Hoi Iedereen, Ik heb een peuter van 3,5 jaar. Ze heeft een taalachterstand. Alleen de laatste maanden zien we een vooruitgang. We zijn doorverwezen naar Kentalis. Daar hebben ze getest op taal en iq. Haar oren hebben ze ook gecontroleerd en die waren perfect. Haar taalonderzoek kwam slecht uit. En op iq zat ze bovengemiddeld. Ze zeiden dat ze iets verder is dan haar leeftijdgenootjes en dat het alleen aan taal ligt. We zien nu ook een vooruitgang. Ze kan de aankomend jaar niet met basisschoool beginnen zeiden ze. Moet ik haar alsnog doorsturen naar Kentalis?
Ik begrijp je vraag niet. Je dochter is dus bij Kentalis onderzocht, daaruit kwam dat ze een taalachterstand heeft, maar een bovengemiddeld IQ en een goed gehoor. Haar taalachterstand vonden ze zo flink dat ze komend jaar nog niet naar een reguliere basisschool zou kunnen. Klopt dat? Dan zou ik willen weten wat je kan doen met die taalachterstand, kan ze bv naar een speciale peuterspeelzaal? Ik ken bv de Taaltrein voor peuters met een taalachterstand. Over zo’n plan van aanpak zou ik met Kentalis om de tafel gaan. Ook als je nu weer vooruitgang merkt, zou ik de hulp via Kentalis niet meteen stoppen, pas als ze echt zover is dat ze de achterstand voldoende heeft ingehaald.
Klopt helemaal! We zien de laatste tijden een mooie vooruitgang. Ik wil het traject zoiezo doorlaten gaan, maar vind het jammer dat ze niet met basisschool Kan starten. Er is een vooruitgang, maar of het voldoende is weet ik niet zeker...
Ik begrijp je teleurstelling omdat je kindje goede vooruitgang laat zien. Ik zou het traject verder in gaan met Kentalis, je kind gaat nu goed vooruit, met wat extra hulp van kentalis zou ze over een tijdje waarschijnlijk wel naar de regulier onderwijs kunnen.
Jaa precies! Ik zie vooruitgang en psz ook. Maar het traject gaat gewoon door, beter weinig dan te veel!
Ik zou zeker Kentalis doen! Dit zijn de jaren waarin ze veruit de meeste groei kunnen behalen mbt taalontwikkeling. Vanaf 6 a 7 jaar wordt dit alweer veel minder. Mijn zoontje heeft de vroegbehandeling gedaan en is met 4,5 ingestroomd op regulier onderwijs.
Op welke leeftijd is hij begonnen bij Kentalis? Oh wat goed dat hij snel mocht instromen op basisschool!
Hij was 3 jaar en 8 maanden. Vanaf september was de vroegbehandeling nog maar 3 dagen (voor de zomer was het 4, maar er moest helaas wat worden wegbezuinigd). Dus toen is hij gestart met 2 dagen school, naast de vroegbehandeling en vanaf januari dus volledig naar school. Zo’n kans als deze krijg je niet snel meer, ik zou het met beide handen aangrijpen.
Op welke leeftijd zijn jullie kindjes gestart bij kentalis? Is er vooraf een test afgenomen door kentalis of door een logopediste?
Mijn dochter is nu 3 jaar en 9 maanden. Ze mag over een klein maandje beginnen hoop ik. Ik wil deze kans zeker aannemen!
Ja, ze gaat 4 dagen. Ze heeft zeker een Vve. Mijn dochter is een late prater, maar het gaat erg goed op dit moment!
Ok en wie zegt op dit moment dat ze niet naar het bo kan? En mag ze dan wel in tussentijd op psz blijven?
