Ouders met 1 kind: hebben jullie een bakfiets?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Tortoise, 3 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tortoise

    Tortoise Lid

    15 jun 2019
    39
    9
    8
    Vrouw
    Ik twijfel heel erg of een bakfiets het waard is als je maar 1 kindje hebt (en het daar ook bij blijft), en zou graag jullie ervaringen horen.
     
  2. Peppabig

    Peppabig Bekend lid

    29 jun 2016
    518
    261
    63
    Ik heb er 2 en geen bakfiets en vind dat ook niet nodig.
    Ik heb altijd gefietst met 2 kinderen op m’n fiets en dat ging prima.
    Oudste wordt nu wel zwaar en fietst altijd zelf tenzij het soms niet anders kan dan zit ze achterop naar school.

    Waarom zou je wel een bakfiets willen?
    Bij 3 kinderen snap ik het maar anders lijkt het mij maar onhandig.
     
    Tortoise vindt dit leuk.
  3. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.557
    6.255
    113
    Wij hebben er een gehad, maar toen hadden we geen auto. Was wel fijn met boodschappen doen, of de kinderwagen mee te nemen. Maar een buggy kan je ook met een drager aan je fiets maken. Ik gebruikte m’n gewone fiets vaker en vond t verder dus geen aanwinst. Zou er dus nu niet meer voor kiezen.
     
    Tortoise vindt dit leuk.
  4. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Wij hebben een fietskar gekocht omdat ik niet met twee kleine kinderen op de fiets durfde. Als de jongens kunnen fietsen dan kan mijn dochter achterop en kan ik de fietskar gebruiken voor boodschappen, als buggy of als kar om bijvoorbeeld strandspullen mee te nemen. Ben ik alleen dan koppel ik hem zo los. Het is ook een stuk makkelijker weg te zetten in de schuur.
     
    Tortoise vindt dit leuk.
  5. Tassie74

    Tassie74 Fanatiek lid

    23 mei 2011
    3.145
    541
    113
    Utrecht
    Voor mij had het wel handig geweest. Ik ben geen held op de fiets......Wanneer mijn dochter achterop zit, is mijn fiets topzwaar. Ik heb altijd een (zware) tas in mijn fietsmand voorop zodat ik min of meer in evenwicht ben. Toch ben ik al meerdere keren onderuit gegaan met haar achterop de fiets. Vooral in bochten of bij lopend verplaatsen van de fiets terwijl zij nog achterop zat.
    Nu is mijn dochter alweer bijna 6 jaar en fietst ze ook vaak zelf. Maar tot deze leeftijd had het denk ik wel ideaal geweest om een bakfiets te hebben. Ook met het meenemen van andere kinderen uit school. En natuurlijk voor boodschappen.
    Wel een elektrische bakfiets dan.
    Misschien is het een idee om het een keer uit te proberen bij een bakfietsenwinkel.
    Of om er eentje te huren.
     
    Tortoise vindt dit leuk.
  6. Tortoise

    Tortoise Lid

    15 jun 2019
    39
    9
    8
    Vrouw
    Ik denk vooral aan het moment waarop er vriendjes en vriendinnetjes in het spel komen, omdat het me een oplossing lijkt voor halen en brengen, en ik natuurlijk wel wil dat mijn kind, vooral omdat er geen broertje of zusje komt, makkelijk andere kindjes kan uitnodigen. Ik vraag me af of dat ook voor andere ouders met 1 kind een overweging geweest is, of hoe ze daar in staan.
     
  7. Tortoise

    Tortoise Lid

    15 jun 2019
    39
    9
    8
    Vrouw
    Ja, zo dacht ik dus ook een beetje. Fijn jouw ervaring te lezen!
     
  8. Elinetjeee

    Elinetjeee Niet meer actief

    Ik heb 1 dochter van 1jaar en een bakfiets. Ik vind het ideaal en zij vind het super leuk. Ze kon er al heel vroeg in in de mc en ik had direct mn vrijheid terug. Ik heb zelf geen fietszitje op mn gewone fiets omdat die bakfiets hardstikke fijn rijd dus vind het niet nodig. Manlief vind het ook heel leuk.. die wilde wat extra sporten, dus nu doen we regelmatig een rondje dat ik samen met mn dochter in de bak zit en hij fietst. Heel gezellig gezinsuitje xD

    Hoe oud is jouw kindje?
     
    Tortoise vindt dit leuk.
  9. Tassie74

    Tassie74 Fanatiek lid

    23 mei 2011
    3.145
    541
    113
    Utrecht
    Voor ons is dat ook belangrijk: eenvoudig vriendjes/vriendinnetjes uit school mee kunnen nemen naar huis voor een speelafspraak.
    Nu wonen de meeste van haar vriendinnen/vrienden aan de andere kant van de school zodat ik óf lopend naast de fiets met 2 kinderen uit school naar huis moet lopen, óf de moeder of vader van dat vriendje/vriendinnetje komt hun kind zelf brengen naar ons huis.
     
    Tortoise vindt dit leuk.
  10. Tortoise

    Tortoise Lid

    15 jun 2019
    39
    9
    8
    Vrouw
    Deze maand vieren we z'n eerste verjaardag! We hebben alles op loopafstand, dus zeker de afgelopen maanden geen fiets nodig gehad, maar met de zomervakantie om de hoek zou ik graag wat verdere uitstapjes maken. Bedankt voor het delen; leuk om te horen dat jullie er zo van genieten!
     
