Paar jaar terug had ik een eerlijk recept voor runderlapjes. Kan het alleen nergens meer vinden, misschien kunnen jullie mij verder helpen? er ging tomatenpuree in en ontbijtkoek volgens mij en ik meen bouillon. Op het internet vind ik allemaal verschillende recepten, maar niet dat recept.
Ik het geen recept maar ik kruid ze eerste met peper en zout , kort aanbraden in boter en olie. Als ze dicht zijn voeg ik toe : Rundvleesboullion. Flesje donkerbruin bier. Paar plakken ontbijtkoek. Blikje tomatenpuree. Laurierblaadje. En ik voeg kruiden naar smaak toe( paprikapoeder , peper etc etc) Vuur laag en een uur of 3 à 4 sudderen .....lekkerrrr , krijg gelijk trek
Hoe ik het doe: rundvlees insmeren met mosterd en vleeskruiden. braadpan verhitten, vlees even goed aanbraden in roomboter (evt beetje olie erbij) toevoegen: blikje tomatenpuree, ui in grote stukken, paar teentjes knoflook (gepeld maar wel heel) scheut (rodewijn-) azijn, wat basterdsuiker of een lepel appelstroop laurierblad kruiden (kan varieren van verse rozemarijn, tijm of gewoon provenciaalse kruiden uit een potje) snufje piment snufje kruidnagelpoeder en een kopje water Dit een paar uur laten stoven, het liefst zo lang mogelijk natuurlijk. Een uur voordat je het gaat eten nog een dikke plak ontbijtkoek in kleine blokjes er door voor het binden van de jus en Eet smakelijk!
Mijn oma deed het zo; Tomaten 2 (gewoon doormidden) Uien 1 (in grove stukken) Laurierblad Kruidnagel Peper Zout Plak ontbijtkoek Pakje Croma Half glaasje water Ik doe het met zo'n zakje kruiden van silvo ofzo... Net zo lekker!
Ik maak het klaar door: Vlees in stukjes snijden Uien fijn snijden Boter in de braadpan bruin laten worden Uien fruiten en vlees erbij Ca 10 minuten bakken Flesje donker bier erbij en bouillonblokje en 2 laurierblaadjes. Laten sudderen en op smaak brengen. Ipv gewone uien kun je zilveruitjes gebruiken als je het zuurders wilt hebben. Ongeveer 20 minuten voordat je opdiend, plakje ontbijtkoek er erbij. En ik maak dit altijd 1 dag van te voren klaar zodat het vlees de volgende nog lekkerder is, de smaak is dan echt goed erin getrokken. Maar je hebt echt vele verschillende varianten
Bedankt voor de reacties. Ik zag zojuist een soort gelijk onderwerp dat runderlapjes/draadjesvlees ons zo bezig kan houden