Hallo allemaal, Vorig jaar begon een van onze poezen in huis te plassen. Dit bleek te komen door een blaasontsteking als gevolg van blaasgruis. Na een antibiotica kuurtje en goede voeding (eerst Royal Canin high dilution en daarna Royal Canin Urinary s/o moderate calorie) leek het allemaal over. Die laatste voeding krijgt ze nog steeds. Echter, sinds een paar dagen is het weer raak! Uiteraard bel ik morgen de dierenarts om urine te testen, maar ik moet echt even m'n ei kwijt. Wordt hier zo chagrijnig van! Ze is vrij fors, dus dat zal haar ook niet helpen vermoed ik (daarom ook de moderate calorie versie). Iemand nog tips om dit verder te voorkomen? Ze is 6 jaar, dus nog jong!
Toen wij nog een kat hadden heeft ze dit ook gedaan. Wij hebben toen feliway gebruikt en daarmee ging het over. Een paar keer nog een nieuwe gekocht was ik het vergeten en was het plassen jn huis ook over. Verder opletten kwa hoeveelheid voer. Veel mensen geven maar wat en geven dus te veel. Beter een paar keer per dag een beetje dan 1x veel.
De kans is er dat ze een blaasontsteking heeft. Qua voeding zou je kvv kunnen proberen, zoals carnibest. En zorg dat ze veel kan drinken, dat is erg belangrijk.
zelfs als ze speciaal voer krijgen, kan blaasgruis en blaasontsteking weer terug komen. hier een kater die het een paar keer gehad heeft en op een gegeven moment zat het verstopt. die heeft een penis-amputatie gekregen. tijdje speciaal voer maar dat moest hij op den duur niet meer. nu krijgt hij al een paar jaar KVV, meestal smuldier of lotgering en tot nu toe geen problemen gehad. kan je wat aan het gedrag van je kat zien? gaat ze weer heel vaak op de bak? of mauwen als ze op de bak zit? het hoeft natuurlijk niet door blaasgruis te komen, het kan ook van stress of door een bak die ze ineens niet meer leuk/schoon vinden enz.
Ik zie niks bijzonders aan haar. Kattenbak wordt elke dag gedaan en daar gaat ze gewoon op. Morgen maar even laten testen op blaasontsteking en maar eens oriënteren op kvv.... Kan ik dat online bestellen?
Ik zou de urine opnieuw laten testen misschien dat er toch nog ontsteking in zit. Wij hebben precies hetzelfde euvel met onze kater ook die krijgt nu al een aantal jaar Royal Canin urinary ik bestel het trouwens bij zooplus erg goedkoop en prima levering maar das of topic Tip voor je Een eventuele andere kat kan dit ook eten is geen punt ze gaan er alleen veel van drinken ik geef trouwens alleen het droogvoer nat krijgen ze niet zit meerendeel water in.
Onze vroegere kat was in eens de ombouw die om de kattenbak zat beu. Weghalen daarvan hielp. Behalve iets medisch zou het ook een protest ergens tegen kunnen zijn. Een tweede kattenbak heeft ook even geholpen, maar toen was hij wel al een jaar of 13.