voorstellen dat als je een heel slecht voedingspatroon hebt, je lichaam schreeuwt om bepaalde vitamines/mineralen/vetten die je niet binnenkrijgt/hebt gekregen.. Maar nogmaals, om die tekorten op te sporen heb je toch echt een meewerkende arts nodig die wèl mee wil gaan met zijn tijd..
Dat is ook precies waarom ik geen extra supplementen neem, terzijde van formulium zuur geslikt toen ik zwanger was. Ik ben momenteel zelf voeding aan het studeren maar ik ben echt pas bij het begin. Prive is een optie maar lijkt op eerste oogopslag echt enorm duur en dan spreek ik niet over een paar tientjes maar een paar honderd!