Hypotheek ophogen voor zonnepanelen

Discussion in 'De lounge' started by itakepictures, Apr 12, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Wij willen graag meer zonnepanelen op ons dak, en dat financieren door de hypotheek op te hogen. Omdat we ivm overwaarde uit ons vorige huis nu een zeer gunstige hypotheek hebben, moet het qua maandlasten prima te doen zijn om de hypotheek iets te verhogen. Wie heeft dit ook gedaan en kan mij iets meer vertellen over de 'werkwijze'? Ik lees over contact opnemen met de hypotheekadviseur, maar voor advies zouden we weer 1300 euro kwijt zijn en dat vind ik echt te fors. Hoenging het bij jou?

2. Bloempje01

Bloempje01 Fanatiek lid

Dec 10, 2012
    1,034
    418
    83
    Female
    Vergeet ook niet dat je een taxatierapport zal moeten laten opstellen. Dit kost ook al gauw 300 a 400,-. Je zal een ophoging van je hypotheek indd moeten regelen via je hypotheekadviseur. Wat daar de kosten van zijn, is per adviseur verschillend. De adviseur neemt hier normaal gesproken ook rekening in mee, hoelang geleden het is dat je je hypotheek hebt afgesloten. Wij zijn nu momenteel ook bezig met een hypotheek verhoging, maar wij hebben pas 1 jaar geleden onze hypotheek afgesloten. Normaal gesproken had onze adviseur daar een eurotje of 400,- voor gevraagd. Maar wij hebben het geluk dat man werkzaam is in de hypotheek/verzekerings branche en dat wij dus alleen de kosten van het taxatierapport hebben hoeven neerleggen. Reken je dus even op voorhand goed uit, op welke kosten je ongeveer uitkomt om het überhaupt te verhogen. En welk bedrag je wil lenen. Of dit dan de ‘moeite’ waard is.

itakepictures likes this.
  3. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,183
    16,521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zou het niet doen. Mijn zwager gaat ook zonnepanelen laten plaatsen en dit gaat rond de 3500 euro kosten, hebben ze voor gespaard.

4. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,491
    13,945
    113
    Female
    Ik zou er of voor sparen, of gebruik maken van een subsidie en of lening speciaal voor zonnepanelen. Dit kan je volgens mij via de provincie of gemeente aanvragen.

monique7 and itakepictures like this.
  5. februarimama

februarimama Fanatiek lid

Oct 23, 2014
    1,524
    851
    113
    Ik denk dat het een duur grapje wordt met alle bijkomende kosten. Voor die 3500 euro ongeveer zou ik sparen.

6. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

Feb 1, 2013
    3,688
    2,387
    113
    Female
    Broek
    Ik zou ook sparen. Anders maak je zoveel extra kosten en levert t niks op. Het zou ook kunnen dat je weer opnieuw naar de notaris moet dus dan komt er echt een berg kosten bij.

7. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    3,187
    1,749
    113
    Wij hebben een speciale lening tegen een rente van 0,7%. Hiermee hebben wij twv 4000,- panelen gelegd en de lening kost ons een paar tientjes. Kunnen die ook versneld aflossen.

jade2011 and itakepictures like this.
  8. itakepictures

He dat klinkt ook interessant. Waar heb je die lening afgesloten? Mag ook in PB

Het is het inderdaad niet waard om voor die 4-5K honderden euros kosten te maken.

9. soovi

soovi Fanatiek lid

Nov 1, 2007
    2,465
    582
    113
    Ik zou het niet doen. Als je nu lage maandlasten hebt leg dan maandelijks wat apart en als je het bedrag bij elkaar neem je zonnepanelen. Zoveel leveren zonnepanelen nu ook weer niet op dat je al die onkosten terugverdiend.

Appeltje85 likes this.
  10. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    3,187
    1,749
    113
    Moet ik even nakijken, ben nu aan het werk. Kun je mij een pb sturen? Dan laat ik die even dicht als reminder haha

11. Deedee91

Deedee91 VIP lid

Jun 10, 2015
    13,630
    5,656
    113
    Dit idd! Alleen je hypotheek verhogen voor zonnepanelen is niet echt rendabel vind ik.

Wij hebben het ook via een lening gedaan speciaal voor zonnepanelen en andere milieu verbeterende dingen. Qua rente kost het heel weinig.

12. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Ik zou er voor sparen adviesgesprek enz is echt weggegooid geld voor zo'n kleine lening. Zet elke mnd wat opzij, je vakantiegeld, misschien eindejaars uitkering en je bent er bijna.

Wij hebben vrij luxe panelen, met optimizers alles erop en eraan en waren 5000 kwijt. Zat om ons heen die maar 3500 kwijt waren.

Soms kan je via de gemeente nog subsidie /lening krijgen

13. mam1991

mam1991 VIP lid

Jan 17, 2013
    10,071
    2,096
    113
    Oeff voor zn relatief laag bedrag zou ik sparen. Zonde om daar extra voor te lenen.

Kosten ligt aan veel factoren, hoeveel panelen, welk soort. Met/zonder optimizer etc. Advies is vraag verschillende offertes op, er zit veel verschil in.

14. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113
    Wij kregen een aanbod van de gemeente om ons dak te voorzien van zonnepanelen. We zouden dan € 65 per maand betalen en na 15 jaar konden we de panelen overnemen.
    Komt er op neer dat we in 15 jaar € 11.700 zouden betalen voor iets wat nieuw tussen de € 4000 en € 5000 kost.
    Wij hebben dit aanbod afgeslagen en sparen gewoon lekker door dan kunnen we het over een tijdje gewoon zelf betalen.

jolien 1986 likes this.
  15. Viviennee

Viviennee VIP lid

Mar 31, 2016
    5,581
    3,734
    113
    Amsterdam
    Voor zonnepanelen krijgen je geen subsidie meer

16. Butchke

Butchke Niet meer actief

Wel waar. Deze subsidie is alleen niet meer zo hoog als een tijd geleden. Wij hebben panelen van Zonneplan met subsidie onlangs laten leggen.
    Zou er idd geen extra hypotheek voor opnemen. Veel te duur.

17. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,239
    11,819
    113
    Ehm, maar kan je hier wel je hypotheek voor ophogen? Ik vraag me dat sterk af. Het is iets wat niet vast aan het huis zit. Stel je gaat verhuizen danken je de zonnepanelen gewoon meenemen.
    Toen wij ons huis verkochten stonden de panelen gewoon op de lijst van Roerende Goederen ter overname.

18. nelta

nelta VIP lid

Apr 28, 2009
    18,625
    9,137
    113
    Female
    Rotterdam
    Waarom je hypotheek ervoor ophogen? Dan ben je je winst op je energierekening kwijt aan rente? Ik zou ervoor sparen.

19. itakepictures

De rente op de hyupotheek is lager dan die op veel leningen, en het is aftrekbaar. Enige nadeel is de kosten voor het advies en afsluiten

20. skiwi

skiwi Fanatiek lid

Jun 15, 2012
    4,270
    402
    83
    Female
    Wij willen ook graag zonnepanelen maar gaan er gewoon voor sparen. Ik ben niet zo van het lenen. Natuurlijk, voor een huis heb je een hypotheek nodig. Maar ophogen zou ik niet doen als het niet noodzakelijk is

Share This Page