Ik heb voor kerst weer leuke kook en bak boeken gekregen en wil in het verlengde daarvan eigenlijk ook een goede mixer. Nu zie ik een silvercrest bij de lidl die heel betaalbaar is in vergelijking met de duurdere. Maar wat is wijsheid doorsparen? Of is die van de lidl ook eigenlijk best te doen?
Dat ligt eraan wat je ermee wil doen. Goedkope machines zijn meestal niet heel krachtig en zal dus zijn beperkingen hebben. Ik was laatst bij een vriendin en die heeft een bosch mum van 1000 watt en het viel vies tegen wat je ermee kon (en dat was nog niet eens een hele goedkope). Bv boter klopte hij bv tegen de rand aan ipv dat het luchtig geklopt werd. We konden uiteindelijk een handmixer erbij pakken. Maar ik ben misschien ook wel wat verwend met een hele krachtige kenwood. Aan de andere kant, voor die paar tientjes kan je je ook geen enorme buil vallen. Ondanks dat ik denk dat investeren in een duurdere merk geen overbodige luxe is, kan je ook uitproberen of je zo’n apparaat veel gaat gebruiken. Maar in mijn opinie: ik zou zeker doorsparen!
Die van de lidl heeft 1300 wat meer dan die 1000 maar ik ben inderdaad bang dat ik meer wil dan het apparaat aan kan. Vooral ook omdat ik een hobby kok ben. Sparen dus maar!
KitchenAid is echt aan te bevelen. Ik heb al jaaaren een KitchenAid. Het is even een investering, maar het gebruiks plezier is er ook naar.
Ja, dan zou ik echt er even voor sparen en een mooi apparaat kopen. Daar ga je dan zoveel plezier van hebben. Ik heb mijn Kenwood (cooking chef) inmiddels 8 jaar en hij doet het nog steeds fantastisch. En daarnaast heb ik inmiddels ook de nodige accessoires erbij gespaard, die het een hele complete keukenrobot maken (bv pastamakers, vleesmolen, e.d.) Als hij stuk gaat, komt er dezelfde dag nog een nieuwe (en dan ga ik daarna wel weer sparen )
Ik heb een Bourgini (Classic 4,5 L) van toen 60 euro en een Kitchenaid. Beiden hebben delen die niet in de vaatwasser kunnen. De Bourgini heb ik helaas zonder kap, met was veel prettiger geweest. Op zich is hij zo slecht nog niet. Je blijft alleen schrapen. Op de Kitchenaid heb ik een speciale kop waardoor dat minder nodig is. Maar gezien de prijs ben ik nog wel blij met de Bourgini. Nu kan ik rustig aan samen met de oudste wat maken en heeft hij zijn eigen machine.
Wij hebben een KitchenAid, wel niet goedkoop maar we gebruiken hem redelijk veel en vind hem ook mooi genoeg om te laten staan op het aanrecht. Ook wel stevig, vb om brooddeeg te kneden Er zijn regelmatig stock verkopen van KitchenAid (hier in Antwerpen in ieder geval), zo hebben wij de onze toch wel met wat korting kunnen kopen.
Ik heb even gezocht. Dit is degene die ik heb, niet de Classic. https://www.coolblue.nl/product/734961/kitchenaid-artisan-mixer-5ksm125-contourzilver.html
Kitchenaid is volgens mij gewoon een goed merk. Ik zag inderdaad dat hij maar weinig watt heeft, maar volgens mij is het toch een krachtige machine. Dus heb even gegoogled en kwam dit artikel tegen, waarin uitgelegd wordt, waarom de kitchenaid met weinig watt toch krachtig is: https://www.coolblue.nl/advies/kitchenaid-vs-kenwood-keukenmixers.html Maar ik heb dus een Kenwood. Volgens mij doen ze qua prestatie niet voor elkaar onder. Bij kitchenaid speelt het design een wat grotere rol. Maar uiteindelijk is dat ook een smaak kwestie. Ik hoef niet perse een kleurtje en vind het strakke moderne design van kenwood prima. Een ander houdt meer van de klassieke vormgeving van kitchenaid.
