Onze zoon wordt over 2 weken 11 jaar maar het loopt de laatste tijd gewoon niet zo heel erg lekker.Hij is veel te brutaal en heeft op alles een weerwoord.Vanmorgen ook weer een aanvaring met hem gehad.Hij kwam naar beneden en toen hij halverwege op de trap stond vroeg ik of hij boven de traphekjes wilde sluiten omdat de jongste nog lag te slapen en ik altijd voorzichtig ben.Ben huiverig dat ze uit bed komt en met slaapzak en al naar beneden valt. Dit was dus weer reden voor hem om zijn kont tegen de kribbe te gooien.Met veel gesteun en gekreun kon hij het opbrengen om de hekjes dicht te doen met een heel arsenaal aan gemopper en gezeur.Op zo'n moment heb ik het echt alweer helemaal gehad met hem.Hij haalt op dat soort momenten werkelijk het bloed onder mijn nagels vandaan. Nu zul je zeggen van haal je schouders op maar het is gewoon een optelsom van continue een brutale mond.Op school pas een gesprek gehad en ook daar wel wat kanttekeningen.Het is een prima kereltje maar hij is wel aanwezig in de klas en is snel afgeleid.Hij kan mbt leerstof goed meekomen maar hij laat het vaak versloffen en verzorgd zijn werk onvoldoende.Ook huiswerk is iedere keer weer een strijd.Als ik hem niet achter zijn kont zou zitten mbt huiswerk dan zou die helemaal niets doen.Hij zit overigens in groep 7. Vlak voordat hij vanmorgen naar school ging heb ik nog met hem gesproken.Hij was er wel verdrietig over omdat ik ook boos was geworden omtrent zijn gedrag.Ik heb hem proberen uit te leggen dat we met zijn vijven in een huis wonen en dat we daardoor ook rekening met elkaar moeten houden.Ik heb hem ook voorbeelden gegeven over hoe vervelend zijn gedrag is.Ik vraag iets kleins maar het wordt heel groot gemaakt.Ik heb ook gezegd dat ik best begrijp dat die soms weleens een beetje last kan hebben van zijn hormonen en dat dat ook hoort bij het opgroeien en dat dat soms best heel vervelend kan zijn.Maar ik heb hem ook gezegd dat dat niet inhoudt dat die overal maar een weerwoord op hoef te hebben of een grote mond kan en mag geven. Ik zit ondertussen echt in een negatieve vicieuze cirkel met hem en dat geeft veel irritaties. Nu weet ik dat er iedere maandagmorgen op school een maatschappelijk werkster is die adviezen kan geven mbt opvoeding etc.Ik zit eraan te denken om gewoon eens binnen te lopen. Herkent iemand dit gedrag en hoe kunnen we hier het beste mee omgaan?
Het is echt de pre pubertijd. En het zal alleen nog erger worden. Vooral dat weer woord. Hier pik ik ook niet alles!! Heeft meneer prullenbak in zijn kamer en presteert het dan als nog om alles er naast te gooien nou dan ben ik niet die geduldige mama. Als hij straks uit school komt krijgt hij gelijk van mij te horen dat hij even moet gaan opruimen. Blijven praten is de oplossing. En duidelijk blijven vertellen wat je wel en niet koe vind. Maar grote monden dwars en overal over zuchten woord erger. Helaas.
Hij begint duidelijk te puberen! Hier heeft zoon ook vaak een weer woord, brutaal is hij niet want daar zitten hier duidelijk consequenties aan. Dit is dan ook een tip die ik geef. Wees consequent, is hij brutaal tegen je dan mag hij bijv. een dag niet computeren of neem zijn mobiel voor een dag af. Daarnaast vinden pubers het ook heerlijk om te testen...als mijn zoon een weer woord heeft of klaagt gaat het bij mij de ene oor in en de andere oor uit. Hoe meer jij je opvreet door zijn gedrag des te leuker het voor hem word. Ik zeg altijd tegen mijn zoon, zolang hij mij met respect behandeld zou ik hem ook met respect behandelen.
Ja mijn zoon is nu 12 en begint er ook mee en ik heb zo,n hekel aan grote monden, vind het vreselijk. Merk ook echt dat de puberteit er aan begint te komen. Ik denk idd dat je nu zo consequent mogelijk moet zijn hoe moeilijk dat ook is. Sterkte in ieder geval,