@PenK: de vulling maak ik altijd met kip en aardappel in masala, en kousebandjes. De masala zoals hierboven beschreven maken, maar dan nadat je de kip erbij hebt gedaan (en even hebt aangebraden), wat kant en klare aardappelpartjes erbij doen (van die halve maantjes of vierkante blokjes). En daarna iets meer (heet) water erbij doen, zodat je meer jus krijgt. Maar dat is dus het moeilijke hiervan, want als je teveel water in één keer erbij doet wordt het heel waterig! Ik giet het water er altijd in kleine scheutjes bij, en laat de masala dan weer even opbakken, zodat het weer wat bindt. Dan weer een scheutje erbij, even laten bakken...etc. Tot je genoeg jus hebt. Dan alles laten stoven tot het gaar is, en de aardappels zacht. Halverwege een gele adjuma peper in de pan doen, en deze een beetje stukdrukken als hij zacht is. Dan goed door het vlees en de aardappels roeren, zodat de peper overal komt. Daarna de peper uit de pan halen, anders wordt het te heet (ook dit weer naar smaak natuurlijk, en het kan ook zonder peper). Kousebandjes: de kontjes eraf halen, en de kousebandjes in kleine stukjes snijden (kleine stukjes vind ik lekkerder dan langere stukjes). Klein beetje olie verhitten, uitje fruiten, kousebandjes erbij. Dit laten stoven tot het zacht is (niet té zacht) en dan nog wat zout erop. Klaar!
oooohhh krijg trek vn jullie,heerlijk broodje bakkeljauw of roti,broodje pom,telo pindasaus! hier heb je er wel 1 zitten maar is vn me ex zie me al aankomen
Wauw! Wat super van je! Bedankt voor alle moeite! Als ik het goed begrijp is de basis voor kip masala (ik noemde het broodje kip-kerrie) en roti kip hetzelfde.... Nogmaals dank! Ik ga mijn best doen deze week
De basis is inderdaad hetzelfde alleen heb je met die aardappel erbij meer jus nodig. Een broodje kip-kerrie moet droog zijn, maar rotivlees moet lekker wat jus hebben. Wat je ook kan doen, is eerst de jus op de juiste dikte krijgen (scheutje water, laten bakken, scheutje water, laten bakken etc.) en dán pas het vlees en de aardappel erbij doen. Is wat makkelijker. Succes, en laat me weten hoe het smaakte!
Als je toch bezig bent mikki77 het recept voor surinaamse nasi? ik maak het bijna elke week maar smaakt nooit naar surinaamse nasi! Hihi