Het aantal watt schijnt niet alles te zeggen, de kitchen aid zit anders in elkaar en heeft daardoor minder watt nodig om toch krachtiger te zijn. Tenminste dat heb ik ooit gelezen. Omdat ik kitchen aid echt te duur vond heb ik, inmiddels bijna 8 jaar geleden, een kenwood titanium chef gekocht. Hij doet het nog zo goed als de eerste dag Ik heb de keukenmachine extra erbij, en een blender. Hij wordt vrijwel dagelijks gebruikt. Ik mik alles in de wasmachine Ik heb wel de kom van de keukenmachine en de deksel moeten vervangen (deksel een tijdje terug, kom een paar weken geleden) omdat het plastic echt oud was, van de kom was de handvat afgebroken. Ik zou dus doorsparen (Ik heb trouwens de accessoires gratis gekregen, het was een actie van kenwood zelf. Mijn moeder heeft een paar jaar terug ook van eenzelfde actie gebruik gemaakt. Komt regelmatig terug dus)
Hmm lastig kiezen dus. Bij de ene in een aanbieding bijna alles accessoires die ik misschien nooit ga gebruiken. Geen handvat De andere wat duurder meer kleurtjes ( jep vrouw ik kijk naar kleur maar kies uiteindelijk altijd zwart) en wat minder accessoires
Jij had blijkbaar ooit hetzelfde gelezen over die wattage Nou moet ik ook zeggen dat ik me daar nog nooit in verdiept had tot mijn vriendin daar over begon. De verkoper had het gehad over watt en ze vroeg naar het vermogen van mijn machine. Maar ik denk nu ook dat het niet alles zegt. Haar bosch mum was gewoon echt niet krachtig. Ik durfde het bijna niet tegen haar te zeggen, maar ik merkte het meteen toen ik hem aanzette, toen we samen macarons gingen maken. Was dus ook voor het eerst dat mijn macaronbeslag niet goed gelukt was… En ik ben wel echt fan van Kenwood, ook vanwege de uitbreidingen op het apparaat zelf. Maar ik geloof ook dat Kitchenaid vergelijkbaar is. Daar kan ik alleen nooit op overstappen, want dan kan ikmijn verzameling accessoires wel weggooien en dat is bij elkaar toch ook een aardig bedrag geweest. Zou zonde zijn
Ik zag nu bij kenwood idd de actie met de accessoires.... Als ze allebei even krachten zijn.....misschien dan toch nu maar.
Kijk bijvoorbeeld naar de keukenmachineaccessoire van de kitchenaid (zie bijlage) (foodprocessor op z’n engels) dat vind ik dus vrij fragiel uitzien. Misschien heb ik het verkeerd, maar ik moet toch regelmatig wat kracht zetten om de ingredienten door het tunneltje te duwen als ze wat klem zitten, als ik weer eens bedacbt heb om twee dikke wortels erdoorheen te duwen bijvoorbeeld die net wat te dik zijn. Ik weet niet of ik dat zou durven met de kitchenaid. Gaat dat hele ding ook niet kantelen?! Bij de kenwood zit het erop, dus dat kan niet mis gaan. TS: zou je er ook accessoire bij willen? Ik wilde absoluut niet meerdere apparaten hebben namelijk, dus de losse keukenmachine en de mixer zijn meteen de deur uit gegaan. Ik heb enkel de kenwood en een staafmixer voor de soep. Maar goed ik wil zo weinig mogelijk spullen, helemaal in de keuken. Daarom blijf ik weg uit de kooktopics hier want anders ga ik een airfryer of slowcooker willen, terwijl ik niet wil
De Kitchenaid is redelijk zwaar en kantelt niet heel snel, maar het is wel een zwakke plek. Zulke accessoires zou ik er zelf niet bij kopen. Als je dat wel wilt zou ik voor Kenwood gaan.