Ik lees nu de uitspraak, en daar zou ik dus de fout in gaan. Ik was echt in de veronderstelling dat het als Baar uitgesproken moest worden. Bèr vind ik een beetje zeurderig klinken eerlijk gezegd.
Ik ken een baerke...in limburgse taal schrijf je eerst de a en dan de e (voor de mensen die de spelling raar vinden ) Als limburger vind ik het ook geen leuke naam. Maar je moet er van houden en je went er op een gegeven moment aan. Dat doe je immers ook bij andere namen. Heeft iemand zich wel eens afgevraagd bij de bekende Bear Grylls, hmm das een aparte naam?! De namen lieve, sterre, vlinder, bloem enz enz zijn in eerste instantie ook niet "gekozen" voor iemand zijn/haar naam maar maken we er allemaal zelf van. Daar zijn we ondertussen ook aan gewend dus vind Baer niets raars meer. Maar dat wil niet zeggen dat ik het mooi vind, overigens de andere namen ook niet. Het ligt echt aan je eigen smaak. Volg je gevoel!
Ach, het zijn oude namen en als jullie dat mooi vinden: doen! Ik vind Baer/Ber goed passen bij een naam als Huub. Komt volgens mij wel beiden van Hubertus, maar hé, als roepnaam vind ik het niet storend. Heb je een goed gevoel bij een naam: geen vragen bij stellen en doen, een naam kies je op je gevoel.
Sluit me hier bij aan. Wij gaan voor de echte Friese namen en die leveren ook nogal wat commentaar op. Ach wij vinden het prachtig en daar gaat het om. Ik vind het dus wel charmant om een echt Limburgse naam als Baer te geven. Ik begreep overiegsn meteen hoe het uitgesproken moet worden, en kom niet uit limburg
Oh nee vreselijk! Ik kom ook uit Limburg maar dit vind ik echt niks. Juist niet in combinatie met Huub, dan lees ik eigenlijk een naam Hubert (hubaer). Je eindigt met de B en begint met een B daar struikel ik dan over.
Ik zou het schrijven als Bèr. Huub en Bèr vind ik overigens geen leuke combinatie. De naam is niet mijn smaak, maar smaken verschillen, dus kies de naam die jij mooi vindt!
heb die naam nog nooit gehoord , vind het ook niet super mooi maar als jullie het leuk vinden zou ik het gewoon doen ! je kan er misschien ook Berre van maken vind ik persoonlijk stoerder voor een jongentje
AE hoor je dan uit te spreken als "aa" ...dat is oud Hollands! Denk maar aan Schaepmansstraat,dat is gewoon Schaapmansstraat. Engels/Iers? Is het wel zo dat AE een EE klank heeft. Graeme spreek je uit als Greehem Maak er dan gewoon de schrijfwijze Beer van,is mijn mening
Hier in Limburg wordt de combi ae uitgesproken è....dus baer wordt als Bèr uitgesproken. Hij staat nog steeds bovenaan mijn lijstje met namen, maar heb er nog meer. Gelukkig hebben we nog even met definitief kiezen, en wellicht is t gewoon een meisje...en dan is al die stress en onzekerheid van mijn kant niet nodig geweest
In het Middelnederlands betekende een -i- of -e- achter een klinker inderdaad dat die klinker langer werd uitgesproken. Dat zie je bij Schaepman, en bij Oisterwijk. We doen het nog steeds bij de -ie-...als je logisch denkt zou dat, naar analogie met aa, ee en oo, eigenlijk ii moeten zijn. Maar de -ae- in Baer is de Duitse schrijfwijze, waarbij de -e- achter een klinker vervangen kan worden door een umlaut. Denk maar aan Oesterreich en Österreich, Huettenkaese en Hüttenkäse. Als je naar de spellingsregels van het Nederlands kijkt, dan zou je eigenlijk Ber schrijven. Maar omdat de -e- langer aangehouden wordt, is een klankstreepje dat aangeeft op z'n plaats. En omdat het geen ee wordt maar eh, gebruik je een accent grave.