Baby wil rechtop zitten

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Minerva, 17 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minerva

Minerva Niet meer actief

Dag dames,

Even een vraag: sinds een dag of twee geeft onze baby van ruim 3 maanden heel duidelijk aan dat hij graag rechtop wil zitten. We spelen vaak met hem voor de voeding aan; we hebben hem dan met onze knieën omhoog op de bovenbenen liggen met zijn voetjes en gezicht richting onze borstkas (snappie? ;)). Hij maakt dan steeds de beweging naar voren en als we hem (met de handen onder de oksel) even rechtop laten zitten op onze buik is hij helemaal de man :cool: Hij gaat dan lachen en druk kletsen, super leuk om te zien! Hij verwacht dit nu natuurlijk iedere keer als we zo zitten te spelen :p

Maarrrrr..... Is dit niet slecht voor hem? Zijn houding, zijn rugspieren, etc.? Het is niet dat hij uuuuuuren zo zit, maar toch wel een aantal keren per dag (eventjes)...

Daarnaast maakt hij nu echt een mega SPRONG in zijn lichamelijke ontwikkeling door. Sinds de afgelopen paar dagen wil hij ineens omrollen, begint wat te spartelen (lijkt op tijgeren) als hij op zijn buik ligt, wil rechtop zitten (en dan naar zijn voeten grijpen), etc... Druk mannetje :$

Vrijdag ga ik met onze vent weer naar het ziekenhuis waar ook een kinderfysiotherapeut aanwezig zal zijn en natuurlijk vraag ik het daar ook even na :)

2. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.614
    1.155
    113
    haha leuk om te horen, wij hadden ons zoontje ook altijd zo op onze benen liggen. vonden wij ook wel gezellig! maar als het af en toe is kan het geen kwaad hoor, zolang je hem nog niet in een stoel ofzo gaat zetten;) (behalve wipstoel natuurlijk)
    lekker van genieten!:D

3. tuc

tuc Niet meer actief

Wat je doet tegen je benen aanleggen is niet erg...en ook niet dat hij zelf omhoog probeert te komen, het komt dan uit hemzelf. Maar zeker niet meer onder zn okseltjes houden en neerzetten, dat is wel echt. Daarmee belast je de nek en rugspieren te veel. Het is goed om hem zoveel mogelijk op zn buik neer te leggen. Van daaruit ontwikkelt hij de rest namelijk.

4. Minerva

Minerva Niet meer actief

We leggen hem ook iedere dag verschillende keren op zijn buik in de box of op het speelkleed. Hij wil al graag omrollen (ligt dan te kreunen en te steunen en met zijn handje te wapperen om om te draaien) en er is slechts een klein zetje met de pink nodig om hem om te laten rollen :p En dan wil hij weer terug naar zijn rug, om vervolgens weer naar zijn buik te willen rollen, etc. :p

Het rechtop zitten gaat vanuit de houding op de knieën, dus ik zak wat verder onderuit en hij komt steeds rechterop en dan houd ik hem een beetje stabiel vast, zodat hij niet omvalt. Hij kan zijn hoofdje al redelijk zonder problemen omhoog houden en zit dan vrolijk lachend om zich heen te kijken :D

Maar als ik het goed begrijp, is dit niet goed? Zelfs niet voor even? Het is niet dat we hem oppakken en overal zittend neerzetten, echt alleen maar vanuit de knie-houding en zelfs dan nog maar eventjes (halve minuut ofzo)....

5. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Geen antwoord op je vraag verder, maar moet wel even glimlachen. Wat herkenbaar, hier ook een dame die al van alles wil, helaas lukt veel nog niet, oeh, dan is ze flink gefrustreerd hoor. ;)

Je hebt dus geen bal aan m'n reactie. ;)

6. Minerva

Minerva Niet meer actief

Geeft niet!!! Leuk om dit van andere moeders te lezen en dat het herkenbaar is. De laatste dagen wil hij ineens zoveel wat hij (nog net) niet kan... De schat ;)

Natuurlijk is het wel zo dat als het slecht is, we er direct mee stoppen. Laat dat duidelijk zijn (daarom informeer ik ook even in het ziekenhuis), maar het is gewoon hartverwarmend om die pretletter zo te zien genieten van het zitten, al is het maar even :D

7. zonnetje1980

zonnetje1980 Fanatiek lid

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Hier ook een zoontje die graag rechtop zat. Wel goed opletten dat ze ook goed haar nekje gaat trainen in buikligging. Hier deed ons zoontje dat niet en kregen we commentaar op het CB dat hij eerst goed zijn nekspieren en rugspieren moest trainen ipv zijn buikspieren. Maar als je dochter ook goed haar nekje traint in buikligging is er niks aan de hand. De een is eerder dan de ander.

Zo had ik van de week een meisje in mijn handen die 2 weken jonger is dan mijn zoontje en die zat totaal nog niet, terwijl ons zoontje hier al redelijk goed kan zitten nu. Maar inderdaad niet te lang en te vaak. Maar is gewoon stukje ontwikkeling.
    Vanaf 4 maanden hebben wij ons zoontje wel af en toe 5 min in een bumbo-stoeltje gezet.

8. pien25

pien25 Fanatiek lid

2 dec 2008
    1.272
    0
    0
    Hier was het bij dl precies zo, genieten voor ons om haar zo te zien proberen... Zonde natuurlijk van de frustratie van haar

9. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Die van ons zit en staat ook het liefste de hele dag. Zelfs in bad (tummytub) wil ze staan en weigert ze te gaan zitten. Als ze dan zit of staat op schoot dan kijkt ze heerlijk alle kanten op, haar nekje is in ieder geval ook goed sterk. Niet stimuleren denk ik, maar echt tegenhouden doe ik ook niet ...

10. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Mijn zoon (17 weken) doet dit nu ook al een paar weken. Ik leg hem met het spelen altijd tegen mijn benen aan, en dan gaat hij inderdaad steeds naar voren leunen (proberen te zitten). Echt grappig om te zien.
    Ook leg ik hem een paar keer op zijn buik, zodat hij zijn nek kan trainen. Het grappige is dat hij zijn evenwicht niet vindt, en dan zijn beentjes omhoog komen waardoor zijn hoofdje dus weer naar onder kiepert hahah:) En maar kreunen en steunen dan.
    Ik kan hem overigens ook alleen nog maar rechtop in mijn armen houden. In liggende houding gaat hij direct huilen. Hij is nieuwsgierig en wil gewoon overal kunnen kijken denk ik...:):)

Deel Deze Pagina