Taboe of niet? (Vroeg bevallen)

Discussie in 'De bevalling' gestart door Elance, 4 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elance

Elance Fanatiek lid

27 mrt 2012
    1.448
    1
    38
    #1 Elance, 4 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jan 2013
    Hoi meiden!

Ik heb geprobeerd om het te googelen maar dat is me niet echt goed gelukt dus dacht ik er een topicje van te maken :)

Het is me al een paar keer ten ore gekomen dat wanneer je moeder vroeger bevallen is dan de verwachte datum, dat je zelf ook meer kans hebt om vroeger te bevallen.

Concreet in mijn situatie:
    Mijn moeder is van zowel mij als mijn broer 2 weken te vroeg bevallen (nou ja te vroeg, gewoon op 38 weken dus). Wil dit dan zeggen dat ik een verhoogde kans heb om ook rond die termijn te bevallen?

Iedereen rondom me zegt dat ik het niet ga houden tot de 40 weken, hoewel ons kleintje gewoon groeit volgens de gemiddeldes.

Hoe dan ook, mij maakt het absoluut niet uit, kleintje komt wanneer hij er zin in heeft en eerder niet.
    Maar het is wel leuk om anderen hun ervaring hierin te lezen :D

2. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Haha, zou het bij mij dan gemiddeld zijn? Ik ben op uitgerekende datum gekomen, broertje met 42 weken... Hahaha... Misschien ik dan met 41 weken?

3. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Volgens mijn VK zegt het niks...
    Mijn moeder heeft 3 kinderen en de eerste is geboren met 28 weken door een weke baarmoedermond, bij de volgende kids heeft ze een cerclage gehad en bij beide overtijd gegaan.
    Zelf ben ik ingeleid met 38+2.

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Mijn moeder is allebei de keren met 38 weken bevallen.

Ikzelf met 41+3, 39+6 en 41 (ingeleid).

5. Yasmijnkai

Yasmijnkai Niet meer actief

Wil niks zeggen, bij mijn moeder kwam ik met 39+6 en mijn broer was bijna 2 weken te laat. En ik ben met 36 weken bevallen, dus lijkt mij sterk.

6. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Jeugbeschermer Bureau Jeugdzorg
    Nee dit zegt in principe niks. Maar ehh... waarom heet dit topic taboe of niet? Ik zie de link niet helemaal :)

7. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    haha, nee ik ook niet:) Denk dat het "fabeltje" moet zijn ipv "taboe"

8. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Jeugbeschermer Bureau Jeugdzorg
    Haha ik ging al even aan mezelf twijfelen maar ja dat denk ik ook.

9. Elance

Elance Fanatiek lid

27 mrt 2012
    1.448
    1
    38
    Ja fabeltje, haha ;) stomme ik weer :p
    Mijn hoofd staat niet helemaal juist op mijn lichaam na de kerstvakantie en mijn verkoudheid :(

Ja zoals ik al dacht, dat kan gewoon geen verband houden met elkaar.
    Maar vond het wel eens leuk om in de groep te gooien :D

10. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    nou ik denk fabel, mijn moeder is namelijk met al haar kids 5 stuks met 42 weken ingeleid, we wilde er echt niet uit, en ik heb de 40 weken met geen enkel kindje gehaalt dus ook niet overtijd gegaan, maar wie weet brengt deze kleine daar verandering in ;)

11. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Ik ook niet. Vage titel zeg. Kun je er net zo goed boven zetten: honden of katten. Als je mensen dan wilt laten reageren op je topic door een teaser te gebruiken, hou het dan wel een beetje concreet. Dit slaat echt nergens op.

12. Bri

Bri Niet meer actief

Ik kan me voorstellen dat er soms iets genetisch in het spel kan zijn t.a.v. de termijn waarbij je bevalt, maar dat is iets anders dan zeggen dat je altijd op dezelfde termijn zult bevallen als je moeder.

Wel is het bijvoorbeeld zo dat als je moeder een hoge bloeddruk kreeg in de zwangerschap, dat je daar zelf ook een verhoogde kans op hebt. Ook als je moeder zwangerschapsdiabetes had, is jouw kans daarop verhoogd. En misschien is het ook wel zo dat je een verhoogde kans op een vroeggeboorte hebt als je moeder daar ook ervaring mee heeft.
    Maar bevallen met 38 weken is zo keurig binnen de normale termijnen, dat ik daar niks van zou kunnen zeggen.

Ik geloof dat mijn moeder nooit echt te vroeg is bevallen, altijd zo tussen de 39 en 42 weken. Geldt voor mij ook, en volgens mij ook voor mijn zussen. Maar ik moet er wel bij zeggen dat er ten tijde van mijn moeders zwangerschappen nog geen termijnecho's werden gedaan en dat de zwangerschapstesten toen nogal primitief waren, dus heel precies konden ze haar termijn ook niet bepalen.

13. Gism0w

Gism0w Bekend lid

15 nov 2012
    836
    1
    0
    Fryslan boppe
    Toevallig dat ik dit vanmorgen mijn vk op heb gevraagd aangezien mijn moeder 4x voor de 37wk is bevallen.
    VK zei dat het wel zou kunnen.

14. Flipske

Flipske Fanatiek lid

25 mrt 2011
    1.330
    0
    36
    overijssel
    Je kan pas van gemiddeldes uitgaan als je echt meerdere kinderen hebt gekregen en je moeder ook. Bij 2/3 kinderen spelen er zoveel andere factoren nog mee.

Ik ben persoonlijk meer van het idee dat je je instelt op 42 weken, eerder is dan altijd mooi meegenomen.

15. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Mama* kreeg mij met 41+1 mijn zoon werd ook geboren met 41+1

16. Ly1

Ly1 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    1.148
    3
    38
    Drenthe
    Zegt niks hoor, mijn moeder heeft 2x voldragen en mijn zus heeft 2 prematuren van 34,2 en 36,1 en die van ons blijft nog rustig zitten

Is echt een fabeltje hihi

17. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    ik denk ook fabeltje ;)
    Mijn moeder 1e overtijd,
    ik bij de 1e met 36 weken

18. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    ik denk dat het termijn weinig zegt. wel heeft de vk aangegeven dat de manier van bevallen erfelijk KAN zijn.
    Zowel mijn oma als mijn moeder zijn met alle kids vrij vlot (lees binnen 3 uur) bevallen. Bij mijn oma heeft mijn opa 2 (van de 3) keer de kinders opgevangen omdat de verlos te laat was.
    En bij mij hielden de verloskundige ook rekening mee. en de eerste is niet helemaal goed gelopen maar idd bij de jongste 2 ben ik met 3 en 2 uur bevallen.
    toen ik de vk belde met de laatste is ze in de eerste schoenen geglipt die ze kon vinden en gelijk de deur uitgerend. ze was een half uur binnen en de kraam was te laat. :D

dus DAT kan wel.

19. Myrthe

Myrthe Niet meer actief

Titel aangepast en verplaatst naar de Bevalling.

20. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik was zelf n vroegertje (6 weken te vroeg). En later zijn er nog 2 te vroeg gekomen bij mn moeder. Maar mijn kindjes zijn tot nu toe mooi op tijd (39+6 en (39+5). Dus volgens mij zegt het niet zo veel.

Deel Deze Pagina