Ik heb wel eens gehoord dat je van de stukken steel en schillen van asperges soep kunt maken. Ik vroeg me af of iemand hier een recept voor weet. Ik ben namelijk gek op asperges en eet ze momenteel wekelijks maar gooi dus steeds alle resten weg. Dus hoe maak ik een lekkere asperge soep????????? Alvast bedankt!
Het kan idd, mijn moeder heeft het afgelopen weekend gemaakt van de uiteindes van de asperges. Was erg lekker, maar een recept, sorry... Even googelen anders?
Nou de schilen gebruik ik niet, maar als ik verse asperges over heb maak ik er ook vaak soep van (wanneer het echt heel weinig is, koop ik er een potje asperges bij). Gebruik 60 gr boter en smelt deze in een pan, fruit hierin een uitje ong 4 min. met de deksel op de pan. Schep de asperge stukjes er door (alleen de stukjes steel, kopjes bewaren) en laat ze ook onder de deksel 8 minuutjes meefruiten. Voeg daarna 40 gr. bloem toe en blijf 2 minuutes roeren op laag vuur. Voeg 1 of 1.2 liter kippebouilon toe en roer er wat bieslook, beetje nootmuskaat, beetje paprikapoeder en een scheutje citroensap door, samen met wat zout en peper. Wanneer de asperges al gekookt waren (bijv de vorige avond) dan de soep 10 min zachtjes laten koken, anders25 min. Pureer de soep met bijv. een staafmixer roer er 1 dl warme melk doorheen en een eetlepel creme fraiche, voeg daarna de aspergepunten toe. Wanneer je dit lekker vind kan je er bijv. ook hamreepjes door doen, of een eitje.... Heerlijke he asperge tijd!
Asperges eerst schillen, hiervan een bouillon trekken, de asperges koken in de bouillon (resten dus verwijderen) en er dan verder een soep van maken. Door eerst de bouillon te trekken van de resten en daar de asperges in te koken krijg je extra smaak aan de asperges. Hmmm, krijg er trek van
Ik vind asperges lekker maar aspergesoep dus weer niet Maar je kunt inderdaad de resten meekoken...dat geeft meer smaak aan je soep. Dat doe ik ook met de steeltjes van champignons bijvoorbeeld!
Ik doe de schillen en uiteinden in het water waarin ik de asperges kook. Daarbij doe ik ook nog wat foelie. Het vocht plus een evt. restant asperges gebruik ik als basis voor de soep. In die soep doe ik dan wel weer asperges in stukjes gesneden. Rauw want ze koken tenslotte mee in de soep. Voor de rest kun je het recept wat hierboven al geschreven is gebruiken of zelf aan de slag. Gewoon een roux maken van wat boter met bloem, hierbij de bouillon en het kookvocht doen. Pureren met staafmixer, rauwe asperges erdoor doen en even door laten koken totdat deze gaar zijn. Gekookt ei in stukjes en ham in reepjes erbij doen. Op smaak brengen met wat peper en zout (evt. wat nootmuskaat). Garneren met een toefje creme fraiche en wat peterselie.