Als jullie dat niet nodig vinden gewoon niet doen. Wel even eerlijk zeggen van tevoren, het zijn jullie kinderen. Als het jullie kinderen al opvalt dat ze minder krijgen dan kun je zeggen dat Sinterklaas ook nog cadeautjes bij jullie thuis brengt. Mijn dochter krijgt bij Opa en Oma cadeautjes, ook van haar ooms en tantes. Geen idee hoeveel. Vorig jaar was het best veel. Maar dat zij cadeautjes willen geven betekent niet automatisch dat ik ook cadeautjes ga kopen. Mijn dochter ontvangt cadeautjes, en daar geven wij niets voor terug. Ik ga ervan uit dat iedereen geeft wat hij hij kan missen. En 1x Pakjesavond vind ik voldoende. Als dit ieder jaar zo gaat dan vieren we thuis geeneens Sinterklaas. En zal ik zelf geen Sinterklaas cadeautjes voor onze dochter kopen. Sinterklaas brengt de cadeautjes dan gewoon bij Opa en Oma. We vieren met de volwassenen ieder jaar een uitgebreide surprise avond. Mijn broer haat het om te knutselen. Daarvan verwacht niemand een surprise. Er is dus ieder jaar iemand die veel tijd en moeite doet om een mooie surprise te maken, en zelf alleen maar een ingepakt cadeautje terug krijgt. Jammer dan. We vinden het belangrijker dat mijn broer erbij is en het naar zijn zin heeft als dat alles "eerlijk" verloopt. Je kunt van niemand verwachten dat hij geld uit gaat geven omdat jij dat zo leuk vind. Wel kun je van tevoren overleggen wat de verwachtingen zijn. En als iemand aangeeft dat het Financieel niet kan, dan is het geven of afschaffen.
Lastig altijd dit soort situaties. Je zou het voor kunnen zijn door volgend jaar zelf al eerder het Sinterklaasfeest bespreekbaar te maken. Als je nog wel mee gaat doen, dan kun je ook bij de action voor de kids iets kleins kopen. Voor jezelf een simpel ding. Tijdschrift, lekkers, badschuim oid.
Zo deden wij het vroeger toen we zelf klein waren ook. Op 5 december was het pakjesavond thuis en in datzelfde weekend "was sinterklaas ook een kadootje bij beide opa's en oma's wezen brengen." Dat kadootje werd door de opa's en oma's zelf gekocht. Inmiddels heb ik zelf een dochter en gaan we het op dezelfde manier doen.
Helemaal mee eens! Ik vind het triest dat mensen allerlei moeilijke voorwaarden aan elkaar gaan stellen, en op alle slakken zout leggen, ruzie maken omdat niet alles helemaal gelijk verloopt enz.. En wat is daar het gevolg van: feestdagen achter gesloten deuren en een hoop gedonder? Ik heb veel liever dat mijn kinderen een super avond hebben met hun familie met opa's en oma's, ooms en tantes, dan dat ik alle kado's ga lopen tellen en opmeten, en we vervolgens alleen thuis zitten. .
hier moesten we voor schoonouders 20 euro en 10 kados nou lekker lastig (dit haalde schoonouders dan) en wij zelf 20 euro en 6 kados nou ene was ik 25 euro kwijt en andere 17 euro vind het wel goed
Als broer en zus een grote portemonnee hebben is het dan geen optie te overleggen of iedereen aanvult tot 10 kadotjes zodat je alle kadotjes van thuis mee kan nemen en het 1x viert maar dan bij je ouders? Dan hebben ze geen kadotje minder gehad. Wij vieren sinterklaas ook erg uitbundig, op pakjes avond krijgt zoonlief meer als op zijn verjaardag dat komt omdat ik het echt iets magisch vind dat hele sinterklaas gebeuren. Wij hebben het 1 jaar gevierd bij mijn beste vriendin die het zelf niet breed heeft. Toen was de afspraak per kind 1 groot kado en 2 kleine kadotjes. Toen we thuis kwamen stond er in de woonkamer nog een zak vol kadotjes voor zoonlief. Die domme piet had ze thuis neergezet ipv op het adres waar we pakjesavond vierde Een ander jaar hebben we het bij mijn broer gevierd met mijn ouders en zijn schoon familie. Ook daar een afspraak gemaakt over aantal kados en beetje besproken over hoeveel groot en klein zodat er geen verschil was in de ogen van de kids. Mijn zoon heeft dat jaar minder kadotjes gehad als dat ik zelf de andere jaren thuis heb gegeven maar hij vond het samen vieren met veel kinderen leuker dan veel kadotjes was mijn idee.
Oh ja en vind het ook best wel schandalig als broer en zus een ruime portemonnee hebben en ze weten dat jij het alles behalve breed hebt en je in bochten moet wringen voor kadotjes in een situatie als deze niet zeggen "zus maak je niet druk wij regelen onderling die 2 kadotjes en de kadotjes voor jullie wel". Als ik er alleen al aan denk dat mijn broer of schoonzusje in zo een situatie zouden zitten zou ik juist zorgen voor wat extra kadotjes voor mijn neefjes en nichtjes. Als ik het goed heb heeft mijn familie het ook goed!
Ik nodig ook mensen uit voor Sint .. Maar ieder koop zelf kado's voor hun kind hoor .. Als ik alles zou moeten kopen .. Ik heb zelf al 4 kids .. Ik koop 2 per kind mijn ouders en schoonouders kopen ook nog .. Ik vind 4 per kind meer dan genoeg .. De schoen kados erbij nog 2 kinderverjaardagen hier en kerst ook weer 4 per kind kom je in. 1,5 maand tijd uit op zo'n 20/25 kados per kind ... Dus max 4 op Sint en iedereen koopt voor hun eigen kind .. Het word trouwens elk jaar bij mij gevierd .. Ik zorg en betaal alleen al voor eten drinken en Sinterklaas en hun pieten en kados voor mijn kinderen ... Ik vind dat heel normaal eigenlijk
En daarom vier ik uit principe maar 1 keer pakjesavond. Het KAN zo simpel zijn, maar dan moet je het wel simpel maken voor jezelf En je vooral niet verplicht voelen naar anderen.