steriliseren van flesjes en spenen?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door melisjuh30, 18 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. melisjuh30

melisjuh30 Bekend lid

17 jun 2008
    854
    0
    0
    Hoi,

Ik bedacht me net dat ik waarschijnlijk de voedingsflesjes en spenen voor de geboorte moet steriliseren.
    Hebben jullie dit gedaan? en hoe? door ze uit te koken in een pan ( hoe lang en hoe?) of hebben jullie zo`n magnetronsteralisator gebruikt?
    Wat is het handigste?

Alvast bedankt!

2. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.807
    4.191
    113
    Ik heb een magnetronsterelisator, ideaal zo'n ding!
    Ik heb het niet voor de bevalling gedaan hoor. De kraamhulp heeft het de eerste keer gedaan, is teslotte zo gebeurt.

3. Krul

Krul Lid

4 dec 2008
    69
    0
    0
    Juf
    Zeeland
    Ik heb ook zo'n magnetronsterilisator. Echt ideaal inderdaad.

4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.070
    3.862
    113
    Gewoon in de pan, werkte prima en niet weer een extra sta-in-de-weg voor mijn toch al overvolle kastjes.

5. Niki

Niki Fanatiek lid

13 dec 2005
    1.663
    1
    0
    Venlo
    Heb het ook altijd in een pannetje gedaan, flesjes en doppen e.d. 3 min. laatste minuut ook speentjes erbij gooien.
    Ging altijd prima!Heb het inderdaad ook voor de geboorte gedaan... (maar ben wel een beetje control freak)

Gr. Niki

6. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Voor de geboorte in een pan. Nu elke dag in de magnetronsterilisator.

7. lynn1986

lynn1986 VIP lid

7 jan 2008
    5.901
    56
    48
    Vrouw
    even een vraag...maar je hoeft tegenwoordig toch niet elke keer de flessen en de speentjes uit te koken...als je het maar 1x per zoveel tijd doet toch? vaatwasser langedraai was toch genoeg...heb ik ergens gelezen...? kan dat kloppen....en ik begrijp dat je de eerste keer dat flesje en zo uit moet koken.....

8. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.807
    4.191
    113
    Klopt. In begin werd het hier iedere dag gedaan. na 1,5 maand ofzo gewoon na iedere voeding goed omwassen, 1x per dag alles in de vaatwasser en 1x per week uitkoken.

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Maar bij borstvoeding geldt dat niet. Dan gewoon elke dag je flesjes en kolf uitkoken, zeker als je de melk wat langer wil bewaren in de koelkast of vriezer moet je steriel werken. Anders gaat er soms van alles groeien in je melk en dat wil je niet neem ik aan ;)!

10. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.069
    2.204
    113
    Brabant
    bij mij zei de kraamhulp dat we de flessen alleen maar huishoudelijk schoon hoefden te maken, gold ook voor de kolfset. (ik gaf afgekolfde melk)

11. foetbal

foetbal Actief lid

20 feb 2008
    209
    0
    0
    Hier idem.
    Soms gooi ik de flesjes en de doppen die ik leeg heb (die dus niet in de diepvries staan) wel eens in een pan met kokend water. Eens in de week ofzo. Maar daar zit geen systeem in.
    En de kolf eigenlijk nooit. Die maak ik schoon met koudwater (tegen het verkleuren) en daarna onder de hete kraan. (En heet is echt heet, ik heb redelijk vuurvaste handen (kan die flesjes met m'n vingers uit het kokende water halen) maar kan m'n handen niet onder de hete kraan houden)

12. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ben benieuwd wat ik dan voor advies krijg over ong 5 weken ;)!

13. Vash

Vash Bekend lid

24 nov 2008
    889
    0
    0
    Amsterdam
    Ik doe alles gewoon in de vaatwasser. Als die nog niet vol genoeg is kook ik het uit in een pannetje. Ik probeer idd een beetje steriel te werken omdat ik een voorraad aan het opbouwen ben voor als ik weer ga werken.

Vandaag heb ik bij de hema een magnetron sterilisator gekocht en ik moet zeggen dat het super handig is. Veel makkelijker dan het uitkoken. Ik vond het onzin, omdat het weer iets is wat je in de keuken moet opruimen, maar ik heb hem voor mijn werk, daar heb ik geen fornuis. De kolf laat ik straks op het werk staan, zodat ik daar ook meteen mijn kolf klaar kan maken voor het volgende gebruik.

14. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

voor de geboorte in het pannetje, daarna in de magnetron (eigenlijk doet vriend dit altijd heb het zelf nog maar 1 keer gedaan :oops: )

15. guusje11

guusje11 Actief lid

2 mei 2008
    393
    0
    0
    huismoeder
    gemert
    in de diepvries?
    dat vroeg ik me dus al af,
    waar bewaar je dan die gesterliseerde spulletjes?
    en als het uit de sterlisator komt is het altijd vochtig , drogen jullie die flesjes dan nog uit?

16. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Foetbal bewaard de flesjes met gekolfde moedermelk in de diepvries.
    De lege flesjes heeft ze niet in de diepvries ;)!

Wij hebben ze de eerste maanden in de koelkast bewaard, later zijn ze gewoon buiten de koelkast bewaard. De kolf had ik wel altijd in de koelkast liggen.
    Om te laten drogen zet ik de rotzooi meestal op het aanrecht op een luier of theedoek.

Overigens wat voor advies ik ook ga krijgen, mocht ik moeten kolven, dan zorg ik dat mijn spullen gestereliseerd zijn ;). Gewoon voor mijn eigen gevoel beter.

17. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Ik heb een magnetronsterilisator gekocht, wat een geweldig ding, dat is nou echt een aankoop die ik iedereen kan aanraden! Ik gebruik hem elke dag, het is zo gebeurd, even 7 minuten op de hoogste stand en klaar.

18. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    ik ben nog uit de tijd van het koken met een grote pan water. elke dag 6 flessen en een reserve met toebehoren. je maakte toen 24 uur voeding tegelijk.
    de flesjes gingen gemaakt en wel in de koelkast en de reserve fles ook.
    nu heb ik 3 flessen van die rare kromme maar maak me zorgen over al die toeters en bellen die eraan zitten ,de dop ziet er zo raar uit aan de onderkant. hoe krijg je dat goed schoon. helaas kan ik tot nog toe nergens mijn favoriete vertrouwde bibi fles vinden. ik hoop hem toch nog te vinden. ik weet niet of een sterilisator wat is of weer een modern "aansmeerding" is.de mensen hier in het topic lijken er dus wel enthousiast over.
    ik liet mijn flessen altijd drogen op een schone hydrofielluier. en dan dus de koelkast in. blijkbaar zijn de normen tegenwoordig wat aangepast. ik denk ook niet dat jullie nog gekookt water gebruiken om de flesjes te maken is het wel? dat zal wel met bronwater gaan neem ik aan nu.?

19. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    - Ik ben nog uit de tijd van het koken met een grote pan water. elke dag 6 flessen en een reserve met toebehoren. Ik weet niet of een sterilisator wat is of weer een modern "aansmeerding" is.de mensen hier in het topic lijken er dus wel enthousiast over.
    Uit koken in een pan met water gebeurd ook nog hoor ;)! Een magnetronserilisator is een ronde bak, daar doe je een laagje water in en je flesjes/kolf etc en dan zet je hem aan, paar minuten in de magnetron en klaar is het ;)!

- je maakte toen 24 uur voeding tegelijk.
    Word tegenwoordig afgeraden om voeding voor zo lang klaar te maken. Word per flesje aangemaakt nu ;)!

- de flesjes gingen gemaakt en wel in de koelkast en de reserve fles ook.
    Idd ivm bacteriegroei (die minder is op koele plaatsen) leg je je spullen in de koelkast.

nu heb ik 3 flessen van die rare kromme maar maak me zorgen over al die toeters en bellen die eraan zitten ,de dop ziet er zo raar uit aan de onderkant. hoe krijg je dat goed schoon.
    Als je ze eenmaal in gebruik hebt weet je het wel hoor ;)! Onderkant kan je net zoals de bovenkant losmaken. Zo kan je alle onderdelen los schoonmaken en kan je overal bij ;)!

ik liet mijn flessen altijd drogen op een schone hydrofielluier. en dan dus de koelkast in. blijkbaar zijn de normen tegenwoordig wat aangepast.
    Zo heb ik het ook geleerd, laten drogen op een luier of theedoek en dan de koelkast in. Kolfspullen trouwens ook even in een schone luier/theedoek wikkelen en dan in de koelkast.

- ik denk ook niet dat jullie nog gekookt water gebruiken om de flesjes te maken is het wel? dat zal wel met bronwater gaan neem ik aan nu?
    Wij gewoon koud water uit de kraan :D! Koken hoeft niet meer, tegen de tijd dat het afgekoeld is is het alweer net zo 'vies' als je het zo uit de kraan neemt.

Zo dat is hoe ik het geleerd heb, bijna 17 maanden geleden. En zelfs in die tijd blijkt het veranderd te zijn :D! Haha! Waarschijnlijk ga je straks gewoon doen wat jij handig vind, hoe het voor jou goed voelt en misschien zelfs wat je zelf gewend bent nog van eerst. Je andere kinderen zijn er vast ook niet slechter van geworden ;)!

20. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    thnxks bolbuikje :) ik ben weer helemaal up tot date.

Deel Deze Pagina