Hoi lieve mensen, Mn zoontje heeft de laatste weken heel veel driftbuien, niets is goed en snel huilen als hem iets niet zint. Wat doet hij dan, hij slaat zn hoofdje tegen alles wat hij tegenkomt, de muur, tafels, bed rand etc en zelfs de grond. Het is verschrikkelijk om te zien, want hij doet het zo hard dat hij er blauwe plekjes aan overhoudt op zn voorhoofd. Ik weet niet hoe ik hiermee moet omgaan, ik kan hem moeilijk negeren terwijl hij zich pijn doet. Ik til hem altijd snel op en neem hem in mijn armen om te sussen, hij is dan wel al snel gekalmeerd. Maar het probleem is dat hij dit ook doet bij oma, of waar we ook op visite zijn, en als ik niet in de buurt ben, blijft hij tekeer gaan en zich pijnigen. Hij is de laatse tijd zo verdrietig en onrustig. Ziek is hij niet, oortjes na gekeken, hij krijgt wel kiezen door, daar krijgt hij een zetpil voor en druppeltjes. Voel me er best verdrietig onder, herkent iemand dit?
Yep, herkenbaar. Heel normaal ook. Manier van frustratie uiten. Goed dat je hem uit de situatie haalt. Volgens mij is er ook weinig anders dat je kan doen. Het gaat over, echt! (hier kwam het nog wel een keer terug, maar in veel mindere mate)
Ik herken het een beetje. Mijn zoon doet het heel af en toe als hij echt heel boos is, maar dan houdt hij er geen blauwe plekken aan over. Hij doet het meer om aandacht te trekken maar niet echt hard. Dus ik negeer het dan wel. In jou geval is het wel wat erger, lijkt me moeilijk om mee om te gaan. Ik zou persoonlijk het kind toch even uit de situatie halen en dan misschien een campingbed of iets anders neerzetten waarbij hij zijn hoofd niet kan verwonden. Dan zou ik hem daar laten uitkuren. Hopelijk is het snel weer over. Sterkte ermee.
Hier ook eentje die, als hij kwaad is, met z'n hoofd tussen zijn benen op de grond bonkt. Maar niet met blauwe plekken. Soms slaat hij zichzelf tegen zijn gezicht. Het hoort erbij zegt men....
Mijn jochie deed het ook rond die leeftijd.. Dat was ook vooral frustratie van het niet (goed) kunnen praten. Na eerst een periode sussen, afleiden etc. was het advies dat hier werkte: laten gaan.. Maar dat doet wel pijn in je hart. Mijn jochie bonkte vooral op de vloer, en heb er af en toe een kussen onder gesmeten.. Daarmee was het in een paar dagen over.. Ik heb hier het geluk dat ons ventje niet zo snel blauwe plekken op zijn hoofd kreeg. Dus het zag er redelijk fatsoenlijk uit. Maar leuk was anders..
ja leuk is anders inderdaad. Na het optillen om te sussen gaat het wel gelijk weer goed en is hij al snel rustig dus een campingbedje hoeft gelukkig niet. En een kussen onder gooien heb ik ook geprobeerd, maar dat lijkt hem alleen meer te frustreren, dan gooit hij die kussen weg om zich alsnog op de grond te gooien en hard met zn voorhoofd op de grond bonken. Hoop dat dit gedrag gauw overgaat. Deepfreeze wou dat ik het kon laten gaan.. Maar hij houdt er al snel blauwe plekjes over, hij heeft nu al 3 plekjes aan over gehouden (meestal is het dezelfde plek wat hij raakt). Bedankt dames! Hoop dat het snel over mag zijn en ik mn vrolijke knulletje terug krijg. Gr yach.
onze oudste deed dit ook... Op een gegeven moment advies gevraagd aan het cb - zei gaven aan, dat je het wel mag/moet benoemen: ben je boos/je mag best boos zijn maar zij adviseerde ook om dan een kussen aan te geven, wat iemand al zei. En aangeven dat je kindje dáár op kan bonken/botsen, omdat het boos is, om zich zo te uiten. Dat hielp hier ook wel en dan verder even laten gaan...
Mijn zusje heeft dat ook met haar jongste. Het CB is zelfs op huisbezoek geweest om het te bekijken. Zij beoordeelden het als een kindje dat in het hoofdje verder is dan het lijfje aankan en schijnbaar uit zo'n kleintje zijn/haar frustratie op die manier. Of het echt zo is... ik kan het niet beoordelen.
Dit had mijn zoon ook. Ik paktte hem dan op en ging hem troosten. Ik vond het vreselijk. Ik las later dat ik er geen aandacht aan moest geven en als hij dan gestopt was met zichzelf pijn doen, dan pas aandacht geven. Het duurde even, maar met 2 weken was hij er echt vanaf. Soms doet hij het nog weleens, maar ik geef er geen aandacht aan en dan stopt hij meteen.
Heel herkenbaar. Wij hebben ook zo een periode gehad. Bij ons werkte het negeren heel erg goed. Als ik hem oppakte om te sussen werd hij alleen maar kwader. Het doet pijn aan een moederhart maar dit was voor ons de beste oplossing. Hij had op een gegeven moment een grote blauwe plek op zijn voorhoofd. Maar na een paar weken werd het steeds minder en nu doet hij het eigenlijk niet meer. Sterkte, als het goed is is het een fase en gaat het weer over. Het is alleen heel naar om te zien.
ik werk met moeilijk opvoedbare kinderen en het is natuurlijk niet te vergelijken, maar uit ervaring kan ik wel zeggen, dat tijdens een driftbui sussen op een lieve manier niet altijd de juiste manier is.. Het beste is om door zijn gekrijs iets heel anders "leuks" te gaan doen wat uiteindelijk wel zijn aandacht zal afleiden.. zo haal je hem ook uit de situatie, maar wordt hij niet beloond voor zijn gedrag. Als je hem gaat sussen, krijgt hij eigenlijk de aandacht die hij niet verdiend voor het driftig zijn.. en driftig zijn mag zeker op deze leeftijd, ons mannetje begint ook af en toe die trekjes te vertonen maar belonen of afleiden is wel een verschil gewoon negeren en iets leuks gaan doen.. meestal helpt het al als je als volwassene met zijn speelgoed gaat spelen.. dan kunnen ze niet snel genoeg mee komen spelen het is maar een advies en ik las het hier en dacht misschien heb je er iets aan.. en anders hoop ik dat je kleintje het snel weer afleert succes ermee!