Mijn dochter is bij de vroegbehandeling van Kentalis gestart met 3 jaar en 5 maanden, ze zat op de 2 daagse behandeling. Vanaf de zomervakantie heeft ze dit nog 2 maandjes gecombineerd met 3 dagen reguliere basisschool en vamaf oktober zit ze gewoon 5 dagen op de reguliere basisschool, maar nu wel met een 'rugzakje', wat wil zeggen dat ze 2 x per week 45 min ambulante begeleiding krijgt voor haar taal. Mijn advies zou dan ook zeker zijn om te starten met Kentalis, niet alleen heeft het mijn dochter veel gebracht, maar ook na de behandeling kan Kentalis nog met veel dingen helpen, zoals het rugzakje wat ze nu heeft op de reguliere basisschool. Weet je al met welke behandeling ze kan starten? De 2-daagse of de 3-daagse? Ik zou dan ook kijken of er vanaf haar verjaardag een combi mogelijk is met de basisschool voor de andere dagen, want wat ik bij mijn dochter heb gezien had ze echt wel uitdaging nodig toen ze 4 jaar was en was 2 dagen Kentalis daar echt niet genoeg voor. Hier dan dus ook blij dat ze de laatste 2 maanden de combi heeft kunnen doen van haar behandeling bij Kentalis afmaken en alvast de 3 dagen in haar nieuwe klas om te wennen
Ze hebben haar getest op taal en daar heeft ze laag gescoord. Ze kan wel beginnen, maar dan ben ik bang dat ze het niet zal begrijpen of begrepen zal worden. Als ik nu de mogelijkheid om haar naar kentalis te sturen dan doen we dat. Beter vroeg dan laat. Als het goed gaat, mag ze toch beginnen met het regulier onderwijs.
Wauw! Dat is wel erg snel en knap toch. In oktober op de reguliere basisschool! Ik weet nog niet hoeveel dagen ze gaat. Ze zeiden dat vanaf nu de deuren voor ons open gaat en dat we ongeveer 6 weeekjes moeten wachten. Dit kan ook eerder natuurlijk. Op het volgende gesprek horen we hoeveel dagen ze gaat. Ik wil wel dat ze vier dagen gaat. Vgm zijn de tijden van 09:00 uur tot 14:00 uur. Gezien haar cijfers van taal heeft ze erg laag gescoord en in IQ test heel hoog gelukkig! Ben blij dat ze geen ontwikkeling achterstand heeft.
De behandeling duurt 9 maanden (met vakanties meegerekend rond de 11 maanden) en die heeft ze nagenoeg afgemaakt. Maar ze is bij Kentalis echt wel gegroeid idd, op meerdere vlakkrn, dus zeker een trotse moeder hier. Wat wel bij mijn dochter scheelt is dat het bij haar puur de uitspraak is (ze heeft een klankontwikkelingsprobleem en i.c.m. faalangst heeft het een tijd geduurd voordat ze uberhaupt durfde te gaan praten), haar taalbegrip en IQ zaten 'gewoon' op niveau. Hierdoor was ze naar de 2 daagse doorverwezen, de 3 daagse (voorheen 4 daagse) is voor kinderen die ook op andere vlakken onder gemiddeld zitten, zoals dus bv het woordbegrip. Dus hier heb je niet echt een eigen wil in, het ligt er echt aan waar zij vinden dat je dochter het best tot zijn recht komt. En volgens mij zijn alle 4 daagse behandelingen naar 3 dagen gegaan ivm bezuinigingen, dus de 4 daagse bestaat niet meer. Mijn dochter is uiteindelijk in mei getest, in juli hadden we het gesprek over het aantal dagen en in november was er plek voor haar (zou eerst februari zijn, maar er was een kindje die eerder afrondde dan gepland). Het kan natuurlijk zijn dat de wachtlijsten nu korter zijn, dat durf ik niet te zeggen. Zou idd voor nu ff het gesprek afwachting over het aantal dagen en wanneer ze kan beginnen. En kijken wat dan de mogelijkheden zijn. Succes!
O ja, hier zat ze trouwens al op de psz toen ze bij Kentalis begon. Dit hebben we gewoon door laten lopen toen ze bij Kentalis begon, de ene week ging ze naast Kentalis 1x naar de psz, de andere week 2x. Dit omdat de psz in het gebouw van de reguliere basisschool zat en zo de overstap naar de basisschool makkelijker voor der zou zijn als het idd regulier onderwijs zou worden.