Eens. Ik let absoluut op energieverbruik. Maar als het echt koud is mag de verwarming aan. Toen het in de lente van 2013 zo koud bleef stond de verwarming ook aan, zelfs tot in juni! Het was toen zo'n 14 graden in huis zonder verwarming aan.
Hier geen verwarming aan. Zelf in de winter niet we wonen in een flat waar iedereen hem op 30 hebben staan want ook dan gaat de deur wel eens open en 1 raam staat altijd wel op een kier of open (keuken). En dan hebben we gewone kleding aan met een trui prima te doen.
hier is het ook 18,5 graad, maar ik weiger...... Het is pas 6 sept. en hij gaat op zijn vroegst pas half september aan. Hier dus ook veel thee drinken en dekentjes en vesten om het warm te hebben.
Het is soms begin oktober kouder dan in december, daar zit je dan te koukleumen om je 'principes' 😂
Nee nog niet, want het huis is nog warm genoeg maar dat zal niet lang meer duren ik zie de temperatuur zakken! Dan gaat de kachel lekker aan hoor! Zat gisteren al te mekkeren dat ik het winter dekbed er in wil haha
Hier vanmorgen ook even een half uurtje aan gehad. Was 19 graden beneden en vind het dan zo'n armoedige toestand worden. Lekker even op 21 laten komen en toen weer teruggezet.
Whaaa ik ook...de eeuwige discussie met mijn man Ik slaap nl ALTIJD met het raam open...ook als het vriest anders wordt ik wakker met hoofdpijn waar ik niet meer vanaf kom. Maar ik hou van mn winterdekbed...gooide het van de week al eens voorzichtig in de groep maar ik kreeg de reactie: "ben je gek geworden ofzo"
Nee, maar omdat wij grote ramen op het zuiden hebben in de woonkamer/keuken en onze slaapkamer, is het hier ook niet echt koud, ik heb nog niet gekeken maar ik denk zo'n 20/21 graden. Heb wel de ramen dicht gedaan, op aanraden van ML, ik heb het namelijk snel warm, maar hij vond het echt te fris worden. Kamer van F. is wel wat frisser, heb daar geen thermometer, maar ik twijfel om daar even de verwarming iets op te draaien, het is ook niet écht koud te noemen. Liefs,
Haha, ik ook al! Gaan we binnenkort wel doen (nou ja, het zomerdekbed verruilen voor de herfstvariant), mijn man is ook een koukleum.
Ik loop thuis nog in korte mouwen en t-shirt dus nee nog geen verwarming aan. Maar als ik het koud vind dan gaat hij wel aan.
Ik ben ook oprecht geïnteresseerd in het "waarom?". Als het nou begin oktober buiten 9 graden is en in huis 12 graden, ga je dan echt kou lijden? Of is het een bezuinigingsmaatregel? Zo ja, dan zou ik wel andere dingen weten om op te bezuinigen... Ik heb medelijden met jou andere gezinsleden...
Die regel van de Zuidlaardermarkt ken ik ook. Ik vermoed dat dat een besparingsmaatregel van 'vroegah' is.
Hier is het gelukkig nog 19,5-20 graden is huis door goede isolatie. Mocht het nou ineens kouder dan 19 worden, gaat de verwarming zeker aan.
Hier is het gemiddeld 20 graden in huis. Dus zeker geen verwarming aan hoor! Dan maar even sokken aan en een trui. Sowieso liggen we in de avond altijd onder een dekentje, ook in de zomer haha Eind van de maand gaan we 4 weken op vakantie en dan blijft de verwarming dus ook uit. Denk dat de verwarming hier pas weer eind oktober aan gaat; wanneer we terugkomen
Het waarom: Kou lijden hoeft niet aangezien we eventueel wat extra waxinelichtjes aan doen. Dat is nog altijd goedkoper dan gas en de temperaturen zijn nog hoog genoeg om met wat waxinelichtjes de boel wat aangenaam te maken (en is nog gezellig ook). Een extra trui doen we altijd al. Het is puur om gas te besparen en om een traditie in ere te houden. Meestal houden we het nog langer vol tot rond half november
De meeste hebben het toch ook niet over Oktober? Zodra ik het in oktober koud krijg zal ik vast en zeker de verwarming wel aan zetten hoor maar ik probeer het wel zo lang mogelijk uit te stellen. Ik ben van mening dat als je gewoon een vest aan doet dat je het dan ook warm kan krijgen, waarom zou je dan de verwarming aanzetten? Ik spreek even voor mijzelf maar September is een maand waarin het echt tegen mijn principes is om de verwarming aan te doen, voor mijn gevoel is het nog steeds zomer en in de zomer ga ik echt geen verwarming aan doen. En ik zal mij sowieso altijd eerst warmer gaan kleden, heb ik het daarna nog steeds koud dan kan de verwarming altijd nog aan. Maar 17/20 graden vinden wij gewoon niet koud dus tja. Wij zitten zelfs nog in de winter als het echt koud is met de ramen open boven. Wij hebben trouwens ook nooit boven de verwarming aan. Alleen in de woonkamer en de badkamer als we gaan douchen. Wij vinden die kou heerlijk. Ik zou ook nooit in een warm bed kunnen gaan liggen. Verschrikkelijk! Mijn schoonvader heeft altijd zo'n electrische deken in bed, mijn hemel doe normaal hahaha ik ga al zweten als ik er alleen al aan denk.
Hier precies hetzelfde dus.. september is een zomer maand (vind ik) dus daarom die principekwestie.. daarom ook eerst dekentje, warme sokken dikke vesten en kaarsen dus. en als de achterdeur ook gewoon weer standaard dicht blijft.. (blijft moeilijk om die dicht te doen in de herfst, winter, en open blijft in de zomer) dan mag de verwarming aan!