  11. Elinetjeee

    Elinetjeee Niet meer actief

    Dan denk ik dat jullie er nog lang plezier van zullen hebben. Er staan ook hele mooie op marktplaats, scheelt een hoop geld. Onze was nog geen 300euro en heeft zn geld nu al dik terugverdiend :) hij is dan wel niet electrisch, maar fietst niet heel zwaar ofzo.. Ik ga er vaak mee naar mn ouders of vriendinnen, die wonen zo'n 3km bij me vandaan en dan is het prima te doen. Als je echt ver wilt fietsen zou ik wel electrische aanraden.
     
    Tortoise vindt dit leuk.
  12. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

    Wij hebben 4 kinderen maar de bakfiets is er gekomen voor de jongste want de 3 andere kinderen fietsen zelf. Daarvoor een fietskar gehad, toen de kinderen te klein waren voor een fietszitje. Vind de bakfiets fijner. We hebben geen auto dus de bakfiets is ideaal voor de weekboodschappen en om vriendinnetjes van school mee te nemen, naast het veilig vervoeren van de jongste
     
    Tortoise vindt dit leuk.
  13. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.477
    1.715
    113
    Bakfiets is zo gezellig, onze bijna 10 jarige ( geen al te lang manneke hoor) vindt het soms nog zo gezellig om daarmee een rondje te fietsen ipv zelf. Wat hij natuurlijk ook heel goed kan. Ik vind hem ideaal, we doen er ook vaak de weekboodschappen mee ipv met de auto.

    Voordeel bij regen: kind zit droog ipv nat en koud op de fiets ( ok nadeel jij wordt wel kletsnat, maar jij bent nog in beweging).

    Bij dochter begonnen met een fietskar, heel veel gebruikt, maar je hebt geen idee wat ze achter je doet en met de bakfiets heb je dat overzicht wel. En met kletsen is het ook veel fijner, want je kan je kind gewoon zien en horen. Maar toen zag je bakfietsen nog niet/ niet veel.
     
    Tortoise vindt dit leuk.
  14. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.036
    3.117
    113
    Nee.. nu moet ik zeggen dat we een auto hebben en winkels/school/vriendjes/speeltuin op loopafstand. Ik fiets nauwelijks..
     
    Tortoise vindt dit leuk.
  15. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.529
    6.220
    113
    zuid-holland zuid
    Ik heb 2 kinderen, maar gebruik mn bakfiets nu nog maar voor 1 kind.
    Als je het geld kunt missen zeg ik:doen! Voor ons is de bakfiets echt een levensstijl... ik doe bijna alle vervoer binnen onze stad nu met de bakfiets. De auto blijft lekker staan. Alle boodschappen gaan in de bakfiets... gaan we een kerstboom kopen: bakfiets.... heel veel klusspullen kopen: bakfiets... picknicken, naar het zwembad, alles in de bakfiets. Heerlijk!

    Zelfs als de jongste straks alles zelf kan fietsen dan nog doen wij onze bakfiets niet weg
     
    Tortoise vindt dit leuk.
  16. Hoihoii

    Hoihoii Actief lid

    16 dec 2018
    221
    143
    43
    Vrouw
    Ik heb 1 kind, nooit bakfiets gemist en ben meer van het stimuleren van zelf fietsen. Voor de boodschappen heb ik een grote fietsmand en rugtas, of de auto. Wij gaan lopend naar school, dus een vriendje kan gewoon mee naar huis lopen. Maar als mijn dochter bij een vriendje verder weg ging spelen nam ze haar fiets mee, en fietste vanaf kleuter gewoon zelf mee. Sommige moeders/vaders vonden meerdere net fietsende kinderen wat eng, dan kon er eventueel ook nog 1 kind achterop, of die moeder nam de auto mee, nooit een probleem geweest.
    Mijn dochter heeft na haar 4e zo ongeveer nooit meer achterop gezeten. Fietsen is goed voor je (conditie en verkeersinzicht), en als je nat wordt droog je wel weer op ;)
     
    Tortoise vindt dit leuk.
  17. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    Hier één kind en nooit een bakfiets gehad. Ik zie de meerwaarde er niet zo van in, het leek mij alleen maar onhandig. Zitje voorop/achterop, een paar fietstassen voor de boodschappen en de buggy kan eventueel aan een drager mee op de fiets. Vanaf de kleuterschool fietste onze dochter zelf mee. Vriendjes/vriendinnetjes fietsten mee, ze gingen bij mij achterop of ze werden door hun ouders gebracht en gehaald. Daar zou ik zeker geen bakfiets voor nemen.
     
    Tortoise vindt dit leuk.
  18. Tortoise

    Tortoise Lid

    15 jun 2019
    39
    9
    8
    Vrouw
    Jippie en Hoihoii, ik neem aan dat jullie dan niet in een (grote) stad wonen? Hier zie ik eigenlijk nooit zulke jonge kinderen op hun eigen fietsje naar school gaan; met alle drukte, toeristen en trams lijkt dat me wel erg veel gevraagd voor een kleuter.
     
  19. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.477
    1.715
    113
    En jouw kleuter kan wel veel fietsen en eraan gewend zijn, maar spelend vriendje wordt misschien wel altijd in de auto gestopt met alle gevolgen van dien. Als ik zag hoe gevaarlijk niet vaak fietsende vriendinnetje van dochter waren, echt 0,0 verkeersinzicht in groep 5/6. En dan woon ik in een groot dorp, dus trams enzo hebben we hier niet eens.
     
    Zwierezwaai vindt dit leuk.
  20. Hoihoii

    Hoihoii Actief lid

    16 dec 2018
    221
    143
    43
    Vrouw
    Ik woon in het centrum van een middelgrote stad, wel drukte, geen trams en toeristen.
    Ik kan me voorstellen dat het in Amsterdam bijv anders is. Hier zie je amper bakfietsen bij onze school.
    En je moet het zelfstandig fietsen ook wel opbouwen en oefenen, eerst op rustige momenten.
     

Deel Deze Pagina