Heeft er iemand met een BKR regestratie in deze moeilijke tijd een hypotheek kunnen afsluiten? we hebben wat rondgebeld maar krijgen niet echt een duidelijk antwoord. Dus vandaar hier mijn vraag. Liefs Fleur1
Ligt aan de soort registratie. Alle kredieten worden geregistreerd maar pas als er ook een achterstand in de betaling zit kan het moeilijk worden om een hypotheek te krijgen. Ik zou gewoon even met je bank bellen morgen en een gesprek aanvragen, dan weet je het zeker.
Een BKR registratie hoeft niets te betekenen. Bij het afsluiten van een GSM abonnement wordt je al geregistreerd. Het gaat er vooral om dat je geen bijzonderheidscoderingen hebt. Als je deze wel hebt, dan is het ook nog van belang welke codering je hebt. Als je een bijzonderheidscodering hebt, dan hoef je niet gelijk afgewezen te worden bij een bank. Je kunt inderdaad het beste een bank bellen (of meerdere) en vragen of het zinvol is om een afspraak te maken.
Ja, want volgens mij kunnen ze het ook nog een aantal jaar zien als je in het verleden wel eens iets niet op tijd betaald hebt. Ik weet uit ervaring dat het vechten is om de code weg te krijgen als je onterecht als wanbetaler geregistreerd hebt gestaan.
Klopt, een codering blijft 5 jaar zichtbaar. Ook een lening/krediet die afgelost is blijft nog 5 jaar zichtbaar (na datum van aflossing).
Een gewone BKR-vermelding (dus dat bij BKR geregistreerd staat dat er een lening is) is geen probleem. Kans is alleen groot dat een bank wel als voorwaarde stelt dat de lening is afgelost voordat de hypotheek passeert, dus daar moet je wel rekening mee houden. Als er een codering op je naam staat (dus dat er een achterstand is geweest) is de kans op dit moment redelijk klein dat je een hypotheek zult kunnen krijgen... Daar deden de meeste banken altijd al wel moeilijk over, maar op dit moment willen ze helemaal geen risico nemen. Dan zou je een heel goed (geloofwaardig!) verhaal moeten hebben om die achterstand te verklaren, en dan maak je heeeeeel misschien nog een kansje... Ik zou zeggen, leg je situatie eens voor aan een onafhankelijke hypotheekadviseur. Die is goed op de hoogte van de eisen van de diverse banken, en kan je dus waarschijnlijk snel vertellen hoeveel kans je maakt. Succes! Je kunt trouwens zelf via je eigen bank alvast je BKR-gegevens kunnen opvragen (kost iets van 5 euro geloof ik). Dan kan de adviseur daar gelijk naar kijken!
het zal eraan liggen wat je registratie en coderingen zijn. wij hebben sinds 4 weken een hypo en staan bij het bkr met enkel onze telefoonabonnementen dus dat was prima. maar we hebben heel veel moeite gehad de hypo rond te krijgen, heeft 3 maanden geduurd omdat de banken constant hun voorwaarden veranderen (=strenger worden) en uiteindelijk hebben we maar 1 bank, 1 soort hypo kunnen krijgen. het is dus kantje boord geweest. onze tussenpersoon zei dat met een codering bij bkr we het hadden kunnen vergeten. ga idd met een adviseur vragen, maar hou er rekening mee dat de banken nu zo veranderlijk zijn dat wat hij zegt een week later al veranderd kan zijn. (wij hebben eens een offerte van de bak gehad, incl 10 jaar rentevast en nhg, toen we 2 dagen later het finaal akkoord moesten krijgen waren de voorwaarden veranderd en konden we bij die bank niets meer! ) veel succes, en laat alle mogelijkheden goed uitzoeken!