ziek melden of vakantie nemen

Discussie in 'De lounge' gestart door oxbow, 17 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. oxbow

oxbow Niet meer actief

Sorry ben ik weer met een vraag.

21 oktober moet ik geholpen worden aan spataderen bij mijn eierstok.
    Ze gaan via mijn lies naar binnen en gaan het dan behandelen.

Nu is het advies een week niet zwaar te tillen en geen zwaar werk te doen, maar ja hoe doe je dat als je met zwaar dementen werkt en ook hoe doe je dat met thuis.

Nu loop ik met het idee rond om mijn vakantie dan in te plannen zodat ik die week dat ik niet echt aan het werk kan, gewoon thuis ben en ik me niet ziek hoef te melden, omdat ik me al heel veel ziek heb moeten melden de laatste 8 jaar door zwangerschap.

Hoe hebben jullie dat opgelost met een operatie/behandeling waarnaar jullie geen zwaar lichamelijk werk mocht doen?
    En hoe deden jullie dat thuis, want mijn jongste is dan 8 maanden.

Mijn voorkeur gaat uit naar vakantie opnemen en ik weet 100% zeker dat mijn werk dit goed vind, want ziekmelden is zo en zo altijd al erg moeilijk daar en mag bijna niet.

2. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Zeker ziek melden. Je gaat toch geen vakantie vieren als je geopereerd bent. En dat je je niet ziek mag melden is toch wel van de zotte zeg. Van die druk opzich kan je al ziek worden ;)

Maar je moet doen waar jij je fijn bij voelt. Jij moet er nog lang werken. Ziek van de zwangerschap vind ik wel wat anders dan gewoon vaak ziek melden. Je bent gewoon ziek die week vind ik...Succes met je keuze

3. Drieka

Drieka Niet meer actief

Je moet jezelf natuurlijk ziek melden, dat lijkt me toch wel logisch?
    Het is onzin dat je je niet mag ziek melden en vakantie opnemen vind ik ook onzin. Het is niet zo dat je je ziek meldt met een verstopte neus!
    Je krijgt een operatie en denk dat je werkgever ook wel begrijpt dat je dan toch echt een weekje thuis moet bijkomen?

Ik heb geen kinderen dus daar kan ik niet over oordelen maar kan de kleine niet (als je man werken is) bij je ouders of schoonouders terecht zodat jij niet hoeft te tillen?

4. Mirro

Mirro Fanatiek lid

27 dec 2007
    1.782
    30
    48
    In eerste instantie zou ik vragen of je werkgever aangepast werk heeft. Je laat dan zien dat je wilt werken, maar wel je beperkingen serieus neemt.
    Als dat er niet is, kan ik me voorstellen dat je kiest voor vakantie.
    Natuurlijk heb je recht op ziekteverlof, dus het kan wel, maar als je al veel ziek bent geweest (en nee, dat was niet voor je plezier en daar heb je niet voor gekozen etc) kan ik me voorstellen dat dat een goed idee is.
    Je moet wel in je achterhoofd houden dat je dan tijdens de vakantie ook beperkingen hebt en misschien wel pijn. Je kan dat accepteren of je alsnog ziek melden (als je echt niks aan je vakantie hebt).

Zelf ben ik jarenlang HR manager geweest en hoe erg het ook voor jezelf is dat je veel ziek bent geweest, het is vaak toch een positief gebaar als je een deel "voor eigen rekening" neemt.
    Pfff... voelt zo krom om dit te schrijven, maar het is toch hoe veel mensen (vaak die zelf niet veel ziek zijn geweest) het zien/voelen.

Maar nogmaals: eerst vervangend werk vragen, en je hebt wel het RECHT om je ziek te melden.

5. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Kun je niet in overleg? Als je zelf zegt vakantie opnemen, heb je niets te verliezen. Misschien hebben ze wel vervangend werk?

6. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Hoezo mag je je niet ziek melden? Als je ziek bent ben je toch ziek.
    Met je kleintje, vaak til je je kinderen veel meer dan echt nodig is. Even een weekje minder en als het kan hulp vragen.

7. Truusdemier

Truusdemier Niet meer actief

Ziek ben je naar mijn mening als je niet in staat bent je werk te doen. Dat ben je niet na de operatie dus ik zou geen vakantie opnemen. Wel zou ik overleggen met je werkgever of aangepast werk mogelijk is.

8. oxbow

oxbow Niet meer actief

bedankt allemaal, aangepast werk wilde ik eventueel eerst overleggen, want een ontbijt geven aan de mensen dat kan best wel en een krant lezen met bewoners ook, maar in principe zal ik dan evengoed ziekgemeld worden, want ik ben niet in staat om de mensen uit bed te halen en te wassen of naar bed te brengen op dat moment en dat is wel het meest voorkomende werk dus ze missen een extra kracht.

Maar ik heb 29 september mijn jaargesprek en dan ga ik het zeker aankaarten en overleggen met mijn leidinggevende.

9. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Als je je inderdaad al heel veel ziek hebt gemeld de laatste jaren zou ik de eer aan mijzelf houden en vakantie opnemen of aangepast werk vragen. Zeker niet ziekmelden dan in dit geval, tegenwoordig lig je er zo uit, ook met een vast contract.

10. Annamama

Annamama Bekend lid

5 dec 2012
    663
    5
    18
    Helemaal met je eens. Zo zou ik het ook doen. Vervangend werk vragen en anders eventueel de operatiedag ziek melden en verder vakantie op nemen. Mocht het langer duren kan je je altijd nog ziek melden.

11. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    De dag van de operatie ben je toch echt wel "ziek". No way dat ik dan verlof zou opnemen.

De dagen erna zou ik eventueel wel verlof opnemen (als teken van goede wil dat je je maar 1 dag ziek meldt) of om aangepast werk vragen.

Deel Deze Pagina