Peetoom/peettante?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Djinti2011, 24 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Djinti2011

Djinti2011 Bekend lid

8 aug 2007
    772
    0
    0
    Medewerkster order fullfillment
    Eindhoven
    Ik heb een dilemma.
    In mijn vriend z'n familie is iedereen gedoopt en heeft iedereen een peetoom en peettante. Wij zijn zelf peetoom en peettante van haar jongste dochter. Toen ze wist dat wij zwanger zijn, zei ze meteen "ik wordt wel peettante hè"...

Nu heb ik daar geen moeite mee, ware het niet, dat ik zelf niet gedoopt bent. Ons kindje laten dopen vind ik ook niet echt nodig. Maar ik zou het wel leuk vinden om een soort van peetoom en/of peettante voor onze beeb te hebben. Dan komt daar een tweede probleem bij.
    Ik zou haar graag "peettante" willen laten zijn, maar nu heb ik ook nog 2 broertjes, een tweeling, die ik ook beiden niet voor hun hoofd wil stoten.

Verder heb ik ook weleens de term "verwentante" "suikeroom" etc. gelezen. Maar dan vind ik het weer overkomen alsof de "verwentante" en de "suikeroom" verplicht zijn de beeb extra te verwennen door middel van wat dan ook, en dat wil ik ook weer niet.

Mijn vragen:
    - Is het mogelijk om meerdere "peetooms"/"peettantes" te hebben (dus bijv. 2 peetooms en 2 peettantes)?

- Wat is nu een leuke benaming behalve peetoom/peettante/suikeroom/verwentante? Want eigenlijk wil ik toch wel die vermelding op het geboortekaartje doen.

Alvast bedankt voor jullie tips/adviezen!

2. kersje

kersje Fanatiek lid

4 jul 2011
    1.594
    1
    36
    Noord-Holland
    volgens mij mag je er maar twee hebben, twee tantes of twee ooms is geen probleem. ik ben zelf peettante van haar jongste samen met de schoonzus van die vriendin. je broers misschien voor eventueel volgend kindje.... een andere benaming weet ik zo even niet, je hoft het natuurlijk niet op het kaartje te zetten maar ik begrijp dat je het zelf graag wil.

3. MamaVanGilani

MamaVanGilani Niet meer actief

Je kunt er zoveel nemen als je wil:), maar als de kleine gedoopt word kunnen er maar 2 officieel op papier!

4. Annemiek1975

Annemiek1975 Fanatiek lid

3 aug 2008
    2.165
    0
    0
    Filiaalleidster
    Neerkant
    Suikeroom is zo wie zo een benaming voor een "oom" die inderdaad iemand overlaad met cadeaus ed.

Onze kleine krijgt ook een peetoom en peettante ondanks dat wij de kleine ook niet laten dopen.

Ik ken de term knuffel oom en tantes ipv peet oom en tante, misschien vind je die benaming wel leuk.

5. me83

me83 Niet meer actief

heb hier ook wel een vraagje bij... laten jullie dit dan ook vastleggen? of word dit als mondeling "'contract'' gezien..

want ben nu zwanger..en wil het wel vast laten leggen.. want stel dat ik door een ongeval of iets om het leven kom en partner ook..dan kan bijv oma aanspraak maken of aanvechten voor voogdij terwijl wij dat dan niet gewild hebben bijv.. dus dan lijkt het handiger om het vast te laten leggen zodat onze keuze defenitief is.. wat zijn de kosten hiervan? notaris is best duur ook dan..

6. Annemiek1975

Annemiek1975 Fanatiek lid

3 aug 2008
    2.165
    0
    0
    Filiaalleidster
    Neerkant
    Dat soort dingen moet je zo wie zo bij de notaris vast laten leggen, ook als je kindje gedoopt word. Maar dat hoeven ook niet per definitie de peet oom en peet tante te zijn.

7. zwangervan4e

zwangervan4e Fanatiek lid

23 jul 2009
    1.037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    Peetouders kun je ook nemen als je kind niet laat dopen, je hoeft het geen andere naam te geven het mag gewoon blijven zoals het is. En als jij je kind toch niet laat dopen kun je er zo veel nemen als je maar wilt! Maar misschien kun je je broers nemen bij een volgend kindje? Dit is in onze familie gebruikelijk dan neem je bv je zus en de broer van je man en dan bij de volgende jou 2 broers bij ons word daar nooit moeilijk over gedaan want je mag er voor de kerk nl maar 2 dat probleem heb jij niet dus lekker nemen wie jij wil.

8. zwangervan4e

zwangervan4e Fanatiek lid

23 jul 2009
    1.037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    de 2e vraag gaat over voogdij niet meer over gewoon een tante of oom dit moet dus vast gelegd zijn bij een notaris in een testament dit OS best duur maar zeker heel belangrijk. je kan op internet zo uitzoeken wie de goedkoopste is bij jou in de buurd! Zelf iets op papier zetten is niet rechtsgeldig!

9. Djinti2011

Djinti2011 Bekend lid

8 aug 2007
    772
    0
    0
    Medewerkster order fullfillment
    Eindhoven
    Als ik nou zeker had geweten dat er nog een tweede kindje zou komen, dan had ik inderdaad voor die oplossing gekozen, echter denk ik dat wij het bij één kindje houden, dus vandaar ook m'n dilemma's.

10. Kanshebber

Kanshebber Fanatiek lid

23 okt 2010
    1.647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    Wij hebben dit dilemma ook. Kansmans familie is katholiek. We hebben samen besloten niet te laten dopen maar hij wil graag wel peetouders. Ik vind het ook lastig wie we kiezen, ook omdat wij niet weten of we het geluk hebben nog n kindje te krijgen. Het liefst wel van beide kanten van de familie iemand. Dat is oorspronkelijk zo bedoeld dat als de ouders overlijden, beide kanten van de familie betrokken blijven en het kind niet helemaal uit het oog verliezen. Overigens hoeven de peetouders niet per se de voogden te zijn maar ze voelen wel een zekere verantwoordelijkheid.

11. Daniellu

Daniellu Actief lid

26 mei 2011
    491
    0
    0
    zuid-holland
    ik denk ook wel dat je inderdaad bij de echte reden moet blijve en dat is inderdaad dat als je ouders te komen overlijde, ik heb een peetoom en tante vaders kant maar de doop namen van me moeders kant en een van me oma en opa samen.. best ingewikkeld. ik vind ook dat als je t niet laat dopen dat je dan meer een suiker oom em tante krijgt maar dat is hoe ik er over denk natuurlijk. wat ik ook vervelend vind is dat je het net als ik op latere leeftijd niet met ze kan vinde en het toch je peetoom en tante blijve en je daar dan toch wat anders mee hebt.. als de andere familie. eigelijk gaat t nergens over want iedereen is toch gelijk in de familie en ieder doet er even veel moeite voor als de rest. succes met je dilemma

Deel Deze Pagina